Klasy twórcze i nauczyciele XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Integracja mediów i technologii cyfrowych w edukacji jest priorytetem polityk w całej Europie. Inicjatywy krajowe i regionalne często opierają się na przekonaniu, że szkoły muszą wyposażyć uczniów w umiejętności niezbędne do czynnego udziału w życiu społeczeństwa wiedzy. Jednak rzeczywistość pokazała, że dobrze zaplanowane wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji wymaga nie tylko nowych mediów i narzędzi, ale także głębokich zmian pedagogicznych, zwłaszcza przyjęcia bardziej zindywidualizowanego podejścia do kształcenia.(C) Edunews.pl

W świetle zmian zachodzących w szkolnictwie i przechodzenia w kierunku klas twórczych, obecny numer eLearning Papers w najnowszym numerze zajmie się tematem roli nauczycieli w środowiskach kształcenia XXI wieku. Zwracamy uwagę na nowe badania i praktyki szkolne, które ilustrują, w jaki sposób nowe technologie edukacyjne wpływają na środowiska zawodowe nauczycieli. Uczniowie XXI wieku to termin ostatnio często używany w dziedzinie edukacji. W tym numerze eLearning Papers odnosimy ten termin do nauczycieli, poszukując praktycznych przykładów i perspektywicznych wizji, które odpowiadają na pytanie, jaka jest rola nauczyciela w dzisiejszym społeczeństwie wiedzy.

Postępujący w szybkim tempie rozwój technologii jest wyzwaniem dla nauczycieli, którzy często muszą dokładać wysiłków, aby nadążyć za cyfrowym stylem życia swych uczniów. Inicjatywy mające na celu wspieranie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji, często skupiają się na wdrażaniu na lekcjach nowych urządzeń i narzędzi, nie zastanawiając się w pełni, w jaki sposób mogą one wpływać na sposób uczenia się i nauczania.

Często zadaniem nauczycieli jest znalezienie równowagi pomiędzy uczniami świetnie operującymi nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi i narzędziami cyfrowymi, a administracją szkoły, celami edukacyjnymi i programami nauczania, które decydują, w jaki sposób i w jakim zakresie technologie te będą wykorzystywane. Potrzebne są dalsze badania pedagogiczne, które nakreślą kierunki szkolenia nauczycieli i zapewnią lepsze wyniki wykorzystania potencjału technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji, nie tylko w celu wspierania kreatywności i innych kompetencji XXI wieku, ale także dla wspierania nauczania poszczególnych przedmiotów i wykorzystania samych technologii informacyjno-komunikacyjnych dla rozwoju klasy i motywacji uczniów zniechęconych do nauki.

W tym numerze stawiamy pytanie: Jak zmieniają się organizacje edukacyjne? I w jaki sposób te zmiany wpływają na rolę nauczycieli? Przedstawiając ten temat w sposób bardziej złożony i wskazując problemy z nim związane, zebrane tu artykuły mogą stanowić punkt wyjściowy dla dialogu i dalszej debaty.

Przeczytaj artykuły w numerze 30 eLearning Papers.

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji  Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie