Kodowanie jest dla wszystkich

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Myślenie algorytmiczne (komputacyjne), kodowanie, programowanie te pojęcia coraz częściej słyszymy w odniesieniu do nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywała od nowego roku szkolnego. Szczególnie są to nowe pojęcia w odniesieniu do poziomu klas 1-3. Postaramy się je nieco oswoić.

Na hasło „programowanie” przychodzi nam na myśl informatyk siedzący przy komputerze i piszący długie kody w określonym języku programowania. A mamy wprowadzać kodowanie i podstawy programowania u dzieci 6, 7-letnich! Jak to zrobić? Najłatwiej podstaw myślenia algorytmicznego, kodowania oraz podstaw programowania uczyć poprzez zabawę.

Pierwsze kroki to zabawy bez komputera, a dopiero w kolejnych sięganie po aplikacje i programy czy gry odpowiednie do poziomu rozwoju uczniów. Cały proces powinien zakończyć się pracą twórczą naszych podopiecznych.

Przeszukując sieć możemy napotkać dobre praktyki nauczycieli, którzy jako pilotaż i innowację wdrażają nową podstawę programową, uczestniczą w takich programach, jak Mistrzowie Kodowania czy #SuperKoderzy. Na zajęciach pojawiają się aplikacje, gry, programy a nawet roboty, które odkrywają przed uczniami tajniki podstaw programowania. Zasobów jest dużo i warto wcześniej się z nimi zapoznać, aby jak najlepiej zaplanować pracę.

Zajrzyj tutaj, a znajdziesz coś dla siebie i swoich uczniów - zbiór narzędzi i inspiracji dedykowanych dla nauczycieli i uczniów klas 1-3 (i nie tylko!). Dla ułatwienia wyszukane zasoby zostały zebrane w jednym miejscu. Biblioteka zasobów będzie sukcesywnie uzupełniana – link pozostanie ten sam: ZBIÓR NARZĘDZI.

Tak, więc oddajemy w Państwa ręce miejsce, które będzie z pewnością bazą pomysłów i inspiracji do nauki myślenia algorytmicznego, kodowania i podstaw programowania. Zapraszamy do lektury i życzymy miłej zabawy!

Zapraszamy również do dzielenia się swoimi zasobami (w komentarzu pod artykułem), abyśmy mogły uzupełniać je o kolejne narzędzia i pomysły.

 

Notka o autorkach:

Dorota Czech-Czerniak – nauczycielka informatyki w Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni, entuzjastka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, trenerka. w programie #SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Aleksandra Schoen- Kamińska – nauczanie wczesnoszkolne w Zespole Szkół Nr 3 w Pile, propagatorka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, autorka bloga Klikankowo, trenerka w programie #SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Joanna Apanasewicz - nauczanie wczesnoszkolne Mała Szkoła w Koninie Żagańskim, autorka bloga Mali Programiści, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie