Internet w mojej szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jednym z największych wyzwań stojących przed polską szkołą wydaje się być zapewnienie stałego i szybkiego internetu. Próbując podsumować sondę w portalu dotyczącą internetu szkolnego, można stwierdzić, że jeszcze mamy w szkołach wiele do zrobienia. Można oczywiście nadal uczyć bez internetu lub ograniczać jego wykorzystanie tylko dla władz szkoły i nauczycieli, ale warto być świadomym, że to raczej zaszkodzi uczniom, niż pomoże.PHOTO: SXC.HU

Publikując sondę w Edunews.pl poświęconą internetowi szkolnemu chcieliśmy sprawdzić, czy uzyskamy potwierdzenie stanowiska MEN, jakoby internet we wszystkich polskich szkołach był. Gdyby rozważać to w kategoriach programistycznych 0-1, stwierdzenie, że internet w szkołach jest byłoby pewnie prawdą. Gorzej, gdy zapytać: jaki ten internet jest? Czy jest wykorzystywany? Przez kogo? Czy służy wszystkim uczniom? Tu już nie da się zastosować odpowiedzi zero-jedynkowych i pokazały to wyniki naszej sondy.

Myśląc o internecie w szkole raczej skłaniam się ku takiej opinii, że internet powinien być wykorzystywany na wszystkich zajęciach przedmiotowych, a skoro tak, to najlepiej, aby każdy uczeń miał do niego dostęp. Niestety, tylko 31% głosujących potwierdziło, że tak właśnie jest w ich szkołach (brawo!). Z przykrością należy stwierdzić, że w wielu przypadkach podejmowane są próby „zamknięcia“ internetu w pracowniach komputerowych, co znacznie ogranicza możliwość pracy z siecią nauczycielom innych przedmiotów niż informatyka. Niepokojące jest też to, że internet nadal w niektórych szkołach dostępny jest tylko dla dyrekcji i sekretariatu (4%) lub służy wyłącznie nauczycielom i dyrekcji (11%). Szkoła bez internetu i nowych technologii kojarzy się młodzieży ze skansenem. Pamiętajmy, że jednorazowa wizyta w skansenie może być bardzo ciekawa, pouczająca i atrakcyjna, ale przymysowy codzienny pobyt w skansenie to dla młodych ludzi totalne nieporozumienie.

Ważne są pytania o jakość internetu w szkołach. Jednym z priorytetów władz oświatowych (na szczeblu krajowym i samorządowym) powinno być zapewnienie szkołom szybkiego łącza (definicja co to jest „szybkie łącze“ w wielu krajach UE zmieniła się w ciągu ostatnich 5 lat z liczby jednocyfrowej, do dwucyfrowej MB!). Ponad 9% głosujących odpowiedziało, że internet w ich szkole jest tak wolny, że tak jakby go nie było.

Z przedstawionych wyników sondy wynika, że raczej nie jest prawdą, że internet w szkołach jest. Myślę, że zarówno dla MEN, jak i ministra Boniego sprawa poprawy infrastruktury sieciowej w szkołach, jej znacznego przyspieszenia i upowszechnienia, powinno być jednym z priorytetów. I myślę, że nie musimy czekać aż do Polski 2030, aby taką zmianę zrealizować. No chyba, że Polska 2030 ma być edukacyjnym skansenem.

W sondzie oddano łącznie 367 głosów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie