O uczeniu się w XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiPierwszą dekadę XXI wieku już teraz można opisać jako czas rozwoju globalnej edukacji, w której powszechnym celem staje się pomaganie ludziom, aby mogli i umieli pomagać innym. Dzieje się to przy wykorzystaniu technik marketingu wirusowego, wzajemnej wymiany (p2p), kolaboracyjnego stylu pracy, kreatywności uczących się, które świadczą o zmianie standardów.

 

Takie podejście do nauki to w dużej mierze zasługa nowych technologii, aczkolwiek część świata twierdzi, że ten objaw kolegialnego stylu edukacji, którego jesteśmy świadkami, jest mimo wszystko naturalny dla człowieka, zaś został on tylko chwilowo zapomniany w XX wieku – stwierdził prof. Stephen Heppell w swoim wystąpieniu na Szkockim Festiwalu Nauki.

Jak twierdzi prof. Heppell, obecnie uczenie się w większym stopniu przypomina zabawę w detektywów. Sami odkrywamy wiedzę w najmniej spodziewanych miejscach i momentach. Społeczność uczących się nie liczy na wyniki badań wyspecjalizowanych placówek badawczych, ale sama realizuje doświadczenia na poziomie szkół i wprowadza innowacje do procesu edukacji. Wreszcie siła przemian w edukacji nie polega na poważnych, zinstytucjonalizowanych badaniach systemu edukacji i polityce edukacyjnej, lecz przenosi się na poziom indywidualnych i grupowych doświadczeń badawczych na poziomie osób uczących się.

Niemniej jednak, świat edukacji, w którym celem jest pomaganie ludziom, aby mogli pomagać innym, jest wielkim wyzwaniem dla organizacji procesu edukacji, jego ewaluacji, instytucji oświatowych, nauczycieli i uczniów. Osobnym i nieuniknionym procesem jest przemiana procesu edukacji z lokalnego w globalny. W wielu krajach współczesne programy nauczania są anachronizmami w świecie wolnego globalnego handlu, międzynarodowego biznesu i globalnej komunikacji. Profesor Heppel uważa jednak, że jeśli tylko kluczowe instytucje, takie jak szkoły wyższe będą w stanie nadążać za zmianami w świecie, osoby uczące się nie będą miały problemów w nauce i dopasowaniu się do wymagań współczesnego świata.

Stephen Heppell był jednym z kluczowych prelegentów Szkockiego Festiwalu Nauki w Glasgow, jednego z najważniejszych wydarzeń edukacyjnych w Europie. Swoje wystąpienie poświęcił tematowi uczenia się w XXI wieku – „Nowe ambicje, nowa pedagogika, nowe konstrukcje, nowe możliwości”. Jego wystąpienie można obejrzeć tutaj (ang.).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie