Sidebar

10
Wt, Cze

Projekty, czyli kreatywność uczniów nie zna granic

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Chcielibyście zaktywizować swoich uczniów? Zobaczyć ich w działaniu? Spowodować, by zdobytą na Waszych lekcjach wiedzę wykorzystali w praktyce? Zaproponujcie im pracę metodą projektu. Ja wykorzystuję tę metodę na wszystkich przedmiotach, których uczę. Ważne, aby pracę projektową z uczniami rozpocząć od dokładnego omówienia zasad i zwrócić uwagę na kolejność etapów w tej metodzie.

Właściwie sporządzony przez uczniów konspekt działań grupy pozwoli im usystematyzować ich pracę. Najlepiej, jako wstęp do projektu, spisać z grupą projektową kontrakt na wykonanie określonego projektu w wyznaczonym czasie, miejscu i zgodnie z określonymi pomiędzy nauczycielem a uczniami zasadami.

Należę do grona tych szczęśliwców, którym dane jest w liceum ogólnokształcącym nauczać przedmiotu ekonomia w praktyce – w szkole mamy trzy Akademickie Klasy Ekonomiczne. Tego przedmiotu uczę w drugiej klasie, tak więc uczniowie posiadają już podstawową wiedzę ekonomiczną, którą nabyli na lekcjach podstaw przedsiębiorczości. To ważny, ale nie konieczny warunek.

Regularnie realizuję z uczniami projekty, ale oni wciąż zaskakują mnie swoją pomysłowością i kreatywnością. Wiele projektów związanych jest z działalnością charytatywną; są to wszelkiego rodzaju zbiórki, np. karmy dla psów ze schroniska, czy koncerty charytatywne. To zapewne przez to, że jestem opiekunem szkolnego wolontariatu i realizuję z uczniami takie działania. Zazwyczaj są to niezbyt duże przedsięwzięcia: noce filmowe, dyskoteki szkolne, dni tematyczne, np. poświęcone zdrowemu żywieniu czy festiwal herbaty, ale bywają i olbrzymie, jak np. koncert charytatywny „Somewhere in my memory” – Gra o życie. Koncert w Auli UAM dla dziewczynki chorej na SM. Ogromne przedsięwzięcie zorganizowane przez sześć uczennic klasy drugiej liceum przy współudziale szkolnych wolontariuszy. Zanim widownię zapełniło ok. 700 osób, trzeba było wszystko zorganizować od najdrobniejszych szczegółów, jak: zgoda dyrekcji szkoły, informacje w prasie i telewizji, na portalach społecznościowych, akcje plakatowe, ulotki, identyfikatory itp. po zapoznanie się z przepisami dotyczącymi organizacji tego typu imprez, pozyskanie sponsorów, orkiestry, wynajęcie Auli Uniwersyteckiej. Wieloosobowy sztab ludzi miałby co robić, a dzieła dokonało sześć dziewczyn przy pomocy garstki wolontariuszy. Wszystko dograne było w najdrobniejszym szczególe. Koncert był pełnym sukcesem, projekt został podsumowany podczas prezentacji na lekcji i najważniejsze - zebrane podczas koncertu pieniądze trafiły do adresatki projektu, by mogła kontynuować leczenie.

Po wykonaniu tak bardzo odpowiedzialnego przedsięwzięcia, jestem pewna, że te młode osoby poradzą sobie w życiu z każdym zadaniem.

Za przeprowadzenie tego przedsięwzięcia uczennice otrzymały wyróżnienie w Barwach Wolontariatu w 2016 r. i podziękowania od Pana Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka.
Ostatni mój z uczniami projekt z języka rosyjskiego (to kolejny przedmiot, którego uczę) to przygotowanie przez grupy językowe teledysków z piosenkami świątecznymi i noworocznymi, który nazwaliśmy „Волшебные праздники” [tłum. „Czarodziejskie święta”]. Projekt wymagał wiele pracy i zaangażowania, ale efekty przerosły dalece moje oczekiwania. Koniecznym elementem każdego projektu jest wkład pracy nauczyciela i jego zaangażowanie. Moje działania polegały na zebraniu materiałów, tj. piosenek noworocznych i kolęd (z pomocą mi przyszedł YouTube). Wybrałam kilka, moim zdaniem, ciekawych propozycji. Starałam się, aby teksty nie były trudne (moi uczniowie dopiero zaczynają swoją przygodę z językiem rosyjskim), ale zawierały słownictwo związane ze świętami, a melodia łatwo wpadała w ucho. Projekt rozpoczęłam lekcją: „Idę święta” już w pierwszej połowie listopada. Od tej pory scenariusze lekcji musiałam tak ułożyć, aby wygospodarować ok. 10 minut na działania związane z projektem; odpowiedzi na pytania uczniów, rady, wskazówki, naukę słownictwa czy wymowy. Zadaniem uczniów było przygotowanie teledysków (każda grupa - jeden). Uczniowie główną część projektu realizowali po lekcjach. Efektem ich pracy są teledyski, które prezentowali na lekcji przed noworoczną przerwą. Umieściłam je również na założonej przeze mnie niedawno stronie na fb Rosyjski po godzinach w VIII LO.

Metodę projektu można z powodzeniem stosować na każdym przedmiocie. Angażuje do działania, a przede wszystkim współdziałania, nie tylko uczniów, ale i nauczycieli. Na pewno metoda ta jest czasochłonna i pracochłonna, ale jest też pozytywnie uzależniająca - po zakończeniu jednego projektu ma się ochotę na następny.

 

Notka o autorce: Dorota Koźlik jest nauczycielką w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, uczy ekonomii w praktyce, podstaw przedsiębiorczości i języka rosyjskiego.

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Czym jest ten owiany legendą edukacyjną "PROJEKT" ? Jest to słowo bardzo często używane i nadużywane w edukacji. Mamy np. do czynienia z "projektami gimnazjalnymi", które tak naprawdę były prezentacjami. Nie rozwiązywano w nich żadnych zagadnień...
Czym jest ten owiany legendą edukacyjną "PROJEKT" ? Jest to słowo bardzo często używane i nadużywane w edukacji. Mamy np. do czynienia z "projektami gimnazjalnymi", które tak naprawdę były prezentacjami. Nie rozwiązywano w nich żadnych zagadnień problemowych, a jedynie zbierano z wikipedii informacje i je edytowano.

"Projekty gimnazjalne" zdegradowały pojęcie projektu.

Projekty najczęściej są realizowane poza lekcjami jako dodatkowa aktywność uczniów na zasadzie zamiast zadań domowych. Są też podejmowane próby realizacji projektów na lekcjach, ale biorąc pod uwagę zbyt krótki czas trudno taką aktywność w ogóle nazywać "nauką projektową". Są to raczej "ćwiczenia warsztatowe", a nie projekty.

Jak więc zdefiniować projekt ?
Projekt to działanie grupy (czyli od 3-5 osób), która "działając wspólnie i w porozumieniu" oraz czasem "ze szczególną zuchwałością" dąży do rozwiązania jakiegoś zagadnienia, problemu lub do wykonania jakiegoś efektu rzeczowego, lub też do stworzenia jakiegoś wydarzenia/procesu. Mogą więc to być:
- opracowanie analizy funkcji kwadratowej ze wszystkimi jej aspektami i z pokazaniem zastosowań praktycznych
- stworzenie prezentacji multimedialnej i interaktywnej na temat rozwoju sieci drogowej i kolei w Europie od starożytności do początku XX wieku, z uwzględnieniem wpływu cywilizacyjnego, kulturowego, gospodarczego, politycznego i militarnego, z pokazaniem aspektów konstrukcji, budownictwa, materiałów itp.
- przygotowania teledysku (własne słowa, własna muzyka, własna choreografia, własna scenografia i własna obróbka danych cyfrowych (dźwięk, obraz) oraz promocja projektu w internecie (dodatkowo - np. wszystko w języku obcym)
- zbudowanie żyroskopu, wahadła Foucaulta i innych przedmiotów, pozwalających na prezentację praw fizyki
- napisanie programu symulującego ewolucję

Projekt powinien składać się z kilku etapów:
- określenie zadania
- wstępny plan rozpoznania wiedzy na dany temat
- dyskusja na temat zebranych zasobów wiedzy i ustalenie szczegółowego planu działania, podział zadań
- pierwszy draft projektu
- kolejne przybliżenia
- wersja ostateczne, prezentacja itp.

Projekty mogą być przekrojowe, ale mogą też koncentrować się na bardzo wąskim obszarze wiedzy. Nagrodą za koncentrację na małym obszarze jest bardzo głęboka analiza i poznanie najmniejszych detali z danego obszaru "do dna".

Organizacja projektu:
- w obecnym systemie archaicznej, XIX-wiecznej edukacji klasowo-lekcyjno-dzwonkowej nie da się realizować projektu w trakcie lekcji
- projekt można realizować gdy mamy do dyspozycji minimum 3-4 dni (najlepiej tydzień plus 1 lub dwa dni), maksimum to może być miesiąc.
- w trakcie okresu realizacji projektu uczniowie nie powinni zajmować się niczym innym (poza sportem, rekreacją, które powinny być każdego dnia)
- grupa projektowa powinna być zorganizowana - ktoś powinien kierować pracami (pozycja lidera może być wymienna), powinien być jasny podział obowiązków
- grupa musi każdy istotny element wspólnie dyskutować, omawiać. Jedną z najważniejszych korzyści z pracy grupowej, jest wspólne dochodzenie do poznania prawdy, spieranie się, dyskusja, wymiana poglądów


Autorka artykuły opisała efekty projektów, ale z treści trudno wywnioskować, jak konkretnie były te projekty realizowane, a wydaje mi się, że to właśnie to byłoby najciekawsze: "project workflow", czyli poradnik krok po kroku, jak można taki projekt zrealizować. Jakie potrzebne są zasoby, jakie zadanie do wykonania, jakie mogą się pojawić miejsca krytyczne itp.
More
Piotr
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie