Nauczyciele zmienią szkołę (jeśli będą tego chcieli)

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Potencjał edukacyjny i kreatywny polskich nauczycieli wydaje się być całkiem spory. Mają rozległą wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i bogate osobiste doświadczenia, którymi mogliby i powinni się dzielić współpracując z innymi nauczycielami. Z tym dzieleniem się i współpracą bywa jednak różnie. Czasami jest tylko bardzo powierzchowna i mało wzmacniająca. Ale są też dobre przykłady, że można stworzyć wspólny projekt, dzięki któremu wielu nauczycieli będzie razem pracować na rzecz oddolnej zmiany w szkołach.

O doświadczeniach nauczycieli z grupy Superbelfrzy pisaliśmy już wielokrotnie. Dziś chcielibyśmy przedstawić inny projekt – „Kreatywna pedagogika”, który realizowany jest w gdańskich szkołach przez grupę nauczycieli.

Jak liderzy tej inicjatywy napisali w swoim blogu bezpośrednią przyczyną powołania tego projektu była świadomość potrzeby zmian w szkołach. „Przemiany we współczesnym świecie, zmiany w kulturze i na rynku pracy wymuszają nowe nauczanie w szkole. Coraz częściej nauczyciele wyrażają bezradność w kontaktach z uczniami, którzy wydają im się „trudni”, nadpobudliwi i niechętni do współpracy. Uczniowie z kolei twierdzą, że szkoła jest nudna i odległa od prawdziwego życia. Pracodawcy krytykują anachroniczny, skostniały system oparty na bierności podmiotu, nie kształcący kreatywności. Potwierdzają to analizy wyników egzaminów zewnętrznych. Wiemy, że w edukacji potrzebne są zmiany. Grupa nauczycieli zgromadzonych wokół projektu Kreatywna Pedagogika z przekonaniem podkreśla, że odnowa szkoły powinna nastąpić oddolnie i dobrowolnie. To sami nauczyciele stworzyli projekt dla nauczycieli.”

Istotą działania gdańskiej Kreatywnej Pedagogiki jest stała współpraca nauczycieli w grupach samodoskonalenia zawodowego. „Międzyszkolne zespoły wspierają się w codziennej pracy, doskonalą warsztat, omawiają swą praktykę. To dwa rodzaje grup: przedmiotowe – dla zainteresowanych nowoczesnymi metodami nauczania, i problemowe – dla tych, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę psychologiczną i pedagogiczną. Każdą grupę prowadzi przygotowany do tego i wcześniej przeszkolony lider – nauczyciel wybrany spośród gdańskiej kadry pedagogicznej.”

Dla nauczycieli organizowanych jest wiele szkoleń prowadzonych przez „ekspertów”. Ale nie zawsze ci eksperci dysponują porównywalną wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami pracującymi wiele lat w zawodzie. Dzielenie się nią i korzystanie z doświadczeń innych może prowadzić do poprawy jakości edukacji . „Zadaniem Kreatywnej Pedagogiki jest oddolna odnowa metodyki i relacji uczeń-nauczyciel we współczesnej szkole. Pragniemy uczyć się nawzajem, korzystając z wiedzy doświadczonych ekspertów i mądrych praktyków, jak uczyć lepiej i skuteczniej. Dla dobra ucznia, dla przyszłości, dla rozwoju naszego miasta…”

O tym, jak działa grupa gdańskich nauczycieli, opowiadała podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2018 Krystyna Baryś, jedna z liderek tej inicjatywy, pedagog, pedagog-terapeuta, socjoterapeuta, oligofrenopedagog, mediator konfliktów z udziałem dzieci, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, wicedyrektor w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. Posłuchajmy:

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie