Nowe podejścia do fizycznej przestrzeni szkoły

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Poszukując skutecznych sposobów angażowania uczniów, aby wyzwalać naturalną kreatywność i jednocześnie odwoływać się do ich osobistych talentów i wewnętrznej siły, stwórzmy środowisko, które będzie miejscem autentycznej ekspresji i miejscem doświadczania radości uczenia się i nauczania. W jaki sposób to robić? Czy odpowiedzią mogą być jedynie nowoczesne, futurologiczne i wielofunkcyjne obiekty?

Okazuje się, że są szkoły, które mogą inspirować do poszukiwania i tworzenia środowiska, które nie tylko zachwyca, ale przede wszystkim jest przemyślaną koncepcją opartą na badaniach odwołujących się do psychologii rozwojowej i pedagogiki. Autorzy tomu „Przestrzeń fizyczna i architektoniczna” - jednego z opracowań projektu „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!”, poświęconych różnym rodzajom przestrzeni mającym znaczenie w edukacji – prezentują projekty nowego podejścia do szkolnej architektury nie tylko w Polsce, ale dzięki współpracy z zagranicznymi partnerami, również w Niemczech, Dani i Szwecji. To miejsca, która stanowią doskonałe źródło odkrywania i nadawania tradycyjnie rozumianej przestrzeni nowej formy i funkcji.

Przestrzeń ma znaczenie w uczeniu się ucznia. Pełni ważną i niezwykle istotną funkcję w kreowaniu innowacyjnego środowiska uczenia się. To prawda, która przebija przez każdy opis w tomie prezentującym przestrzeń fizyczną i architektoniczną. To nie tylko sala lekcyjna, ale też szkolny korytarz, schody, zaplecza i piwnice. Odpowiednio zaaranżowane otwierają nową przestrzeń przebywania uczniów w stymulującym środowisku, rozwijania kreatywności, proaktywności, przedsiębiorczości, współpracy i skutecznej komunikacji. Czytelnik poszukujący inspiracji dla transformacji środowiska edukacyjnego znajdzie w tej publikacji dziesiątki sprawdzonych pomysłów i rozwiązań. Od aranżacji szkolnej sali, ustawienia w niej stolików, poprzez docenienie mebli domowych w tworzeniu ciekawej przestrzeni szkolnej. Czytelnik dostaje ogromną ilość wiedzy w postaci opisu projektów realizowanych w poszczególnych szkołach w Polsce, Danii, Niemiec i Szwecji, ale też informację dotyczącą czasu potrzebnego do realizacji konkretnego projektu, finansów i sposobu zarządzania nim.

Na zdjęciu: świetlica w Zespole Szkół Publicznych w Mysiadle (C) Edunews.pl

Wszystko zaczyna się od pojedynczego człowieka. Jego pomysłu i odpowiedzi na pytanie o funkcję wdrażanej wizji. Kluczowym jest więc znalezienie sojuszników i środków. Choć tych ostatnich nie zawsze trzeba wiele, bardzo często też wcale. W tym też tkwi siła prezentowanych projektów. Funkcjonalne, bez dużych nakładów finansowych z zaangażowaniem całej szkolnej społeczności powstają unikatowe środowiska sprzyjające innowacyjnej edukacji. Oprócz spektakularnych i kosztowych projektów prezentowanych przez szkołę w Sztokholmie, znajdują się równie nowatorskie pomysły, które nie wymagają takich kosztów, a realizują spójną koncepcję dydaktyczną. Takim przykładem jest szkoła w Radowie Małym (zdjęcie przewodnie artykułu). Czytelnicy znajdą również porady architektów, którzy dzielą się swoim doświadczeniem w projektowaniu obiektów edukacyjnych.

Publikacja zawiera również wyniki badań dotyczących tworzenia innowacyjnych przestrzeni i czynników mających wpływ na wyniki osiągane przez uczniów. Dotyczy to zarówno akustyki pomieszczeń, wielkości sal, ale też znaczenia koloru, oświetlenia i wreszcie wyposażenia.

Na zdjęciu: aranżacja pracowni polonistycznej w Szkole Podstawowej nr 3 w Suchedniowie. Fot. Maciej Siuda.

Ważnym przesłaniem prezentowanego tomu jest wezwanie do wspólnej pracy nad projektowaniem przestrzeni edukacyjnej, określenia w niej nowych funkcji dydaktyczno - wychowawczych oraz potrzeby ciągłego poszukiwania optymalnego środowiska uczenia się ucznia.

Jeśli myślicie o zmianie fizycznych przestrzeni w waszej szkoły zajrzyjcie do publikacji Przestrzeń fizyczna i architektoniczna. Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę! wydanej przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! w ramach projektu Erasmus+ „Educational Spaces 21. Open up!”. Znajdziecie tam wiele ciekawych rozwiązań dla waszej szkoły.

 

Materiał opracowany w ramach projektu "Educational Spaces 21. Open up!" (Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!) realizowanego przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!, Gesellschaft zur Förderung des Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development an der Universität Rostock e.V. oraz Rektorsakademien Utveckling AB ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie