O uczeniu się w XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiPierwszą dekadę XXI wieku już teraz można opisać jako czas rozwoju globalnej edukacji, w której powszechnym celem staje się pomaganie ludziom, aby mogli i umieli pomagać innym. Dzieje się to przy wykorzystaniu technik marketingu wirusowego, wzajemnej wymiany (p2p), kolaboracyjnego stylu pracy, kreatywności uczących się, które świadczą o zmianie standardów.

 

Takie podejście do nauki to w dużej mierze zasługa nowych technologii, aczkolwiek część świata twierdzi, że ten objaw kolegialnego stylu edukacji, którego jesteśmy świadkami, jest mimo wszystko naturalny dla człowieka, zaś został on tylko chwilowo zapomniany w XX wieku – stwierdził prof. Stephen Heppell w swoim wystąpieniu na Szkockim Festiwalu Nauki.

Jak twierdzi prof. Heppell, obecnie uczenie się w większym stopniu przypomina zabawę w detektywów. Sami odkrywamy wiedzę w najmniej spodziewanych miejscach i momentach. Społeczność uczących się nie liczy na wyniki badań wyspecjalizowanych placówek badawczych, ale sama realizuje doświadczenia na poziomie szkół i wprowadza innowacje do procesu edukacji. Wreszcie siła przemian w edukacji nie polega na poważnych, zinstytucjonalizowanych badaniach systemu edukacji i polityce edukacyjnej, lecz przenosi się na poziom indywidualnych i grupowych doświadczeń badawczych na poziomie osób uczących się.

Niemniej jednak, świat edukacji, w którym celem jest pomaganie ludziom, aby mogli pomagać innym, jest wielkim wyzwaniem dla organizacji procesu edukacji, jego ewaluacji, instytucji oświatowych, nauczycieli i uczniów. Osobnym i nieuniknionym procesem jest przemiana procesu edukacji z lokalnego w globalny. W wielu krajach współczesne programy nauczania są anachronizmami w świecie wolnego globalnego handlu, międzynarodowego biznesu i globalnej komunikacji. Profesor Heppel uważa jednak, że jeśli tylko kluczowe instytucje, takie jak szkoły wyższe będą w stanie nadążać za zmianami w świecie, osoby uczące się nie będą miały problemów w nauce i dopasowaniu się do wymagań współczesnego świata.

Stephen Heppell był jednym z kluczowych prelegentów Szkockiego Festiwalu Nauki w Glasgow, jednego z najważniejszych wydarzeń edukacyjnych w Europie. Swoje wystąpienie poświęcił tematowi uczenia się w XXI wieku – „Nowe ambicje, nowa pedagogika, nowe konstrukcje, nowe możliwości”. Jego wystąpienie można obejrzeć tutaj (ang.).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie