Jak prowadzić edukację klimatyczną w twojej klasie?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Living Planet Report to okresowe badanie planety, pod względem stanu różnorodności biologicznej i stanowi punkt wyjścia do edukacji klimatycznej w szkole. Ważne jest przekonanie o tym, że zmiana klimatu dzieje się blisko nas i nas dotyczy – nie jest opowieścią o odległej Arktyce i niedźwiedziach polarnych. Dlatego nie pytamy czy – ale jak prowadzić tą edukację. Raport ten był inspiracją do stworzenia programu edukacyjnego Fundacji WWF.

Istotna jest tendencja wśród uczniów/uczennic do ograniczania tematów ekologicznych do segregacji śmieci. W programach edukacyjnych WWF skupiamy się na mówieniu o zmianie klimatu, jako większym procesie, mniej o odpadach (choć temat oczywiście też jest istotny).

Szkołę traktujemy jako szerszy organizm niż tylko klasa i nauczyciele/ki. To dla nas również administracja budynku, intendenci/intendentki, a także rodzice, a nawet sąsiedzi szkoły. Dlatego materiały i działania w ramach naszych programów są szersze niż tylko lekcja w klasie.

Nasze publikacje są dostępne na stronie https://edukacja.wwf.pl/. Wszystkie są darmowe i do pobrania przez każdego. Głównymi scenariuszami zajęć są 3 Narzędziowniki: Duże Drapieżniki, Klimat i Ssaki morskie. W każdym z nich oprócz gotowych scenariuszy zajęć, można znaleźć pomysły na prace plastyczne i praktyczne. Przygotowaliśmy także Eksperymenty przyrodnicze. Człowiek i środowisko, czyli zestaw scenariuszy do przeprowadzenia doświadczeń przyrodniczych, na podstawie których można w łatwy sposób przekonać się, jak działa przyroda i jaki wpływ wywiera na nią człowiek. Mamy też propozycję dla starszych uczniów – najstarszych klas szkoły podstawowej albo szkół ponadpodstawowych – materiały bezpośrednio na bazie Living planet report – zestaw 3 scenariuszy oraz prezentacja dla nauczycieli wprowadzająca w temat różnorodności biologicznej.

Dużym programem dla szkół podstawowych jest Program z Pandą. Oprócz konkretnych scenariuszy zajęć, które nauczyciel/ka musi przeprowadzić, jest szereg aktywności. Do tego przygotowaliśmy opracowanie w jaki sposób nasze zajęcia realizują podstawę programową – można zatem używać naszego programu w ramach zajęć, a nie dodatkowo.

W ramach jednej ze ścieżek w Programie z Pandą, grupa realizuje program transformacji placówki. Przygotowaliśmy do tego proste narzędzie – checklistę, którą uczestnicy/czki wypełniają co pół roku i obserwują, co udało się w tym czasie zmienić. To pomoże im przeprowadzić rodzaj audytu na temat funkcjonowania szkoły pod względem jej śladu ekologicznego.

W ramach edukacji klimatycznej, uczymy też o tym, jak to, co jemy, wpływa na stan środowiska naturalnego i co warto jeść, żeby było to dobre dla naszego zdrowia i dla zdrowia planety. Prowadzimy pilotaż programu „Dieta przyjazna planecie”, który oprócz zaangażowania nauczycielek/nauczycieli i uczniów/uczennic, zakłada szkolenia dla intendentów/ek.

Warto zapisać się na Newsletter edukacyjny WWF, żeby być na bieżąco z naszymi nowymi publikacjami i programami.

Zachęcam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022. Wystąpienie mniej mówi o tym dlaczego edukacja klimatyczna w szkołach jest istotna, a bardziej przedstawia różne narzędzia, pomysły i rekomendacje, które zostały stworzone w WWF:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Mateusza Łyska:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Klara Rościszewska jest edukatorką z zespołu edukacyjnego WWF. Koordynatorka Programu z Pandą. Praktyczka edukacji przyrodniczej, trenerka edukacji ekologicznej i globalnej, zawsze ciekawa nowych metod zabawy i pracy z dziećmi oraz dorosłymi. Entuzjastka „dzikiej edukacji” i wychodzenia na dwór. Współzałożycielka Towarzystwa Krajoznawczego Krajobraz, współpracuje z Fundacją Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie