Czy możemy coś prosić zamiast kserówki (4)

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Problem z podręcznikami i zeszytami ćwiczeń jest taki, że zbyt łatwo wpadamy w gotowe tory, którymi ktoś nas prowadzi do jakiegoś celu. Nie ma żadnych przeciwskazań, żeby co chwila porzucać podręcznik (albo w ogóle go odłożyć) i realizować program po swojemu, według własnej recepty. Czy to takie trudne?

Nauczyciel poszukujący nie stoi w miejscu. Obserwuje otaczający nas świat i stara się z niego wyłowić zjawiska i działania, które mogą mieć istotny wpływ na dzieci. Weźmy na przykład oglądanie obrazów. No każdy powie, banał – pójdziemy, będzie pogadanka i muzeum zaliczone. A bez muzeum też zaliczone, bo albumy z malarstwem pooglądamy. A gdyby tak spróbować „pomieszać” te wszystkie obrazy i uchwycić rezultat nowym zdjęciem? A może da się dodać tam prawdziwe twarze uczniów?

O takich „wędrujących obrazach” opowiadała podczas INSPIR@CJI 2016 Monika Walkowiak ze Szkoły Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim, członkini społeczności Superbelfrzy. Wykorzystała aplikację do tworzenia prezentacji i pozwoliła swoim uczniom łączyć, mieszać obrazy (remiksować). W ten sposób uczniowie i uczyli się obrazów i zarazem uwalniali swoje pokłady kreatywności, aby stworzyć najbardziej oryginalne dzieło. Dla wyjaśnienia – w Internecie znajdziemy niezliczone ilości zdjęć obrazów znakomitych artystów – wystarczy tylko pobrać i pobawić się trochę aplikacjami w tablecie lub komputerze.

Skąd brać pomysły na ciekawe zajęcia niepodręcznikowe? Choćby z bloga Zamiast Kserówki. I to wcale nie tylko dla etapu wczesnoszkolnego – niektóre pomysły nadają się doskonale dla II, a nawet i III etapu kształcenia. Oto kolejna porcja inspiracji zaprezentowanych podczas konferencji INSPIR@CJE 2016 w Warszawie przez Monikę Walkowiak i Joannę Apanasewicz z grupy Superbelfrzy RP:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie