Jak stawić czoła podstawie programowej i nie zwariować?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zdajemy sobie sprawę, że wielu nauczycieli idąc ścieżką zgodną z polską podstawą programową zmaga się z licznymi problemami. Przeładowany program nauczania, zbyt ogólnie zapisane wymagania, brak przestrzeni na to, co obecnie wydaje się kluczowe w edukacji… Wiemy, że jest to droga, którą czasami ciężko kroczyć – jest ona obszerna, nie zawsze jasna, a niejednokrotnie wymagająca czasu, który w przypadku pracy nauczycieli jest ograniczony.

Jak sobie z tym poradzić?

Warto ułatwić sobie pracę i skorzystać z bezpłatnych materiałów edukacyjnych, których coraz więcej pojawia się na różnych platformach internetowych. Ogromną bazę wiedzy, inspiracji i "gotowców" nauczyciele znajdą na stronie Uniwersytet Dzieci w Klasie. Są to materiały przygotowane przez naukowców i ekspertów z różnych dziedzin. Nauczyciel znajdzie na platformie zarówno kompletne scenariusze lekcji (konkretne aktywności, karty pracy do druku) oraz projekty edukacyjne (tematyczne cykle lekcji i dodatkowe atrakcje dla dzieci, m.in. indeksy i specjalny wykład z naukowcem). Wszystko przygotowane w oparciu o aktualną podstawę programową i opracowane w taki sposób, by zaangażować uczniów do aktywności.

Ciekawość to podstawa

Wielu z Was pewnie zastanawia się, jak skupić uwagę uczniów i zaangażować ich w uczestniczenie w lekcji, a przy okazji zrealizować wytyczne podstawy programowej. Materiały wizualne to zawsze dobry pomysł! Każdy ze scenariuszy lekcji rozpoczyna się od miniwykładu z ekspertem, który zaciekawia dzieci i wprowadza w temat zajęć.

Postaw na relacje

W grupie, która dobrze współpracuje i darzy się wzajemną sympatią wszystko jest prostsze! Także realizacja przeładowanego programu nauczania. Ścigając się z czasem i walcząc z wytycznymi programowymi łatwo można o tym zapomnieć i pomyśleć "nie da się". Ale to nieprawda. Warto ponownie skorzystać z gotowych propozycji na lekcje, których celem jest integracja uczniów i zadbanie o dobrą komunikację w klasie oraz rozwój emocjonalny dzieci. Takich scenariuszy lekcji znajdziesz mnóstwo i z łatwością wybierzesz ten, który najbardziej sprawdzi się w przypadku Twoich podopiecznych.

Możesz także skorzystać z gotowych projektów edukacyjnych i zrealizować z klasą cykl 8 lekcji np. Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje? (klasy 2-4) czy Ja w relacjach. Jak zrozumieć siebie i innych? (klasy 5-6). A jeśli nie chcesz poświęcać na tematy społeczne aż 8 godzin lekcyjnych - dla klas 1-3 znajdziesz szeroki wybór projektów tematycznych, np. Mali naukowcy. Ile chemii i fizyki jest wokół nas?, Technologie z klasą. Jak porozumiewają się roboty? czy Akademia Leśna. Jak tropić ślady w przyrodzie?. I nie - nie zrezygnujesz wtedy całkowicie z zajęć skupionych wokół rozwoju emocjonalnego, gdyż w projektach edukacyjnych Uniwersytetu Dzieci w Klasie dwie pierwsze lekcje zawsze poświęcone są tym zagadnieniom.

A co z tą podstawą programową?

Każdy ze scenariuszy lub projektów edukacyjnych jest przygotowany w zgodzie z obowiązującą podstawą programową, nie musicie się więc martwić o to, że jej nie spełnicie.

Przykłady? Proszę bardzo!

W jednym z punktów najnowszej podstawy programowej wyszczególniono, że:

Szkoła ma również przygotowywać ich do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.

W odpowiedzi na te wymagania powstał scenariusz lekcji: Jak bezpiecznie korzystać z sieci?.

Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.

Na ten punkt z podstawy programowej odpowiadamy projektem Ja w przyszłości. Jak planować swoją karierę?.

Ale pamiętaj: podstawa programowa to tylko drogowskaz, sam/sama decydujesz o tym, w jaki sposób ją zrealizujesz i czy przy okazji przemycisz uczniom takie wartości jak współpraca, rozwój ciekawości i pasji do nauki. Wierzymy, że gotowe i całkowicie bezpłatne materiały edukacyjne pomogą w płynnym przebiegu procesu kształcenia dzieci i przyniosą nauczycielom satysfakcję z dobrze spełnionej misji.

 

.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie