Pocałuj żabkę w łapkę, czyli o czarowaniu na lekcji

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy z nas - nauczycieli marzy, aby podobnie jak bajkowa żaba zamieniła się w przystojnego księcia - nasz uczeń w sensie szkolnym zamienił się w zaciekawionego i zaangażowanego ucznia. Nie musi to pozostać tylko w sferze marzeń, gdyż trochę jako kreatorzy przestrzeni szkolno-lekcyjnej mamy wpływ do jakiej bajki - pracowni zaprosimy młodych ludzi. Wiadomo jednak, że nie każda bajka kończy się happy endem! I tak samo z naszymi uczniami! Ale warto czasem poczarować, by i nam - nauczycielom było bajecznie.

"Nauka nie pójdzie w las", gdy faktycznie do tego lasu z naszymi uczniami wyjdziemy! Przestrzeń pozaszkolna również sprzyja nauce: czy to zwykły spacer dla rozruszania aparatu ruchu, czy spacer połączony z wyzwaniami sportowymi lub grą terenową, czy nawet spacer z ćwiczeniem uważności i technikami mindfulness. W postaci karty z zadaniami np. w formie bingo można przemycić wiele merytorycznych treści, a zmiana otoczenia sprzyjać będzie nauce.

Podobnie, jak wykorzystanie piosenek może wspierać naukę trudnych pojęć albo tylko zapewnić interesujące skojarzeniem z wybranym przez nas tematem.

Lekcje i stosowane pomysły warto urozmaicać, oczywiście, z umiarem. Stąd polecamy koncepcję odwróconej lekcji albo odwróconego projektu umożliwiając uczniom przygotowanie się we własnym tempie i w spokoju zacisza domowego.

Kiedy czujemy się zainteresowani? Ano wtedy, gdy możemy coś odkryć, poznać coś, co wcześniej było tajemnicą i spróbować to rozgryźć. Tu idealnie pasują zamknięte pudła lub cyfrowe escape room’y.

Dodatkowo wykorzystanie nietypowych sprzętów, gadżetów, produktów - nawet codziennego użytku może uatrakcyjnić lekcję. Czy lepiej zapamiętamy replikację DNA z zastosowanie zamku błyskawicznego czy kolorowego schematu? Zależy pewnie od ucznia, ale takie dodatki sprawią, że będzie ciekawiej.

Podczas zajęć, nawet w szkole średniej, warto wykorzystać potencjał zdolności manualnych. Wykonane prace plastyczne różnymi technikami mogą stanowić uzupełnienie tradycyjnej lekcji a w dodatku mogą być wskazówką dla uczniów, jakimi talentami dysponują albo co sprawia im przyjemność. Może niekoniecznie wybiorą biologię na swój egzamin maturalny a będą wiedzieli, że w trudniejszych chwilach malowanie, składanie czy lepienie da im ukojenie.

Opowiadając o przewodzie pokarmowym, czy omawiając znaczenie biologiczne związków chemicznych aż prosi się o skosztowanie czegoś słodkiego, kwaśnego… o kompozycję zdrowego śniadania itp. Smaczna lekcja może okazać się strzałem w dziesiątkę również w kontekście zdrowego odżywiania się.

Zapraszamy na nasze wystąpienie na INSPIR@CJACH 2023 po więcej inspiracji:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Bogusława Mikołajczyk jest nauczycielką biologii i przedmiotów zawodowych z zakresu bioanalityki i farmacji w Zespole Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach. Autorka fanpage'a @Biologusdesignans. Współautorka nowego cyklu do biologii dla SP wyd. WSIP. Finalistka Konkursu Nauczyciel Jutr@ 2022. Monika Szekiel-Mnich jest nauczycielką geografii i przyrody w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Polskich Olimpijczyków w Mikołowie. Konsultant metodyczny. Miłośniczka gamifikacji, escape-roomów i narzędzi TIK w nauczaniu. Twórczyni prawdziwego pokoju zagadek we własnej szkole oraz bloga https://lets-explorepl.blogspot.com/. Obie należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie