Projekt BBC micro:bit - czy znacie?

fot. Microbit.org

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kochacie technologie edukacyjne i nie wahacie się ich użyć, kiedy są potrzebne? Dziś opowiem o niewielkim urządzeniu, które odniosło już globalny sukces. Zapowiedziane w 2015, a na rynek zostało wprowadzone w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera micro:bit. Zaprojektowane w Wielkiej Brytanii przez ekspertów BBC w ramach kampanii „Make It Digital”, dzięki której do szkół brytyjskich dostarczono milion takich mikrokontrolerów. A potem micro:bity podbiły świat. Co było dalej?

Kierunek – szkoła!

Same płytki pojawiły się również jako dodatek do angielskiej prasy, więc mogły szybko zyskać na popularności! Urządzenie zaprojektowano w celu wdrożenia w praktyce filozofii STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics) w brytyjskich szkołach, co miało posłużyć nauczaniu podstaw elektroniki i programowania układów elektronicznych. Po sukcesie koncepcji projekt został rozszerzony i do końca 2020 roku rozdano w Anglii ponad 2 miliony micro:bitów, na świecie sprzedano ich ponad 100 milionów.

Przepis na pierwszego micro:bita

Mikrokontroler wyposażony był w 16 bitowy układ Nordic nRF51822 z rdzeniem ARM Cortex-M0, 256 kB pamięci flash i 16 kB pamięci RAM, dwa programowalne przyciski, pięć złącz pierścieniowych, 25 padów (złącz ścieżkowych), akcelerometr, kompas, radio oraz złącza bluetooth 4.0 i microUSB do podłączenia i przesyłu danych z komputera. Najważniejszym i centralnym elementem był 25 diodowy (5 kolumn w 5 rzędach) wyświetlacz – świecący w dowolnym kolorze pod warunkiem, że będzie to kolor czerwony. Diody mogły świecić z jasnością od 0 do 9.

Wszechstronny mikrokontroler

Obok sprzętu powstała platforma microbit.org popularyzująca wykorzystanie edukacyjne układu. Wraz z rozwojem technologii przeglądarek pojawiły się na niej możliwości z zakresu projektowania układów elektronicznych opartych o micro:bita i testowania projektów w wirtualnej rzeczywistości przed ich rzeczywistym wykonaniem. Pojawiły się również możliwości programowania układu i bezpośredniego przesyłania programu napisanego w C++, MicroPythonie lub JavaScript do podłączonego micro:bita: makecode.microbit.org to adres Microsoftu znany milionom adeptów podstaw STEM. Micro:bita można również programować w Scratchu.

Co w nowej wersji?

W 2020 roku na rynku pojawiła się nowa wersja przeboju BBC poprawiona o elementy, których brak zgłaszali użytkownicy z całego świata. W stosunku do prekursorki serii nowy micro:bit (v.2) ma mocniejszy chip (32 bitowy ARM Cortex-M4), podwojoną pamięć flash i RAM, dodatkowy przycisk dotykowy, diodę sygnalizującą zasilanie, czujnik światła oraz wbudowany mikrofon (z diodą sygnałową) i głośnik. Bluetooth podniesiono do wersji 5.0, a reszta funkcji pozostała bez zmian, tak jak i łącza układu.

Zewnętrznie płytka znacznie różni się od wcześniejszej wersji, choć rozmiar pozostał taki sam (52x43 mm) – micro:bit nadal reklamowany jest jako „komputer wielkości połowy karty kredytowej”. Zmiany nie są kosmetyczne – na pierwszy rzut oka widać podcięcia w złączach pierścieniowych (dużo łatwiej zapina się w nich „krokodylki”), metaliczne logo (dodatkowy przycisk dotykowy), a obok niego z prawej strony oznaczony otwór mikrofonu. Z tyłu układu widać zajmujący centralne miejsce głośnik – główny obiekt próśb użytkowników starszej wersji.

Dokładny opis różnic można znaleźć w wielu miejscach – polecam ten adres. Nic tylko korzystać!

Do micro:bita zaprojektowano setki układów i płytek rozszerzających jego możliwości, występujących przeważnie z kompletem podstawowych czujników. Na uwagę zasługują platformy jezdne, które wyposażone w oddzielnie sterowane silniki i dodatkowe czujniki (np. odległości, śledzenia linii) sprawiają, że micro:bit staje się mobilnym układem sterującym… robota edukacyjnego! Jest to świetna alternatywa dla zakupu większych i bardziej kosztownych robotów na potrzeby szkoły. Warto wspomnieć także o płytkach wyprowadzających piny urządzenia do postaci łatwo podłączalnych wtyków, co sprawia, iż wykorzystać można wszystkie możliwości mikrokontrolera.

Niektóre sprawdzone edukacyjnie urządzenia dodatkowe – obsługiwane przez micro:bita – można znaleźć, następnie dodać ich bloczki do standardowego zestawu komend kontrolera na platformie makecode.microbit.org, wybierając przycisk +Rozszerzenia na końcu listy komend.

Możliwe udoskonalenia można zakupić m.in. na polskiej stronie firmy Botland. Wszystkich chcących eksperymentować z innymi rozszerzeniami, których nie ma wśród tych oficjalnie dodanych – oczywiście wspieram! To, że jakiegoś urządzenia nie ma na liście wspieranych i oprogramowanych, nie znaczy, że nie będzie działać. Na szczęście tych już dostępnych jest wystarczająca ilość dla uczniów i uczennic szkół podstawowych.

Skąd brać pomysły na ciekawe lekcje z micro:bitem? Oczywiście ze strony miłośników microbita microbit.org, która dzięki pracy prof. Macieja Sysły (dziękujemy!) właśnie została wzbogacona o język polski. Zwróćcie proszę uwagę na ilość projektów: 87 w MakeCode, 80 w Pythonie i 6 w Scratchu! Naprawdę wystarczy… :-)

Osobiście wykorzystuję 6 zestawów Maqueen, nie tylko na lekcjach informatyki, ale również na kółku informatycznym Centrum Mistrzostwa Informatycznego, które prowadzę w swojej szkole, oraz w projekcie Klub Młodego Programisty z ramienia Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, w ramach którego prowadzę zajęcia pozalekcyjne z podstaw programowania. Rozbudowane o platformy jezdne micro:bity to doskonały łącznik między programowaniem prostych mikrokontrolerów a rozbudowanymi możliwościami "dorosłych" mBotów opartych o Arduino UNO. Łatwość i sieciowa dostępność MakeCode daje doskonałe możliwości do wprowadzenia podstaw elektroniki i robotyki jako podstawowych umiejętności uczniów w trzeciej dekadzie XXI wieku.

Micro:bit rozbudowany niewielkim kosztem o któryś z wielu zestawów i zabezpieczony osłoną ochronną staje się kompletnym edukacyjnym narzędziem wyczerpującym z nawiązką treści dla szkoły podstawowej z informatyki, przy tym to doskonałe rozwiązanie do zajęć rozszerzających z techniki lub kółek zainteresowań z dowolnego przedmiotu. I oczywiście dla #SuperKoderów.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorze: Jacek Ścibor, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Trener w programie #SuperKoderzy, założyciel i administrator społeczności Superbelfrzy RP, red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie