Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak to się zaczęło? W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty. Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej i przenieść się do przeszłości!

Nowy kierunek podróży

Atrakcyjne scenariusze i zadania zachęciły nas do tego, aby wysłać zgłoszenie do kolejnej edycji programu. Tym bardziej, że pojawiła się nowa ścieżka związana z moim głównym zainteresowaniem i przedmiotem, którego uczę, czyli z historią. Udało się, tym razem realizujemy „Podróżników w czasie”. Ścieżka ta okazała się nieoczywistym połączeniem nauki historii z informatyką. Kierowana jest do klas piątych, ponieważ proponowana tematyka zajęć to czasy średniowiecznej Polski. Uczniowie mają za zadanie udać się w podróż w czasie, by dotrzeć do słynnej bitwy pod Grunwaldem. Aby zrealizować ten cel, muszą przejść przez kilka etapów: od początków państwa Polan do czasów Władysława Jagiełły. Nie jest to jednak typowa nauka historii. Poznawanie dat i wydarzeń to ważny element zajęć, jednak najważniejsze jest to, że uczennice i uczniowie przez zabawę mogą utrwalać wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu historii, jak i informatyki.

Jak się uczymy?

Prawie na wszystkich zajęciach pracujemy w programie Scratch. Tworzymy gry historyczne, quizy i animacje z mapami. Uczniowie znali już wizualny język programowania Scratch z informatyki, ja jako nauczycielka historii i wosu po raz pierwszy spotkałam się z tym programem na szkoleniach #SuperKoderów. Nie stanowiło to nas szczęście większego problemu – trenerki podczas szkolenia wprowadziły mnie w tajniki programowania animacji. Oprócz programu Scratch mamy też do wykorzystania roboty mBoty i uczymy się programowania ich w aplikacji mBlock.

Program bardzo elastyczny

Projekt realizuję aż w czterech klasach: czwartej, piątej, szóstej i siódmej; wszystko w ramach zajęć kreatywnych. Jak to się stało, skoro ścieżka została stworzona dla piątoklasistów? Zaletą programu #SuperKoderzy jest możliwość jego dostosowania do swoich potrzeb. Scenariusze są podpowiedzią i inspiracją, jednak nie trzeba się ich sztywno trzymać, można dokonywać modyfikacji. W klasach VI i VII postanowiłam trochę zmienić fabułę zajęć, więc zamiast omawiać czasy średniowiecza w Polsce, staram się dobierać zagadnienia odpowiednio do poziomu uczniów oraz tematyki realizowanej aktualnie na lekcjach historii. Dzieciaki mogą też wybrać tematy, którymi są zainteresowane. To pozwala im na poczucie większej swobody i zachęca do działania. Przykładowo przy temacie z mapą, gdzie według scenariusza mamy zbierać denary Mieszka I, tworzyliśmy animację, w której duszek poznawał lokalizacje bitew powstania listopadowego. Inną aktywnością była gra ze współczesną mapą Polski, dzięki której utrwalaliśmy wiedzę o województwach. Kolejny przykład ze scenariusza to prezentacja na temat świętego Wojciecha – zamiast przedstawiać jego historię, możemy zawsze wybrać inną osobę związaną z historią Polski.

Dlaczego warto zostać #SuperKoderem?

Co jeszcze zyskują uczniowie i szkoła, biorąc udział w programie? Dzieci dostały koszulki i gadżety, taki podarunek zawsze budzi w najmłodszych duży entuzjazm. Szkoła natomiast otrzymała dotację na sprzęt. W ubiegłym roku dzięki temu zakupiliśmy głośniki bezprzewodowe oraz tablety. Natomiast w bieżącej edycji – trzy mBoty2.

Ale program Fundacji Orange jest wart polecenia nie tylko ze względu na możliwość zakupienia nowego sprzętu. To przede wszystkim dostęp do znakomitych pomysłów, które znajdują się w scenariuszach, a także szkolenia dla nauczycieli, podczas których zdobyłam nowe umiejętności, miałam możliwość wymienić się pomysłami i dobrymi praktykami z innymi nauczycielami.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Agata Gawryła jest nauczycielką historii i wosu, liderką programu #SuperKoderzy w Publicznej Szkole Podstawowej w Lipiu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie