Kodowanie jest dla wszystkich

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Myślenie algorytmiczne (komputacyjne), kodowanie, programowanie te pojęcia coraz częściej słyszymy w odniesieniu do nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywała od nowego roku szkolnego. Szczególnie są to nowe pojęcia w odniesieniu do poziomu klas 1-3. Postaramy się je nieco oswoić.

Na hasło „programowanie” przychodzi nam na myśl informatyk siedzący przy komputerze i piszący długie kody w określonym języku programowania. A mamy wprowadzać kodowanie i podstawy programowania u dzieci 6, 7-letnich! Jak to zrobić? Najłatwiej podstaw myślenia algorytmicznego, kodowania oraz podstaw programowania uczyć poprzez zabawę.

Pierwsze kroki to zabawy bez komputera, a dopiero w kolejnych sięganie po aplikacje i programy czy gry odpowiednie do poziomu rozwoju uczniów. Cały proces powinien zakończyć się pracą twórczą naszych podopiecznych.

Przeszukując sieć możemy napotkać dobre praktyki nauczycieli, którzy jako pilotaż i innowację wdrażają nową podstawę programową, uczestniczą w takich programach, jak Mistrzowie Kodowania czy #SuperKoderzy. Na zajęciach pojawiają się aplikacje, gry, programy a nawet roboty, które odkrywają przed uczniami tajniki podstaw programowania. Zasobów jest dużo i warto wcześniej się z nimi zapoznać, aby jak najlepiej zaplanować pracę.

Zajrzyj tutaj, a znajdziesz coś dla siebie i swoich uczniów - zbiór narzędzi i inspiracji dedykowanych dla nauczycieli i uczniów klas 1-3 (i nie tylko!). Dla ułatwienia wyszukane zasoby zostały zebrane w jednym miejscu. Biblioteka zasobów będzie sukcesywnie uzupełniana – link pozostanie ten sam: ZBIÓR NARZĘDZI.

Tak, więc oddajemy w Państwa ręce miejsce, które będzie z pewnością bazą pomysłów i inspiracji do nauki myślenia algorytmicznego, kodowania i podstaw programowania. Zapraszamy do lektury i życzymy miłej zabawy!

Zapraszamy również do dzielenia się swoimi zasobami (w komentarzu pod artykułem), abyśmy mogły uzupełniać je o kolejne narzędzia i pomysły.

 

Notka o autorkach:

Dorota Czech-Czerniak – nauczycielka informatyki w Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni, entuzjastka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, trenerka. w programie #SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Aleksandra Schoen- Kamińska – nauczanie wczesnoszkolne w Zespole Szkół Nr 3 w Pile, propagatorka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, autorka bloga Klikankowo, trenerka w programie #SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Joanna Apanasewicz - nauczanie wczesnoszkolne Mała Szkoła w Koninie Żagańskim, autorka bloga Mali Programiści, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie