Nie ma odwrotu od technologii edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiBrytyjski rząd zdecydował, że szkoły w Wielkiej Brytanii muszą realizować przyjętą w 2005 r. strategię rozwoju edukacji Next Generation Learning. Uczniowie wszystkich roczników muszą dostać szansę skorzystania z dobrodziejstw nowych technologii w celu wsparcia procesu uczenia się – mówi Jim Knight, minister odpowiedzialny za szkolnictwo.
 
Rząd poprosił rządową agencję BECTA, odpowiedzialną za wprowadzanie nowych technologii do szkół, o przygotowanie aktualizacji strategii, której realizacja zapewni, że każda szkoła, uczelnia wyższa, ale także dostarczyciele szkoleń edukacyjnych, będą mieć zaufanie i czuć się pewnie posługując się technologiami wspierającymi nauczanie. Szczególny nacisk należy, zdaniem członków rządu, położyć na zwiększenie zaangażowania uczniów i rodziców oraz rozwój zawodowy nauczycieli i trenerów. Nowa strategia powinna zostać wdrożona najpóźniej do 2014 r.

„Jesteśmy jednym z najbardziej zaawansowanych krajów na świecie, gdy chodzi o wykorzystanie technologii w nauczaniu.” – powiedział Jim Knight. „Ale tempo rozwoju technologii w edukacji – to, jak są one używane przez młodzież, szkoły, społeczności i biznes – nie było imponujące w minionych trzech latach. (...) Strategia Next Generation Learning ukazuje wielkie ambicje naszego kraju. Chcemy, aby każda instytucja edukacyjna była w stanie wykorzystać potencjał technologii, aby każdy nauczyciel i uczeń umieli się nimi swobodnie posługiwać. Dzieci i młodzież muszą mieć dostęp do wysokiej jakości technologii edukacyjnych aby wspierać swoją edukację – zarówno w domu, jak i w szkole.”

W Wielkiej Brytanii realizacja pierwszego etapu strategii, rozpoczętego przed trzema laty, przyniosła znaczący rozwój w sektorach telekomunikacyjnym i edukacji. Ponad 85% gospodarstw domowych ma obecnie dostęp do szerokopasmowego Internetu (tylko 8% w 2005 r.). Trzech z czterech uczniów w wieku 11-16 lat używa serwisów społecznościowych w Internecie, ponad 90% komunikatorów i poczty elektronicznej.
 
ict w edukacji
 
„Technologie mają olbrzymi potencjał do zmiany życia uczniów, otwierają przed nimi nowe światy i dają wielkie możliwości pogłębiania wiedzy z dowolnej dziedziny, w dowolnym miejscu i czasie. To taka sama prawda dla ucznia zaczynającego edukację, studenta studiów podyplomowych, jak i osoby dorosłej, pogłębiającej kwalifikacje w miejscu pracy.” – mówi Bill Rammell, minister odpowiedzialny za edukację przez całe życie i szkolnictwo wyższe. „To dlatego chcielibyśmy, aby każda instytucja edukacyjna była przekonana do technologii i starała się jak najlepiej dostosować je do potrzeb swoich studentów. Nie jest to łatwe – wymaga sprawnego i zmotywowanego kierownictwa, inwestycji i otwartości na eksperymentowanie.”

Brytyjczycy są świadomi, że nie chodzi w tych działaniach o wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych dla nich samych. Wykorzystanie nowych technologii w edukacji stwarza olbrzymie szanse i możliwości rozwoju, ale należy zadbać o to, aby osoby uczące były odpowiednio przygotowane do korzystania z takich narzędzi. Jak podkreśla szef BECTA, Stephen Crowne, chodzi o bardziej efektywne uczenie się i trafienie w potrzeby edukacyjne dzieci, młodzieży, dorosłych studentów i biznesu.

Szkoły brytyjskie coraz lepiej radzą sobie z wprowadzaniem nowoczesnych metod nauczania (patrz: Wykorzystanie technologii w brytyjskich szkołach). Już tysiąc z nich otrzymało akredytację ICT Mark. „W najbliższych sześciu latach musimy pracować nad zmianą kultury i zachowań społecznych, tak aby zapewnić, że technologie staną się prawdziwą wartością dodaną w nauczaniu dzieci, młodzieży i dorosłych.” – podkreśla Crowne.

(Źródło: BECTA)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie