O stypendiach w Polsce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kim są organizatorzy programów stypendiów w Polsce? Jakie typy stypendiów – naukowe, artystyczne, socjalne, sportowe – są najpowszechniejsze? Skąd pochodzą środki na stypendia? W jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na organizację programów stypendialnych? Odpowiedzi na te i na inne pytania znajdują się w raporcie „Mapa stypendiów III” z kompleksowego badania o stypendiach przyznawanych przez samorządy, organizacje pozarządowe, firmy i szkoły.

Realizacja programów stypendialnych to możliwość tworzenia trwałych relacji z otoczeniem oraz wspierania ważnych obszarów: edukacji, przedsiębiorczości, rozwoju kompetencji i talentów. Należy się cieszyć, że takich inicjatyw podejmowanych jest w Polsce coraz więcej.

Zespół Fundacji Dobra Sieć przeprowadził największe w Polsce, unikalne badanie społecznych programów stypendialnych w Polsce, realizowanych w latach 2019-2020. W raporcie zostały przedstawione najważniejsze informacje o segmencie społecznych stypendiów w Polsce, w tym: liczba i typ organizatorów; liczba programów stypendialnych; skala i rodzaj programów; wysokość wsparcia stypendialnego i budżetu przeznaczonego na programy stypendialne; ogólna charakterystyka stypendystów.

Po raz pierwszy od 2013 roku, zespołowi Fundacji udało się dotrzeć do informacji o tym, ile wynoszą stypendia, z jakich środków pochodzą finanse organizatorów przeznaczone na stypendia (np. darowizny, dotacje, środki publiczne etc.). Innym szczególnie istotnym aspektem badania są zagadnienia dotyczące tego, czy programy stypendialne prowadzone są w partnerstwie z innymi podmiotami.

Badane programy obejmowały stypendia przyznawane przez samorządy, organizacje pozarządowe, szkoły wyższe i średnie oraz firmy, z pominięciem stypendiów realizowanych z budżetu państwa (np. stypendia szkolne czy rektora). Analizowano dane zebrane aż z 735 społecznych programów stypendialnych organizowanych przez 581 instytucji w Polsce w latach 2019-2020.

Wierzymy, że raport „Mapa stypendiów III” przyczyni się do rozwoju zaangażowania społecznego samorządów, wskaże potencjalne kierunki zmian, wyeksponuje dobre praktyki i standardy realizacji programów stypendialnych – mówią autorzy badania i zachęcają do skorzystania z konsultacji przy tworzeniu nowych inicjatyw stypendialnych.

Skrócona wersja raportu w formacie PDF znajduje się na stronie www.mojestypendium.pl. Aby uzyskać dostęp do pełnej treści raportu, wystarczy wypełnić krótką ankietę, dostępną pod tym linkiem. Broszura oraz badania zostały zrealizowane na zlecenie i przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

***
Fundacja Dobra Sieć od 2006 roku prowadzi serwis www.mojestypendium.pl – największy portal edukacyjny o stypendiach w Polsce. Jesteśmy zespołem ekspertów w zakresie gromadzenia wiedzy o programach wspierających rozwój, badaniu stypendiów w Polsce, projektowaniu kampanii promocyjnych, redakcji artykułów edukacyjnych oraz wyznaczaniu standardów realizacji programów stypendialnych.

 

(Źródło: Fundacja Dobra Sieć, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie