Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju przypadający w tym toku w dniach 20-26 września, w Polsce obchodzony jest po raz ósmy. Ma przypominać o ważnych dla nas sprawach. Rozwój zrównoważony nazywamy bywa także ekorozwojem. Jest myśleniem o przyszłości. Żeby była. Najkrócej rozwój zrównoważony można określić jako zrównoważenie między potrzebami społecznymi, gospodarczymi i przyrodniczymi. Albo inaczej, między naszymi potrzebami a potrzebami przyszłych pokoleń. Tak więc dzielenie się tu i teraz oraz dzielenie się z tymi, którzy się dopiero narodzą.

Rozwój zrównoważony wymaga wyobraźni, mądrości, dalekowzroczności i odpowiedzialności. Jest myśleniem wspólnotowym, w przeciwieństwie do krótkowzrocznego egoizmu typu "po nas choćby potop". Na myślenie i działania zrównoważonego rozwoju składają się badania, przemyślenia i codzienne działania. Każdy i w każdym miejscu może coś zrobić. Zacznij od dzisiaj, a nie od jutra. Krok po kroku.

A co ja zacznę w Tygodniu Rozwoju Zrównoważonego? Zacznę zbierać fusy od kawy. Jakiś czas temu w mojej pracy w budynku uniwersyteckim pojawiły się kosze do selektywnej zbiórki odpadów. Pojemniki stoją na korytarzu, więc tam zanoszę papier, plastik czy metal. Na odpady zmieszane mam "od zawsze" kosz w swoim pokoju. Ale niewiele tam trafia, głównie fusy od kawy. Personel sprzątający do kosza wkłada worki foliowe (zapewne ze względów higienicznych i dla wygody). Przez moje fusy marnowane są worki plastikowe. Pora więc na samoograniczenia i ukrócenie tego marnowania surowców. Zacznę zbierać fusy do specjalnego naczynia. a potem je jakoś wykorzystam. Kolejny mały krok w zmniejszaniu negatywnego oddziaływania na środowisko i ekonomię oraz na przybliżanie się do pełnej gospodarki cyrkulacyjnej.

Cieszy to, że w każdym miejscu widać mniejszy czy większy postęp. Także i w moim uniwersytecie zwiększyły się działania w tym zakresie. Już nie tylko teoretyzowanie i rozważania ogólna, ale konkretne działania. Powstał Green Team i powoli wdrażane są różnorodne działania.

Tegoroczny Europejski Tydzień Rozwoju Zrównoważonego ustanowiony został w dniach od 20 do 26 września, niemniej projekty mogą być realizowane od 18 września do 8 października 2022. Także w szkołach - warto większą uwagę zwrócić na te zagadnienia. Więcej informacji na stronie ministerstwa.

 

Notka o autorze: Stanisław Czachorowski jest biologiem, ekologiem, nauczycielem i miłośnikiem filozofii przyrody, profesorem i pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a także członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi blog Profesorskie Gadanie: https://profesorskiegadanie.blogspot.com.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie