PRECOBIAS – postawmy tamę radykalizacji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O postępującej radykalizacji świadczą nie tylko agresywne zachowania uczestników demonstracji, które możemy zaobserwować na ulicach polskich miast i działania o charakterze terrorystycznym, o których informują media. Radykalizacja weszła dziś pod strzechy, a jej przejawy widoczne są niemal na każdym kroku – także w polskich szkołach.

Szkolne toalety są pełne kibicowskich wlepek z logotypami klubów piłkarskich, przedstawionymi obok kastetów, maczet i nienawistnych haseł. Za winklem, gdzie uczniowie zwykle palą papierosy, na ścianach namalowano symbole i napisy, wśród których można zauważyć krzyże celtyckie i antysemickie hasła. Uczniowie, których rodzice mają arabskie albo romskie pochodzenie, przezywani są na przerwach „ciapatymi” albo „brudasami”. Jeden z uczniów nosi koszulkę black-metalowego zespołu, na której ma namalowany pentagram i swastykę. W szkolnej szatni porozrzucane leżą ulotki ksenofobicznej organizacji. Na lekcji historii jeden z uczniów zaprzecza Holocaustowi. Inny na biologii mówi, że szczepionki to spisek wielkich firm farmaceutycznych. Wszystkie powyższe wydarzenia to pierwsze przejawy radykalizacji – złożonego procesu, którego zwalczanie przypomina walkę z hydrą lernejską – w miejsce każdego wyeliminowanego zagrożenia pojawiają się dwa lub trzy nowe. Większość z Was, szczególnie tych pracujących w szkołach średnich, z pewnością spotkała się już z przynajmniej jednym z wymienionych przykładów radykalizacji. Być może zdaliście sobie wówczas sprawę, że zupełnie nie wiecie co w takiej sytuacji zrobić.

Czym jest więc radykalizacja? To proces w trakcie, którego osoba lub grupa zaczyna przyjmować skrajną, opartą na przemocy lub jej pochwalaniu, ideologię lub przekonania. Tacy ludzie odrzucają przyjęty przez ogół społeczeństwa system wartości – negują podstawowe zasady demokratyczne (m.in. równość i różnorodność) oraz wykazują skłonność do używania przemocy dla osiągnięcia celów ideologicznych. Radykałowie mogą posuwać się do napadów, szantaży, oszustw, a w skrajnych przypadkach nawet morderstw i aktów terroru. Radykalizacja może zachodzić na różnym tle i przyjmować wiele form – od nacjonalistycznej i kibicowskiej, aż po religijną i anarchistyczną.

Choć radykalizacja polskiej młodzieży nie jest przebadana w wystarczającym stopniu, to o skali problemu może świadczyć fakt, że 64 proc. nastolatków w Polsce przyznaje się do używania mowy nienawiści (Fundacja Batorego, „Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych”, Warszawa 2017). Szerszy obraz sytuacji, można nakreślić dzięki danym dotyczącym całego społeczeństwa. Ponad 66 proc. Polaków nie zaakceptowałoby lub byłoby przeciwne małżeństwu członka rodziny z osobą pochodzenia romskiego (Centrum Badań nad Uprzedzeniami, „Kontakt międzygrupowy i dystans społeczny w polskim sondażu uprzedzeń”, Warszawa 2017). Liczby te są jeszcze wyższe, gdy mówimy o uchodźcach lub muzułmanach. W innych badaniach z 2014 r., 29 proc. respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że „osoby homoseksualne stanowią zagrożenie dla wszystkiego, co uważam za dobre moralne i normalne w społeczeństwie” (Centrum Badań nad uprzedzeniami, „Postawy wobec osób homoseksualnych”, Warszawa 2014). Sytuacja nie wygląda lepiej pod kątem wiary w teorie spiskowe. 30 proc. Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że „dla zysków ukrywa się informacje o tym, że koronawirusa powodują nowe technologie, takie jak sieć telefonii komórkowej 5G” (Uniwersytet Jagielloński, „Popularność narracji spiskowych w Polsce czasu pandemii COVID-19 Raport z reprezentatywnych badań sondażowych”, Kraków 2020). Radykalizacja w Polsce ma jednak przede wszystkim jedną barwę. Według danych organów monitorujących ochronę praw człowieka, organizacje o charakterze ekstremistycznym mają w Polsce przede wszystkim korzenie prawicowe (Jacek Mazurczak, „Radykalizacja jako proces prowadzący do ekstremizmu i terroryzmu”, 2020).

Niezależnie czy mówimy o podmiocie motywowanym religijnie czy napędzanym ideologią polityczną lub czynnikami tożsamościowymi, etnicznymi czy narodowymi – proces radykalizacji przebiega podobnie. Droga do radykalizmu zawsze zaczyna się od skrajnych poglądów. Następnie wiedzie przez przestępczość – zarówno drobną jak i zorganizowaną, a niezakłócona prowadzi, aż do aktów terroru. Cały proces ma destrukcyjny wpływ na życie jednostki, która mu podlega – nawet zanim dojdzie do aktywnego stosowania przemocy i popełniania przestępstw. Powoduje przede wszystkim szkody psychologiczne i występowanie zjawisk takich jak: izolacja społeczna, głęboka wiara w teorie spiskowe, postrzeganie świata w biało-czarnych kategoriach, tendencja do stosowania przemocy w najbliższym otoczeniu czy poczucie uczestniczenia w dziejowej misji. Wszystko to negatywnie odbija się na życiu codziennym radykała i relacjach z innymi ludźmi. Należy jednak pamiętać, że radykalizacja nie jest jednorazowym wydarzeniem w życiu człowieka, ale procesem, który można zatrzymać na wielu etapach. Na każdym poziomie radykalizacji można i trzeba reagować, a szkoła jest jednym z tych miejsc, gdzie proces ten da się przerwać w jego wczesnym stadium. Niezbędna jest do tego jednak pomoc i fachowa wiedza nauczycieli, czyli Was!

Właśnie z myślą o pracownikach oświaty, którzy są często bezradni wobec radykalizacji uczniów, powstał program PRECOBIAS. Jest on skierowany do wszystkich osób pracujących z młodzieżą, które chcą zrozumieć, jak przebiega proces radykalizacji młodych ludzi w internecie i jak można mu przeciwdziałać. W ramach finansowanego ze środków Komisji Europejskiej projektu można skorzystać z bezpłatnego szkolenia online realizowanego w języku polskim, które kończy się uzyskaniem certyfikatu sygnowanego przez Uniwersytet Ludwika i Maksymiliana w Monachium oraz Uniwersytet w Gandawie. „Program jest unikalnym połączeniem kluczowej dzisiaj nauki krytycznego myślenia, psychoedukacji w zakresie zniekształceń poznawczych, edukacji obywatelskiej oraz umiejętności odnajdywania się w świecie nacechowanym mediami cyfrowymi” – powiedział w trakcie niedawnej konferencji poświęconej programowi PRECOBIAS przewodniczący Komitetu Dialogu Społecznego KIG dr Konrad Ciesiołkiewicz. Kurs trwa 12 godzin i należy go ukończyć w ciągu 6 tygodni od rozpoczęcia. Taki system umożliwia realizowanie szkolenia we własnym tempie i w dogodnym czasie. Szkolenie jest wzbogacone o nagrania wideo, materiały do czytania i quizy, dzięki którym można się dowiedzieć, jaką rolę odgrywa automatyczne myślenie w procesie radykalizacji postaw. Uczestnicy programu dowiedzą się, jak ekstremistyczne treści zamieszczone w internecie, mogą wywoływać błędy poznawcze, sprawiając, że uczeń wchodzi coraz głębiej do tej metaforycznej „króliczej nory”, jaką jest radykalizacja. Kurs pozwala lepiej zrozumieć proces radykalizacji wraz z jego przyczynami, symptomami wystąpienia poszczególnych etapów i czynnikami je wzmacniającymi.

W Polsce projekt wspierają: Związek Nauczycielstwa Polskiego, Tygodnik „Głos Nauczycielski”, Komitet Dialogu Społecznego KIG, Centrum Analiz Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego, Laboratorium „Więzi”, Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Fundacja Szkoła z Klasą.

 

Link do rejestracji dla osób, które chcą wziąć udziału w projekcie - https://mooc.precobias.eu

Jeśli nie wiesz, czy to projekt dla Ciebie, zawsze możesz też wejść na stronę www.fundacjaibs.pl i skontaktować się ekspertami Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego. Oni doradzą Ci, jak możesz reagować na problem radykalizacji w Twojej szkole. Mimo, że w Polsce nie działają jeszcze projekty wielosektorowe, nie jesteś z problemem radykalizacji sam. Są ludzie przygotowani do pracy w takich sytuacjach, wyczuleni na mowę nienawiści, przemoc motywowaną ideologicznie, znający dobrze metody werbunku i manipulacji, które stosują ekstremiści. Potrafią zmierzyć się z tym zagrożeniem i na nie odpowiedzieć – zatrzymać radykalizację. To od Was tylko zależy, czy skorzystacie z ich pomocy – dla dobra waszych uczniów.

 

Notka o autorze: Jacek Purski – dziennikarz, politolog, działacz społeczny i edukator. Prezes Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego. Od 2017 roku członek Międzynarodowej Organizacji Innowatorów Społecznych ASHOKA („Ashoka Innowatorzy dla Dobra Publicznego”). Należy do grona ekspertów (RAN Expert Pool) Radicalisation Awareness Network (Komisja Europejska). W roli konsultanta i eksperta współpracował z UEFA w ramach Programu Odpowiedzialności Społecznej EURO 2012 „RESPECT Diversity – Football Unites” oraz FIFA podczas Mistrzostw Świata w Niemczech w 2006 roku. Przez wiele lat związany ze Stowarzyszeniem „Nigdy Więcej”, w którym m.in. animował kampanie społeczne oraz reprezentował organizację w mediach. Prowadził zajęcia dla studentów m.in. na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Collegium Civitas, Szkole Wyższej Psychologii Społecznej i Wyższej Szkole Policji w Szczytnie. Regularnie szkoli w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Autor wielu szkoleń specjalistycznych skierowanych do policjantów, nauczycieli oraz urzędników miejskich. Uczestnik licznych konferencji i szkoleń międzynarodowych m.in. w ramach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) – Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka oraz Komisji Europejskiej – Radicalisation Awareness Network (RAN), podczas których prezentował zagadnienia związane z radykalizacją, ekstremizmem oraz rasizmem w Polsce i w Europie.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie