Sidebar

24
Wt, Cze

Zadania domowe w epoce AI

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prace domowe budzą wciąż wiele kontrowersji, co jakiś czas pojawiają się głosy o wprowadzeniu zakazu zadań domowych. Jest wielu przeciwników prac domowych, ale również dużo zwolenników, argumentów za i przeciw. Podobnie dużo emocji budzi temat sztucznej inteligencji, a wśród nauczycieli szczególnie wykorzystanie go w szkole. Nauczyciele obawiają się, że uczniowie będą sięgać do tych dostępnych dla każdego narzędzi, jakimi są szczególnie czatboty: ChatGPT, Bard czy Bing. Zamiast jednak pytać, co robić, by uczniowie nie ściągali za pomocą AI, warto zadać pytanie, jak wykorzystać sztuczną inteligencję, by nauczyć uczniów pisania i krytycznego myślenia.

Na zwycięstwo w grze w policjantów i złodziei nie warto liczyć, tu zawsze będziemy na straconej pozycji. Raczej sami powinniśmy się nauczyć z tych narzędzi korzystać, pokazać uczniom, że je znamy, dawać zadania, w których można zobaczyć, jak działa (i nie działa) AI. Sztuczna inteligencja może być wykorzystana przez nauczyciela i ułatwić mu pracę, warto zastosować programy stworzone dla nauczycieli, jak Twee czy MagicSchool AI, czy wzbogacane o asystentów AI znane programy, jak Canva czy Edpuzzle.

Warto jednak pamiętać, że chatboty nie są narzędziami edukacyjnymi. Powinniśmy je traktować nie jak istoty obdarzone inteligencją, ale bardziej jak zaawansowane kalkulatory, które mogą ułatwić pracę, jednak nie uczą i nie zwalniają z myślenia. Możemy zastosować je w procesie uczenia się tak, jak inne narzędzia, które wykorzystujemy w swojej pracy. A może warto też zmienić podejście do tego, co uważamy za ściąganie czy plagiat? Możemy wspólnie z uczniami generować pomysły na pisanie prac czy użyć narzędzi AI w redagowaniu wypowiedzi tak, by były lepiej skonstruowane i zawierały mniej błędów. Możemy generować modelowe prace, szukać informacji, sprawdzać ich rzetelność, korzystając z różnych źródeł.

Parafrazując to, co powiedział Steve Pearlman o tym, że ChatGPT nie zabił akademickiego eseju, tylko odkrył jego zwłoki, zadania domowe nie zostały zabite przez sztuczną inteligencję, ale AI pozwala nam uświadomić sobie, że tradycyjne prace domowe są martwe, nieefektywne i od dawna nie służą uczeniu się.

Prace domowe powinny być częścią procesu uczenia się, stanowić dla uczniów wyzwanie, być wykonalne, a przede wszystkim uczniowie powinni być przekonani, że są one dla nich osobiście ważne i wartościowe. Prace domowe powinny być dobrowolne, a więc nie podlegać ocenie. Uczniowie, jeśli nie są przekonani, że warto zadanie domowe wykonać, nie powinni być do tego zmuszani, bo wtedy będą wybierać drogę na skróty, to, co jest dla nich łatwiejsze i zapewnia edukacyjny sukces w postaci oceny i promocji. Rozwiązaniem może być odwrócona klasa, gamifikacja czy indywidualna ścieżka uczenia się oparta na podejściu zwanym mastery - based learning.

Dżin AI co prawda wydostał się już z lampy Alladyna, ale to jak wykorzystamy możliwości technologiczne zależy jeszcze od nas samych, ludzi: nauczycieli i uczniów.

Zapraszam do wysłuchania mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2023 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Justyna Bober jest nauczycielką konsultantką w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia z TIK-u nie tylko dla polonistów. Ambasador Wakeleta, Book Creatora i edukator Nearpoda, ekspert MIEE, ambasadorka Wiosny Edukacji. Działa także w SETI (inicjatywie sejneńskich nauczycieli anglistów). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
ChatGPT nie zabił, lecz odkrył zwłoki - ŚWIETNE!
Należy też pamiętać, że praca domowa i nauka, to dwie różne rzeczy, często sprzeczne ze sobą - uczeń nie ma czasu ani sił na naukę, bo dłubie przy zadaniach. Jeśli zatem ktoś twierdzi, że zadania...
ChatGPT nie zabił, lecz odkrył zwłoki - ŚWIETNE!
Należy też pamiętać, że praca domowa i nauka, to dwie różne rzeczy, często sprzeczne ze sobą - uczeń nie ma czasu ani sił na naukę, bo dłubie przy zadaniach. Jeśli zatem ktoś twierdzi, że zadania domowe służą nauce, to powinien to jeszcze raz przemyśleć.
Pozdrawiam.
More
Ppp
This comment was minimized by the moderator on the site
Zacznę od zacytowania słów, z którymi całkowicie się zgadzam: "Prace domowe powinny być częścią procesu uczenia się, stanowić dla uczniów wyzwanie, być wykonalne, a przede wszystkim uczniowie powinni być przekonani, że są one dla nich osobiście...
Zacznę od zacytowania słów, z którymi całkowicie się zgadzam: "Prace domowe powinny być częścią procesu uczenia się, stanowić dla uczniów wyzwanie, być wykonalne, a przede wszystkim uczniowie powinni być przekonani, że są one dla nich osobiście ważne i wartościowe. Prace domowe powinny być dobrowolne, a więc nie podlegać ocenie."
A teraz pytanie: Czy da się to osiągnąć bez adekwatnego stopnia świadomości podmiotu?
I kolejne trzy: Ilu uczniów uzna jakąkolwiek świetnie pomyślaną i zaprojektowaną pracę domową za wartą uwagi, jeśli zapoznanie się z jej treścią jest "dobrowolne"? Jakimi kryteriami mają kierować się uczniowie, dokonując prostego wyboru "odrobić/nie odrobić"? Jaki procent świetnie pomyślanych i zaprojektowanych prac domowych nie ma charakteru odtwórczego?
Niestety, między piękną teorią, a przyziemną praktyką zwykle zieje przepaść realiów.
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Podpisuję się pod pierwszym cytatem z postu p. Roberta. Z jednym jednak wyjątkiem - prace domowe może nie powinny obowiązywać wszystkich uczniów, ale przydzielone uczniowi powinny go obowiązywać.

Za współczesne prace domowe przyjmuję "odwrócone...
Podpisuję się pod pierwszym cytatem z postu p. Roberta. Z jednym jednak wyjątkiem - prace domowe może nie powinny obowiązywać wszystkich uczniów, ale przydzielone uczniowi powinny go obowiązywać.

Za współczesne prace domowe przyjmuję "odwrócone uczenie się" - [I]flipped learningt[/I]. W tym podejściu, uczeń realizuje poza klasą swoje indywidualne kształcenie na podstawie wskazań nauczyciela, a do klasy wraca jedynie z problemami, na jakie natknął się. Poszerzona realizacja takiego podejścia w formie [I]flipped classroom[/I] może odnosić się do większych grup uczniów i całej klasy. O cechach tego podejścia piszę w p. 5.2 w pewnej [LINK=http://mmsyslo.pl/2014/04/18/wizja-dla-technologii-w-edukacji/]wizji dla technologii w edukacji[/LINK].
More
Maciej Sysło
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie