Siedem magicznych wyrażeń we wspieraniu uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Wierzę w Twoje możliwości”, „Tęskniliśmy za Tobą”, „Słucham Cię”, „Ups, popełniłem błąd”, „Wspólnie to rozwiążemy”, „Przepraszam”. W tym wpisie przedstawię siedem pomocnych zwrotów doceniania, zaczerpniętych od Stephana Merrilla.

„Wierzę w Twoje możliwości”

Jeśli mało osób wierzy w ucznia, to zmniejsza się jego poczucie wartości i pewność siebie. Powiedzenie „Wierzę w Ciebie” to skuteczny sposób na przypomnienie uczniowi, że nauczyciel jest po jego stronie i służy w razie czego pomocą. Aby ten zwrot był autentyczny wymaga niezachwianej wiary w wyjątkowość i potencjał ucznia.

W badaniu opublikowanym w The Journal of Experimental Psychology: General (2014), okazało się, że gdy nauczyciele używali na przykład sformułowań w stylu – „Mam wysokie oczekiwania, ale wiem, że możesz je spełnić”- liczba dzieci, które przystąpiły do poprawy podwoiła się z 40 do 80 procent.

„Tęskniliśmy za Tobą”

W przypadku powrotu ucznia po nieobecności, zamiast pytać go: „Gdzie byłeś?” lub „Co się stało?” (co może nieść nutę podejrzenia lub ciekawości), lepiej pokazać uczniowi, że go brakowało, że nauczyciel i koledzy myśleli o nim, gdy go nie było, to pokazuje, że uczeń wnosi cenny wkład w społeczność klasową.

„Słucham Cię”

Używane zarówno jako potwierdzenie, jak i zaproszenie — na przykład jako otwarta zachęta, gdy uczeń wygląda na zaniepokojonego lub zaczyna czuć się sfrustrowany — wyrażenie „słucham” sygnalizuje, że w klasie jest przestrzeń i szacunek dla głosu ucznia.

Łączy się to ze słuchaniem uczniów, a nie tylko przemawianiem do nich. Dlatego po zachęceniu ucznia komunikatem słucham powinno się poczekać, aż uczeń się odezwie, a nie zagłuszać ciszę.

Przy okazji warto zwracając się do ucznia przyjąć postawę słuchania, pochylić się nad nim i patrzeć mu prosto w oczy.

„Ups, popełniłem błąd”

Przyznanie się nauczyciela do błędu, a nawet żartowanie z jego popełnienia, zachęca uczniów do podejmowania ryzyka i ewentualnego popełnienia przez niego błędu. Pewien poziom komfortu w obliczu błędów jest niezbędny dla odporności uczniów w nauce. Aby wzmocnić dobry stosunek do popełniania błędów, wielu nauczycieli wplata w swoje lekcje zaplanowane wcześniej błędy i poleca uczniom ich odnalezienie.

„Wspólnie to rozwiążemy”

To proste zdanie, ma głębsze znaczenie niż się wydaje. Jest otwarciem na współpracę i pomoc. Pokazuje, że nauczyciel i uczeń mogą być partnerami i sojusznikami w procesie uczenia się.

Uczniowie, którzy zmagają się z zadaniem, gdy usłyszą: „Razem sobie poradzimy” – zachowują poczucie sprawstwa i nie pozostają sami z zadaniem.

„Naprawdę się poprawiłeś…” i „Naprawdę podziwiam…”

Taki komunikat musi się wiązać z konkretną informacja – za co? Na przykład: „Podobał mi się sposób, w jaki opisałeś swoją rodzinę w tej historii”. Jednocześnie doceniany jest efekt, jak i wysiłek. Docenienie poparte konkretem staje się autentyczne.

Badania sugerują, że począwszy od wyższych klas szkół podstawowych uczniowie uznają pochwały za nieautentyczne, a komplementy np. za „bycie mądrym” lub docenianie za dobre oceny, zmniejszają ich tolerancję na podejmowanie ryzyka w nauce i utrudniają rozwój.

„Przepraszam”

Powiedzenie „przepraszam” nie jest łatwe. Szczere przyznanie się do złego postępowania, może wyglądać jak rezygnacja z władzy i nauczyciel może czuć, że traci autorytet i podważa dyscyplinę w klasie. Jednak jest to akt uprzejmości i humanizacji relacji między nauczycielami i uczniami.

***

Każdy nauczyciel ma lepsze i gorsze dni. W tych gorszych może zaniedbać wspieranie uczniów. Dlatego warto je wcześniej zaplanować. Jedną z najważniejszych spraw jest ton głosu, który stosuje nauczyciel w stosunku do uczniów. Druga sprawa, to sposoby doceniania. Nie każdemu uczniowi pomaga określony sposób. Można zatem ucznia zapytać – jak chce być chwalony. Trzecia sprawa to nie pomijanie nikogo. Można notować kogo się doceniło, a kogo jeszcze nie i specjalnie pochylić się nad uczniami „zaniedbanymi” w docenianiu.

Nawiązując do ulubionej mojej teorii samostanowienia, która mówi o trzech niezbędnych potrzebach każdego człowieka: autonomii, kompetencji i więzi, widać, że wygłaszanie szczere tych sekwencji pomaga uczniom w samostanowieniu.

  • Autonomia i kompetencja – „Wierzę w Twoje możliwości”,
  • Więź – „Tęskniliśmy za Tobą”, „Wspólnie to rozwiążemy”
  • Autonomia – „Słucham Cię”, „Ups, popełniłem błąd”
  • Kompetencja – „Przepraszam”.

(Źródło: Stephen Merrill, 7 Things Teachers Say to Create a Supportive Classroom, Edutopia.org)

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie