Aktywne uczenie się w przestrzeni szkoły

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przestrzeń może odgrywać kluczową rolę w szkole w stymulowaniu nie tylko aktywnego uczenia się uczniów, ale także w promocji i upowszechnianiu innowacyjnych form pedagogiki wdrażanych w salach lekcyjnych i innych, wspólnych częściach szkoły. Przestrzeń (w rozumieniu fizycznym), pedagogika i technologia edukacyjna wpływają na siebie nawzajem i spójne zmiany w tych trzech obszarach mogą doprowadzić do transformacji szkoły.

Wielu dyrektorów, nauczycieli i edukatorów zdaje sobie sprawę z tego, że metody nauczania oraz treści edukacyjne muszą ulec zmianie, jeśli chcemy je dostosować do wyzwań i realiów XXI wieku. Jednym z najczęstszych postulatów jest podążanie w kierunku edukacji aktywnej, skoncentrowanej na uczniu, takiej, która rzeczywiście przygotuje młode pokolenie na wyzwania zmieniającego się świata. W rzeczywistości taka zmiana jest możliwa w każdej placówce edukacyjnej, nawet takiej, która ma ograniczenia wynikające z dostępnej przestrzeni fizycznej. Nie da się jednak jej wprowadzić bez zmiany kontekstu edukacyjnego, w tym metod, przestrzeni uczenia się i priorytetów.

Neill i Etheridge, autorzy publikacji pt. Elastyczne przestrzenie nauki: Integracja pedagogiki, projektowania przestrzeni fizycznej oraz technologii edukacyjnej (ang. Flexible Learning Spaces: The Integration of Pedagogy, Physical Design, and Instructional Technology), twierdzą, że tradycyjna klasa z jej stałym układem ławek ogranicza nauczanie i uczenie się do jednokierunkowych, linearnych przepływów (Neill i Etheridge, 2008, s. 2). Zauważają również, że edukacja skoncentrowana na uczniu, aktywna i odbywająca się dzięki kontaktom społecznym wymaga elastycznej przestrzeni. Opisują oni wyniki projektu, który polegał na przekształceniu tradycyjnej klasy w elastyczną przestrzeń do nauki. Według Neilla i Etheridge'a (2008) oraz Mattili i Silander (2015) każda tego rodzaju transformacja obejmuje trzy czynniki: pedagogikę, architekturę i technologię.

W swoim projekcie Neill i Etheridge uwzględniają potrzebę przejścia od instrukcji dyrektywnych do metod bardziej skoncentrowanych na uczniu, zmianę fizycznej przestrzeni ze stałym układem ławek, zmianę wyposażenia na elastyczne meble w celu modelowania przestrzeni do nauki w miarę pojawiających się potrzeb, a także zmianę technologii nauczania z takiej, która bardziej nadaje się do prezentacji multimedialnych, na technologię wspierającą zdecentralizowane korzystanie z urządzeń i networking (Neill i Etheridge, 2008). Celem ich projektu było stworzenie klasy przystosowanej do wielu sposobów prowadzenia lekcji za pomocą różnych podejść pedagogicznych, dzięki czemu można było tworzyć różnorodne doświadczenia edukacyjne. Zgodnie z ich ustaleniami, elastyczna przestrzeń uczenia się będąca rezultatem projektu zwiększa zaangażowanie uczniów, współpracę, elastyczność i sprzyja uczeniu się (Neill i Etheridge, 2008, s. 1). Dzięki temu klasa jest bardziej dostosowana do innowacyjnych podejść do nauczania i uczenia się niż klasa tradycyjna. Z drugiej strony badanie nie potwierdza poglądu, że sama elastyczna przestrzeń w klasie zmienia zachowanie nauczycieli. Nauczyciele, którzy rozumieją jej potencjał, wydają się jednak zmotywowani do korzystania z funkcjonalności, jakie oferuje ta przestrzeń. W miarę jak edukacja zmierza w kierunku współtworzenia doświadczenia edukacyjnego, elastyczna, klasa sprzyjająca networkingowi zapewnia ku temu odpowiednie warunki fizyczne (Neill i Etheridge, 2008, s.7).

O tym, co i jak można zmienić w przestrzeni szkoły oraz jak organizować w niej aktywności edukacyjne, aby stymulować aktywne uczenie się uczniów, rozmawiali uczestnicy warsztatu zorganizowanego przez Fundację Think! Przestrzeń w edukacji – Program rozwoju kompetencji Novigado, który odbywał się w dniach 17-18 września w Warszawie. W warsztacie wzięło udział 13 nauczycieli, którzy będą realizować program pilotażowy w sześciu polskich szkołach średnich.

Myśląc o przestrzeni, w której uczymy się czasem zapominamy, że przede wszystkim powinniśmy skoncentrować się na uczeniu i dopasować przestrzeń do celów i aktywności, które planujemy z uczniami. Bywa często tak, że dbamy o wygląd i piękno otoczenia, ale przestrzeń nie jest dostatecznie dopasowana, pozostaje edukacyjnie dysfunkcyjna, zwłaszcza jeśli prymat w jej projektowaniu odda się osobom spoza szkoły. – mówi Marcin Polak, koordynator projektu Novigado. Przestrzeń, podobnie jak technologia, powinny pełnić rolę służebną wobec pedagogiki i służyć osiąganiu wyższej efektywności i jakości kształcenia.

Podczas dwudniowego warsztatu nauczyciele szkół średnich z Sosnowca, Rudy Ślaskiej, Gliwic, Warszawy, Żychlina i Gdyni poznawali różne sposoby organizacji przestrzeni klasy pod kątem planowanych aktywności edukacyjnych oraz przykłady dynamicznych formatów pracy uczniów, nastawionych na inicjowanie aktywnego uczenia się.

Myśląc o transformacji nauczania nie wystarczy rozważać i wdrażać (kosztownych) zmian w przestrzeni szkoły, żeby było ładnie i miło się uczyć. Trzeba się skupić na metodach aktywnego uczenia się i na przygotowaniu uczniów do korzystania z nowych form uczenia się w konkretnej przestrzeni klasy lub wspólnych częściach szkoły. Uczeń musi wiedzieć, po co to wszystko robimy i czego od niego oczekujemy. Musimy mieć też świadomość, że aktywne metody pracy z uczniami trzeba stosować przez dłuższy czas, próbować, zmieniać, dostosowywać do uczniów i nie poddawać się” – mówi Marcin Polak.

***

Przytaczane fragmenty badań Neill i Etheridge pochodzą z publikacji Przestrzeń w edukacji. Poradnik dla szkół, który opracowany został w projekcie Novigado i wkrótce zostanie upowszechniony wśród polskich szkół (licencja CC-BY).

Niniejszy artykuł powstał w ramach projektu NOVIGADO.

Finansowany ze środków Erasmus+ projekt NOVIGADO koordynuje Fundacja Think! (lider konsorcjum), zaś partnerami są belgijska organizacja European Schoolnet (zrzeszająca wszystkie ministerstwa edukacji w UE), turecki YEGITEK (agencja tureckiego ministerstwa edukacji ds. technologii), francuska CANOPE (agencja francuskiego ministerstwa edukacji ds. Publikacji edukacyjnych) i dwie innowacyjne szkoły – francuska Lycee Pilote Innovant International oraz portugalska Agrupamento de Escolas Fernando Casimiro Pereira da Silva.

Na stronie https://fcl.eun.org/novigado-results można znaleźć liczne opracowania (także w języku polskim) poświęcone m.in. współczesnemu rozumieniu aktywnego uczenia się, organizacji przestrzeni edukacyjnych w szkole i wykorzystania ich w nauczaniu, opinie przedstawicieli środowisk naukowych i oświatowych dotyczących aktywnego uczenia się we współczesnej szkole, jak również przegląd światowej literatury w tym temacie. Znajdują się tam też linki do kursu MOOC oraz webinarów. Zapraszamy do śledzenia informacji o projekcie NOVIGADO i korzystania z opracowań i materiałów dla szkół i nauczycieli.

Więcej informacji: http://fcl.eun.org/novigado 

 

 

Bibliografia:

  • Neill, S., Etheridge, R. (2008). Flexible Learning Spaces: The Integration of Pedagogy, Physical Design, and Instructional Technology. Marketing Education Review, 18(1). 10.1080/10528008.2008.11489024. Źródło: Research Gate
  • Mattila, P., Silander, P. (eds.) (2015). How to create the school of the future – Revolutionary thinking and design from Finland. Multprint, Oulu. Źródło: Classter.com.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie