Z jakich stron edukacyjnych korzystają twoi uczniowie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy zastanawiałeś się, do jakich stron zaglądają twoi uczniowie? Z jakich „edukacyjnych” stron korzystają dla zdobywania wiedzy, rozwiązywania zadań z matematyki i pisania wypracowań? A może wcale nie zdobywają wiedzy a jedynie szukają gotowców i ściąg? Poniżej prezentuję przegląd siedmiu najczęściej odwiedzanych stron edukacyjnych. [1]photo: sxc.hu

1. Zadane.pl (2 501 564; 12,93%)

Hasło serwisu: uczymy się w grupie. Praktyka – potrzebuję aby ktoś odrobił moje zadanie domowe – wrzucam je do serwisu. Inny użytkownik odrabia je za mnie. Zadania są podzielone wg. przedmiotów i poziomów nauczania. Za to odrabiający otrzymuje punkty prezentowane w rożnych zestawieniach.

2. Bryk.pl (1 201 720; 6,21%)

Jak sama nazwa wskazuje – bryki, streszczenia lektur. Ale też i gotowe wypracowania. Streszczenia krótkie za darmo – rozwinięte za 2 zł+VAT. Strona też zawiera aspekt społecznościowy, gdzie uczestnicy przedstawiają swoje pasje i zainteresowania.

3. Szkolnictwo.pl (925 409; 4,78%)

Choć serwis nie ma szczególnie nowoczesnej szaty graficznej, to zawiera niewątpliwie najbardziej bogate i najbardziej rzetelne informacje z prezentowanych w tym zestawieniu. W serwisie są plansze z opisami lekcji, z interaktywnym słowniczkiem, który wyjaśnia trudne zagadnienia. Dodatkowo strona zawiera bazę szkół i uczelni. Niestety obecnie korzystanie z serwisu jest bardzo trudne, gdyż na każdej stronie z treściami wyświetla się duża reklama nowego, płatnego, serwisu cousowy.pl

4. Klp.pl (766 958; 3,96%)

Serwis z opracowaniami lektur szkolnych. Na stronie są też dostępne analizy i interpretacje. Dodatkowo możliwe jest przeszukiwanie lektur po „motywach literackich”, które jak pamiętamy były bardzo ważne przy prezentacjach maturalnych

5. Shvoong.com (719 444; 3,72%)

Aż trudno uwierzyć, że serwis z takim adresem internetowym w ogóle jest odwiedzany. Ale myślę, że bardzo niewiele osób wchodzi tam wpisując adres internetowy „z palca”. Jest to bowiem kolejny serwis ze streszczeniami i recenzjami, które są dobrze indeksowane przez wyszukiwarki. Uczniowie wpisując nazwę książki i „opracowanie” mają dużą szansę tam trafić. Co więcej za napisanie pomocy dla innych uczniów autorzy zarabiają (bardzo niewielkie pieniądze, ale jednak). Im więcej osób czyta Twoją recenzję – tym więcej zarabiasz.

6. Edux.pl (694 823; 3,59%)

Serwis głównie adresowany do nauczycieli. Za publikowanie w serwisie nauczyciele otrzymują zaświadczenie o publikacji (które wypełniamy sobie sami i pobieramy w formie PDF). Niewiarygodne jak dużą potrzebę otrzymywania zaświadczeń mają nauczycie dla celów awansu zawodowego. Strona pomiędzy reklamami, zawiera niezbyt uporządkowane scenariusze lekcji, testy, propozycje ćwiczeń itp.

7. Trudne.pl (461 485; 2,38%)

Hasło serwisu to „korepetycje przez internet”. Jednakże prawdziwy cel to znów rozwiązywanie sobie wzajemnie zadań. Typowe wpisy to:

Witam, jako że z fizyki jestem noga to zwracam się do Was z prośbą. Proszę o pomoc w wyliczeniu trzech zadań które dla mnie (bardziej humanisty) są czarną magią,

czy Pilne!!! Plissss... pomóżcie mi!!! Z góry wielkie dzięki:)

Za rozwiązywanie zadań za innych otrzymuje się punkty i można nawet otrzymać nagrody.

Po zapoznaniu się z tym zestawieniem - czy nadal twierdzisz, że uczenie się „społecznościowe” (gdzieś pomiędzy opłatami sms za 2 zł+VAT a reklamami), to najlepszy sposób na naukę dla twoich uczniów? Czy nie potrzeba naprawdę zastanowić się nad otwartymi zasobami edukacyjnymi, sprawdzanymi przez recenzentów, pisane przez nauczycieli - metodyków? Ale też uaktualnianych regularnie i takich z których każdy może korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń?

Jako nauczyciel nie mam nic przeciwko nauczaniu i uczeniu się 2.0 (społecznościowemu), ale jednocześnie jestem przeciwko temu by wąska grupa uczniów w Internecie rozwiązywało zadania za innych.

Notka o autorze: Krzysztof Wojewodzic - stypendysta British Psychological Society oraz 4-krotny stypendysta Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz za badania w dziedzinie edukacji. Współautor 3 książek i kilkudziesięciu artykułów. Obecnie koordynator projektu „e-podręczniki do kształcenia ogólnego” realizowanego w ramach rządowego programu Cyfrowa Szkoła. Powyższy tekst przedstawia poglądy i opinie autora tekstu i nie jest oficjalnym stanowiskiem ORE ani MEN.

Tekst dostępny na licencji CC-BY-ND

[1] Ranking powstał na podstawie danych Megapanel PBI/Gemius za styczeń 2013. W nawiasie podano liczbę użytkowników serwisu w danym miesiącu oraz procent użytkowników procent wszystkich użytkowników). W zestawieniu uwzględniano tylko poszczególne serwisy, a pominięto grupy serwisów takie jak Onet, WP, Wikipedia, Gazeta itp.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie