Sidebar

16
Pn, Cze

Nauczanie w licznej klasie – kilka wskazówek

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy nauczyciel powie, że łatwiej uczyć w mało licznej klasie. Łatwiej jest wtedy zróżnicować metody nauczania i dostosować je do potrzeb poszczególnych uczniów. Oczywiście jest też mniej prac do sprawdzania. Jednak nauczyciele rzadko mają wpływ na wielkość swoich klas. Mało liczne klasy są też droższe, często normą jest 25 osób w klasie, a czasami nawet więcej.

W tym wpisie zajmiemy się nauczaniem w dużych klasach. Poniżej przedstawiam osiem wskazówek trafnych w stosunku do nauczania każdej klasy, ale w klasie dużej tym bardziej są potrzebne.

Zdaniem doświadczonych nauczycieli kluczem do powodzenia jest ustalenie i egzekwowanie spójnego zestawu zasad i oczekiwań w stosunku do uczniów, czyli – normy.

1. Zasady

W przypadku licznych klas zapobieganie jest najlepszym lekarstwem. Wprowadzanie zasad jest elementem zapobiegania. Zasady muszą być szczegółowo omówione z uczniami na samym początku roku szkolnego. Druga sprawa to określenie konsekwencji w razie złamania zasad. Przestrzeganie norm nie musi być opresyjne, nauczyciel może ich przestrzegać jednocześnie szanując i wykazując zrozumienie swoim uczniom. Podstawową musi być nastawienie na ochronę nauki i procesu uczenia się uczniów. Warto poświęcić czas na określenie oczekiwań, jakie ma nauczyciel w stosunku do uczniów. Jeśli nauczyciel włączy w ten proces uczniów, to w konsekwencji zapewni sobie ich zaangażowanie w przestrzeganie zasad.

Warto uwzględnić też oczekiwania uczniów w stosunku do nauczyciela i lekcji przez niego prowadzonych. Dzięki takiemu podejściu nauczanie staje się partnerskie i nauczyciel nie jest w opozycji w stosunku do uczniów, tylko stoi po ich stronie.

Konsekwencja jest ważna, ale warto też pamiętać, że wszyscy możemy popełniamy błędy – uczniowie i również nauczyciel.

Jeśli np. uczniowie oczekują, że nauczyciel będzie zapowiadał sprawdzian z tygodniowym wyprzedzeniem (i jest to zaakceptowane), to jeśli tego nie zrobi, to powinien sprawdzian odwołać. Również uczeń, który spóźnia się na lekcje (w ten sposób dezorganizuje tok lekcji) powinien być potraktowany tak, jak zostało to wcześniej ustalone, a nie tak jak w danej chwili wynika z nastroju nauczyciela.

Taki system pomaga w tym, że uczniowie zaczynają czuwać nad własnym zachowaniem i rozliczać się nawzajem – nieoceniony atut w dużych klasach.

Rozmowy na temat oczekiwań inspirują do wartościowych rozmów na temat uczenia się, ale również na temat odpowiedzialności, naruszania zasad, współistnienia z innymi osobami.

2. Relacje

Budowanie relacji osobistych z uczniami klasach dużych jest z pewnością wyzwaniem. Można sobie pomóc, pozyskując informacje o uczniach przy pomocy ankiet. Jeśli przeprowadzamy ankietę online, to łatwo ją zliczyć i wyciągnąć wnioski. Aby dowiedzieć się więcej o życiu i tożsamości swoich uczniów, pedagog Tara Olagaray stworzyła 15-minutową poufną ankietę kulturową, w której pyta o życie domowe, hobby i nastawienie uczniów do szkoły. Pytania w ankiecie powinny dawać uczniom możliwość wyrażenie siebie, np.: „Jakie jest pięć najważniejszych rzeczy, które dobrze, abym o Tobie wiedział?”. Trzeba zapewnić uczniów, że ich odpowiedzi są poufne. Można też zapytać uczniów o preferencje, z kim chcieliby siedzieć w ławce, aby moc najlepiej korzystać z lekcji.

Dzięki pozyskanym informacją można włączać zainteresowania uczniów do przebiegu lekcji.

3. Dobry początek

Nie ma jednego właściwego sposobu na rozpoczęcie lekcji, ale warto wprowadzać pewne zwyczaje. Uczniowie są spokojniejsi, gdy wiedzą dokładnie, czego się od nich wymaga i jaki jest schemat.

W dużych klasach skłonnych do niepokoju można dać uczniom chwilę na rozmowę lub odreagowanie, zanim przejdzie się do prowadzenia lekcji. Taki czas powinien być ściśle określony, tak aby można było płynnie przejść do prowadzenia lekcji. Innym dobrym otwarciem może być szybka runda dotycząca samopoczucia, krąg wdzięczności lub szybka zabawa integracyjna. Wiele w tej sprawie proponuje stosowanie uważności.

Celem początku lekcji jest wyciszenie i umożliwienie uczniom zaangażowania się w naukę.

4. Powitanie

Badania z 2018 roku pokazują, że indywidualne powitanie uczniów na początku zajęć może zwiększyć zaangażowanie i poprawić zachowanie. Takie powitanie stwarza „pozytywny klimat” w klasie, w którym uczniowie mają poczucie przynależności.

Może to być uściśnięcie dłoni z jednoczesnym spojrzeniem w oczy, ale może być też inny sposób przywitania.

Takie przywitanie daje nauczycielowi informacje, gdzie są jego uczniowie, jaki jest nastrój, a to pomaga zaplanować nauczanie.

5. Wyraźne wskazówki

W dużej klasie trudniej docierają do uczniów z poleceniem. Uczniowie twierdzą, że nie usłyszeli i nauczyciel musi powtarzać. Jasne i precyzyjne instrukcje znacznie przyspieszają pracę uczniów. Warto przygotować instrukcję – krok po kroku, a nawet zapisać ją na tablicy.

6. Indywidualne rozmowy

W każdej klasie dyskusje na temat zachowania uczniów powinny odbywać się prywatnie, w dużej klasie jest to absolutnie konieczne. Łajanie ucznia przy całej klasie jest dla niego poniżeniem i rozpoczyna niepożądaną walkę o władzę, która rujnuje proces dydaktyczny.

Zamiast tego warto znaleźć chwilę na rozmowę indywidualną. Rozmowa w cztery oczy pozbawia ucznia publiczności i łatwiej jest się porozumieć.

W klasach licznych może być trudne znalezienie czasu na rozmowy. Pomocne może być ustalanie terminów spotkań po zajęciach lub w czasie przerwy. Rozmowa tak musi być wtedy bardzo krótka.

Korzystne jest zrobienie sobie przez nauczyciela notatki z rozmowy, gdyż przy wielu uczniach zaciera się temat rozmowy, a nawet z kim się rozmawiało.

7. Praca w grupach

Wbrew pozorom łatwiej jest w dużych klasach pracować w zespołach niż indywidualnie. Mając dużo uczniów w klasie nauczyciel nie jest w stanie monitorować pracę każdego ucznia, a ma szansę obserwować pracę grup. Również prezentacja rozwiązania zadania jest klarowniejsza. Dzięki pracy w grupie uczniowie uczą się wzajemnie i często lepiej do siebie docierają niż nauczyciel.

8. Pary

Praca w parach ma wiele zalet – poczucie bezpieczeństwa, wzajemne uczenie się, inspiracja, mniejszy stres, możliwość dyskusji itp. W dużych klasach nauczyciel ma szansę zapytać tylko kilka osób i usłyszeć ich opnie. Reszta uczniów często nawet nie podejmuje wysiłku myślenia. Praca w parach angażuje wszystkich uczniów. Jeśli do tego dodać losowanie par do udzielania odpowiedzi, to zapewniamy zaangażowanie wszystkich uczniów.

Dobrym sposobem jest losowanie miejsc siedzących dla uczniów na okres jednego tygodnia. Pozwala to poznać się uczniom w dużej klasie i uczy ich współpracy z przypadkowymi osobami.

Podsumujmy:

  • Ustalajmy wraz z uczniami wzajemne oczekiwania i reguły obowiązujące w klasie szkolnej.
  • Dbajmy o rozwijanie relacji nauczyciele – uczeń.
  • Zadbajmy o początek lekcji.
  • Ustalmy sposób przywitania się.
  • Określajmy bardzo dokładnie i klarownie polecenia.
  • Przeprowadzajmy indywidualne rozmowy.
  • Organizujmy prace w grupach
  • Pozwólmy uczniom pracować w parach.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w partnerskiej platformie Edunews.pl www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Stephena Noonoo z Edutopia.org.

 

Komentarze (4)
This comment was minimized by the moderator on the site
Czy rodzice (czytaj: wyborcy) rzeczywiście powinni mieć węża w kieszeni jest dyskusja o tym w jak licznym oddziale ma być uczone ich dziecko w szkole? Wiem że trzeba szukać oszczędności gdzie się da, wiem że kołdra jest za krótka, itp., itd., ale...
Czy rodzice (czytaj: wyborcy) rzeczywiście powinni mieć węża w kieszeni jest dyskusja o tym w jak licznym oddziale ma być uczone ich dziecko w szkole? Wiem że trzeba szukać oszczędności gdzie się da, wiem że kołdra jest za krótka, itp., itd., ale czy przypadkiem poskąpienie publicznych środków na edukację dziś nie spowoduje konieczności wyłożenia na źle wykształconych obywateli wielokrotnie wyższych środków w przyszłości?
Praca w grupach - przypomina mi się chlubno-niechlubna (powiedzmy oględnie: 'swoista') metoda nauczania w komunizmie, gdzie uczniowie uczyli się sami od siebie, wybierali spośród siebie lidera, który był dwie strony do przodu w stosunku do reszty grupy i tak wyglądała nauka. Ale to był okres ogromnych braków nauczycieli w dawnym ZSRR i walki z powszechnym analfabetyzmem.
Poza tym przy pracy w grupach musi być jakiś tam jednak poziom hałasu, to jest nieuniknione, wręcz powinna być to oznaka że zachodzi proces uczenia się, część uczniów właśnie wtedy dopiero się uczy (tj. gdy na lekcji jest trochę hałasu).
Oczywiście uczniowie muszą nabyć doświadczenia pracy zespołowej, bo to jest wymagana dzisiaj kompetencja o nazwie 'savoir etre' ze względu na fakt że tak właśnie wygląda dziś organizacja pracy. Takiej pracy w zespole młodzież trzeba uczyć, to raczej powinien być oddzielny przedmiot szkolny: np. TPZ - techniki pracy zespołowej (z mojego doświadczenia mogę powiedzieć że fajnie w tej formie pracy z uczniami wychodzą jedynie proste, mało wymagające treści nauczania gdyż uczniowie mają skłonność do pójścia na łatwiznę gdy pracują sami, dlatego może dałoby się wyodrębnić taki jeden przedmiot szkolny w całości poświęcony na prace zespołowe z różnych przedmiotów). Gdyby wszystkiej wiedzy która jest potrzebna chcieć uczyć metodami aktywizującymi to potrwałoby to co najmniej kilkadziesiąt lat.
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
1. Zainteresowanie wyborców tym tematem jest zwykle znacznie przeszacowane - jego realne rozmiary pozwalają wybieranym mieć wszelkie problemy oświaty w tyle.
2. Ta "chlubno-niechlubna metoda", jak ją Pan nazwał, jest teraz zalecaną, "nowoczesną"...
1. Zainteresowanie wyborców tym tematem jest zwykle znacznie przeszacowane - jego realne rozmiary pozwalają wybieranym mieć wszelkie problemy oświaty w tyle.
2. Ta "chlubno-niechlubna metoda", jak ją Pan nazwał, jest teraz zalecaną, "nowoczesną" techniką - podobno uczniowie zdecydowanie lepiej uczą się od siebie nawzajem. Jest w tym sporo prawdy, z tym że problemem zawartości takiego "curriculum", zakresu "bycia do przodu" i motywacji do takich działań nie martwi sie nikt.
3. Jak najbardziej.
4. Skąd właściwie wiadomo, jak "wygląda dziś organizacja pracy"? Z folderów reklamowych firm, poszukujących siły roboczej? Z anegdot opowiadanych przez kołcza? Z opowieści snutych przez OECD itp? Być może jestem jakimś wyjątkiem, ale 25 lat pracy w zawodzie nauczyło mnie, że realna nauka współpracy i kooperacja występują jedynie w wypadku zaistnienia rzeczywistej potrzeby, celu łączącego współpracujących i uzyskania mierzalnych efektów tej współpracy. Są to zjawiska absolutnie sporadyczne w szkole. Nie dlatego, że nauczyciele nie chcą współpracy uczyć - jest tak z niebywale banalnego powodu: Na pewnym etapie rozumienia rzeczywistości, wszyscy uczestnicy przedstawienia zwanego dziś edukacją zdają sobie sprawę, że jest to najczęściej marna symulacja, gra w pokera na zapałki. Mało komu i na pewno nie na dłuższą metę chce się grać o marchewkę. Z tej obserwacji pedagogika wysnuła zupełnie fałszywy wniosek, że rodzaj ludzki zatraca swoją absolutnie podstawową cechę, czyli umiejętność współpracy - coś, co przecież zbudowało cywilizację jaką znamy. Tymczasem recepta na 'savoir etre' jest niezmiernie prosta i nie wymaga tworzenia nowych przedmiotów, prowadzenia szkoleń i innego bicia piany: Stwórz potrzebę wymagajacą współpracy - otrzymasz i współpracę, i wyniki.
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
ad. 1. Zmiany poprawiające szkoły muszą wyjść od interesujących się jakością edukacji swoich dzieci rodziców. Tak się kiedyś stanie, może z sto lat, ale nie ma drogi na skróty; to rodzice jako klienci muszą tu przejąć inicjatywę.
ad. 2. Podobno...
ad. 1. Zmiany poprawiające szkoły muszą wyjść od interesujących się jakością edukacji swoich dzieci rodziców. Tak się kiedyś stanie, może z sto lat, ale nie ma drogi na skróty; to rodzice jako klienci muszą tu przejąć inicjatywę.
ad. 2. Podobno wirusy i bakterie zawsze chętnie dzielą się z innymi bakteriami zdobytą wiedzą i doświadczeniami, gdy tylko zetkną się z jakimś nowym dla nich zagrożeniem, uczniowie natomiast robią to tylko gdy mają akurat taki interes, normalnie nie.
ad. 3. Taki właśnie interes uczniów żeby współpracować ze sobą to chyba byłaby ta potrzeba wymagająca współpracy. Nie martwiłbym się o wyniki. Powiedzmy że dwa plemiona pierwotne A i B zorganizowały niezależnie od siebie dwa różne polowania na mamuta i powiedzmy że mamut upolowany przez plemię A był trochę większy i miał troszkę więcej mięsa, lub odwrotnie, mniejszy, jednak oba plemiona zapewniły sobie pożywienie i przez najbliższy czas nie będą głodować. Czy punkty zdobywane podczas gry w kahoot's na komórkach będą w stanie zastąpić współczesnemu homo sapiens mięso z mamuta - śmiem wątpić.
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
"[...]uczniowie natomiast robią to tylko gdy mają akurat taki interes, normalnie nie." - Dokładnie tak! Z tym, że to właśnie jest [B]normalne[/B] ;), podczas gdy szkoleniowa pedagogika chce dokonać sublimacji ludzkich działań do czystej formy.
"Czy...
"[...]uczniowie natomiast robią to tylko gdy mają akurat taki interes, normalnie nie." - Dokładnie tak! Z tym, że to właśnie jest [B]normalne[/B] ;), podczas gdy szkoleniowa pedagogika chce dokonać sublimacji ludzkich działań do czystej formy.
"Czy punkty zdobywane podczas gry w kahoot's na komórkach będą w stanie zastąpić współczesnemu homo sapiens mięso z mamuta - śmiem wątpić." - Znów kłania się tutaj powierzchowna obserwacja i prymitywizm myślenia ideologicznego. Przykład, ktory Pan podaje jest bardzo adekwatny. Naturalne zainteresowanie młodych ludzi technologią i jej możliwościami (w tym przede wszystkim rozrywką) jest powszechnie mylone z jej edukacyjnym spożytkowaniem. Tymczasem, wbrew powszechnym odczuciom, na pewnym etapie dzieci doskonale odróżniają świat realny od wirtualnego i nie angażują się zbytnio w działania, które mają dla nich znaczenie czysto abstrakcyjne. To wystarczy do chwilowej ekscytacji, ale na ogół nie przeradza się w przetworzenie informacji. Nie jest to problem łatwy do rozwiązania, ale z pewnością takim pozostanie, jeśli szkoła nadal będzie żyła wyobrażeniem jak świat mógłby wyglądać i jaki byłby wtedy piękny, a nie jego realiami.
More
Robert Raczyński
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie