II Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole – celebruj dobry czas!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czas szybko płynie. Chwilę temu żegnaliśmy się wakacyjnie, a teraz się witamy. Wrzesień to czas w edukacji bardzo intensywny. Tymczasem chcę zaprosić, ufam, że już tradycyjnie, do tego, by we wrześniu celebrować szczęście w szkole. W dniach 20-26 września 2021 organizujemy II Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole i nie może Ciebie na tym wydarzeniu zabraknąć!

Oczywiście temat szczęścia i dobrostanu powinien być stałym elementem życia, funkcjonowania nie tylko szkoły ale i domu, pracy. W sytuacji jednak, gdy nie jest to standardem, a wiemy, że nie jest, warto podkreślać wagę tych tematów i mówić o nich w ściśle dedykowanych ku temu momentach, by uczyć się nowego, dobrego funkcjonowania. By nam to potem weszło w krew, nie tylko od święta. Podobnie, jak Dzień Dziecka, Dzień Matki, czy WOŚP – są pewne wydarzenia, które stają się cyklicznymi świętami. Może zatem Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole będzie pretekstem do: podyskutowania o szczęściu w szkole, przemyślenia swojej strategii na dany rok szkolny, opracowania nowych wytycznych?

Impreza odbywa się w Polsce już po raz drugi i będzie się odbywać co roku. Pomysł wywodzi się z Międzynarodowego Tygodnia Szczęścia w Pracy, obchodzonego w tym samym czasie. Szczegóły tutaj. Również w tym roku nasze aktywności w ramach Happiness at School zostały oficjalnie włączone w międzynarodowe obchody.

Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest pokazanie, że szczęście i dobrostan bezpośrednio wpływają na efekty kształcenia. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa profilaktyka zdrowia psychicznego i fizycznego, szczególnie w tak trudnym, pandemicznym czasie.

W tygodniu tym można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka. Ważne, by o szczęściu mówić głośno i dosłownie, pokazywać jego wiele wymiarów: od przeżywania pozytywnych emocji, poprzez doświadczanie i budowanie trwałych więzi, wzmacnianie talentów i silnych stron charakteru, dbanie o zdrowie pozytywne, sen, dobre odżywanie, uruchamianie zaangażowania poprzez wyznaczanie mądrych celów, ważnych dla wspólnoty rodzinnej, szkolnej, sąsiedzkiej.

Poniżej podaję przykłady aktywności, które można wykorzystać:

  • Święto Życzliwości – konkurs „dobrych słów”, które budują i pozytywnie wzmacniają.
  • Święto Wdzięczności – wyrażenie wdzięczności osobom, które się tego nie spodziewają.
  • Dzień Miłych Niespodzianek – wzbudzanie zaskoczenia i zdziwienia.
  • Festiwal Śmiechu – o śmiechu, ze śmiechem, z przymrużeniem oka i na poważnie.
  • Dzień Dobrych Wiadomości – wyłapywanie i przekazywanie dobrych wiadomości.
  • Święto Dobrego Smaku – sztuka delektowania się ulubionymi smakami ale i sztuką. Sztuka Dobrego Smaku.
  • Sztuka Celebracji – świętowanie dobrych momentów dnia; sztuka delektowania się obrazami, dźwiękami, zapachami itd.
  • Święto FLOW – czym jest flow, kiedy przeżywam?
  • Święto Ciszy – co mogę usłyszeć w ciszy? Po co mi cisza?

Przy okazji można koncentrować się na każdym z haseł i czynić z nich zagadnienia warte poświęcenia dłuższej uwagi, przedyskutowania na późniejszych spotkaniach:

  • Czym jest dla Ciebie ciekawość? Jak się czujesz, gdy ktoś Cię zaciekawi? Jak się czujesz, gdy Ty zaciekawisz kogoś?
  • Jak ciekawość wpływa na naukę?
  • Dlaczego śmiech sprzyja zdrowiu?
  • Czy warto wracać do przyjemnych wspomnień?

Na koniec prosimy o nagranie krótkiego, 2-3 minutowego filmu z odpowiedzią na pytanie: Czym jest dla mnie szczęście w szkole? i umieszczenie go na swoim profilu Facebook z oznaczeniem:
#tydzienszczesciawszkole @happinessatschool

Podsumowaniem akcji będzie konferencja o szczęściu i dobrostanie w szkole, która odbędzie się online 27 września w godzinach popołudniowych. Zapisy na konferencję ruszają 6 września na FB: Happiness at School. Wszystkie informacje o wydarzeniach będą się tam pojawiać.

W ramach Tygodnia Szczęścia szykujemy również fantastyczne warsztaty PERMA(H). Na każdy dzień Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole planujemy jeden warsztat w godzinach popołudniowych:
P – pozytywne emocje, 20 września, poniedziałek
E – engagement – zaangażowanie, 21 września, wtorek
R – relations – relacje, 22 września, środa
M – meaning – sens, 23 września, czwartek
A – achievement – osiągnięcia, 24 września, piątek
H – health – zdrowie, 25 września, sobota

Już dziś zarezerwuj swój czas, bo liczba uczestników jest ograniczona! Zapisy również zostaną uruchomione 6 września, a udział w warsztatach jest bezpłatny.

Zachęcam, by wspólnie zaangażować dorosłych i dzieci. Niech to będzie Wasze świętowanie – szkolne, klasowe, zespołowe, wspólnotowe, sąsiedzkie.

Razem celebrujmy dobry czas i dzielmy się dobrem! Pięknej inauguracji roku szkolnego!

 

Notka o autorce: Anna Hildebrandt-Mrozek jest doświadczoną edukatorką, coachem, trenerką i doradcą nauczycieli, dyrektorów i rodziców w obszarze psychologii pozytywnej i wzmacniania dobrostanu. Naukowiec i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w edukacji. Autorka realizowanego w szkołach programu "Happiness at School", którego celem jest poprawa dobrostanu i poczucia szczęścia całego środowiska szkoły. Jej misją jest przekazywanie doświadczenia szczęścia i nauka o tym, jak o szczęściu opowiadać i się go uczyć. Jej specjalizacją jest budowanie poczucia własnej wartości, odkrywanie talentów i mocnych stron, rozwijanie inteligencji emocjonalnej i profilaktyka stresu we współczesnym świecie. Pierwszy w Polsce Chief Happiness Officer w edukacji. Prowadzi własnego bloga MovusMovere.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie