Mitologia grecka z TIK

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przygotowałyśmy projekt edukacyjny „Mitologujemy” dla uczniów szkoły podstawowej. Zawiera treści, które będą realizowane na lekcjach języka polskiego, historii, matematyki i zajęciach komputerowych. Projekt jest pomyślany w taki sposób, aby umożliwić uczniom twórcze działanie z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w tym programowania.

Zaplanowane aktywności uczą pracy w zespole, logicznego myślenia, pobudzają kreatywność, doskonalą sprawność językową oraz rozwijają zainteresowania wierzeniami starożytnych Greków.

Ponadto będą rozwijać u uczniów kompetencje kluczowe, które pozwolą im dobrze funkcjonować w szybko zmieniającym się świecie i umożliwią elastyczne dostosowanie się do zmian. Są to:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym – zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie.
  • kompetencje matematyczne – umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji.
  • kompetencje informatyczne – umiejętne i krytyczne wykorzystanie technologii społeczeństwa informacyjnego. Wykorzystanie komputerów, tabletów, smartfonów do tworzenia, prezentowania i wymiany informacji.
  • umiejętność uczenia się – nabywanie, przetwarzanie i przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności, korzystanie ze wcześniejszych doświadczeń w uczeniu się i doświadczeń życiowych.
  • inicjatywność i przedsiębiorczość – zdolność do wcielania pomysłów w czyn, planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów.
  • świadomość i ekspresja kulturalna – świadomość lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego w tym znajomość najważniejszych dzieł kultury.

Podsumowaniem projektu będzie Uczta bogów, podczas której przebrani za mitologicznych bohaterów uczniowie zaprezentują efekty projektowych zmagań.

Cele projektu

  • zapoznanie uczniów z treścią mitów greckich,
  • wskazanie związków frazeologicznych związanych z mitologią grecką,
  • rozwijanie zainteresowań uczniów dotyczących starożytnej Grecji,
  • korzystanie z różnych źródeł informacji,
  • sprawne posługiwanie się technologią informacyjno-komunikacyjną,
  • programowanie robotów: ozobotów oraz Dasha i Dota,
  • współdziałanie w zespole i twórcze rozwiązywanie problemów.

Działania projektowe

Na lekcji języka polskiego uczniowie:

  • zaprezentują wybranego boga przygotowując nie tylko strój, atrybuty, ale również opowiedzą o nim,
  • stworzą drzewo genealogiczne w aplikacji Poplet,
  • na platformie ToonDoo przygotują komiks o Syzyfie,
  • wyjaśnią znaczenie związków frazeologicznych pracując w grupach (drama),
  • przygotują plan wydarzeń mitu o Dedalu i Ikarze w aplikacji Timeline,
  • opracują biogram współczesnego Prometeusza,
  • przedstawią losy Odyseusza w aplikacji MindVector,
  • napiszą pamiętnik Odyseusza w aplikacji StoryJumper.

Na lekcji historii:

  • stworzą grę edukacyjną o greckich bogach i ich atrybutach,
  • odwiedzą Akropol używając aplikacji Google Art&Culture.

Na zajęciach komputerowych:

  • stworzą mitologiczny quiz w programie Scratch,
  • zaprogramują roboty Tru Tru, które podążą szlakiem Odyseusza.

Na matematyce:

  • stworzą prezentację multimedialną w EMEZE o matematykach starożytnej Grecji,
  • przygotują interaktywne ćwiczenia na platformie LearningApps na temat twierdzenia Pitagorasa.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie