Kształcenie i aktywność osób starszych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Europa starzeje się. Ludność Europy jest coraz starsza i rodzi to problemy prawie we wszystkich aspektach życia. Koncepcja aktywnego starzenia się pragnie wypracować nową wizję seniorów i ich roli społecznej, bardziej adekwatną do rzeczywistości XXI wieku.photo: sxc.hu

Uczenie się przez całe życie jest kluczowym elementem aktywnego starzenia się, ponieważ zapewnia rozwijanie nowych umiejętności do końca kariery zawodowej oraz w czasie emerytury, wspierając w ten sposób funkcje społeczne seniorów i ich dobre samopoczucie. Wzmacnia także potencjał osób starszych w zakresie aktywnego udziału w życiu społeczeństwa, poprzez płatne zatrudnienie, wolontariat, aktywny udział w życiu obywatelskim i zaradność w samodzielnym życiu.

W wielu krajach potwierdzono związek pomiędzy posiadaniem wyższego wykształcenia i zwiększeniem długości życia oraz lepszym stanem zdrowia. Ponadto, funkcje pełnione przez seniorów w miejscu pracy lub jako wolontariusze, czy nieformalni opiekunowie, poprawiają ich zdrowie oraz wpływają pozytywnie na życie społeczności.

Ten numer eLearning Papers bada, jakie metody i środowiska kształcenia były skutecznie wykorzystywane w promocji uczenia się przez całe życie wśród osób starszych. Proces aktywnego starzenia się oznacza stałe wspieranie, promowanie i udostępnianie seniorom wzbogacających i rozwijających umiejętności programów edukacyjnych dla osób starszych. Znajdziemy w nim m.in. listę kontrolną dla dydaktycznie poprawnego opracowania treści e-learningowych, głos na temat wspierania integracji cyfrowej osób starszych na rzecz promocji aktywnego starzenia się, jak również opracowanie na temat e-learningu i serwisów społecznościowych w procesie mentoringu wspierającego aktywne starzenie się.

Przeczytaj artykuły w numerze 29 eLearning Papers.

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji  Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie