Mrozy 2008

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

projekty edukacyjne300 komputerów, kilka kilometrów kabli sieci logicznej i elektrycznej, laptopy, rzutniki, ekrany, telefonia najnowszej generacji, a do tego 500 uczestników, z których większość odpowiada na co dzień za edukację informatyczną w szkołach. Oto w skrócie VII Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych w Mrozach.

 

Co roku w gminie Mrozy k. Mińska Mazowieckiego odbywa się największe tego typu w Polsce spotkanie koordynatorów edukacji informatycznej w polskich szkołach. W tym roku – w dniach 30.05-1.06 – odbywa się on pod hasłem „Dla Najlepszych od Najlepszych, co Najlepsze - Nadchodzące technologie i projekty dla edukacji” i bierze w nim udział ponad 350 nauczycieli - opiekunów szkolnych pracowni internetowych, około 200 przedstawicieli samorządów i dyrektorów szkół, a także młodzież szkolna z Mazowsza.

 

Otwierając Zjazd wójt Gminy Mrozy Dariusz Jaszczuk z dumą mówił o doświadczeniu gminy w budowaniu infrastruktury dla społeczeństwa informacyjnego. Jak zauważył – realizacja idei e-gminy powinna zaczynać się od edukacji szkolnej – najważniejsza jest edukacja informatyczna dzieci, przygotowanie ich do sprawnego korzystania z komputerów i oczywiście wyposażenie informatyczne szkoły. Wskazał, że idea społeczeństwa informacyjnego – rozumianego na poziomie lokalnym jako e-gmina – powiedzie się, jeżeli władze lokalne zadbają o realizację pięciu równorzędnych zadań: e-szkoły, e-urzędu, powszechnego dostępu do Internetu, narzędzi edukacji na odległość (e-learning) i do tego niezbędnych działań promocyjnych.

 

Jak podkreślił Jaszczuk, w 2008 r. osiągnięto w obu zespołach szkół w Mrozach standard e-szkoły w pełnym zakresie. Rozwiązano problemy z korzystaniem z pracowni informatycznych. Opiekunowie pracowni otrzymują za administrowanie pracowniami dodatkowe wynagrodzenie, dzięki czemu pracownia nie jest wykorzystywana przez 1-2 godziny dziennie, ale znacznie dłużej. W gminie powstały również dwa centra kształcenia na odległość na wsiach (projekt Wioska Internetowa), w których mieszkańcy gminy mogą nieodpłatnie korzystać z komputerów i Internetu. Każda osoba, która zarejestruje się w urzędzie gminy, może otrzymać login i hasło upoważniające do bezpłatnego dostępu do Internetu w wybranych miejscach na terenie gminy.

 

projekty edukacyjne

 

Najważniejszym tematem Zjazdu w tym roku był rozwój e-szkoły, o którym mówili przedstawiciele Microsoft, Intela i Cisco. Cechą rozwiniętego społeczeństwa informacyjnego jest to, że technologie informacyjne funkcjonują w niej w sposób transparentny. Dotyczy to również współczesnej edukacji, w której uczeń powinien znaleźć się w centrum procesu nauczania. Na te aspekty zwrócił uwagę dr Jan Polak, szef projektu Partnerstwo dla Przyszłości w Microsoft, który zaprezentował ideę e-szkoły.

 

„Nowe technologie zaczynają zmieniać edukację. Powstaje nowy ekosystem edukacyjny” – mówił Jan Polak. „Głównym celem e-Szkoły jest transformacja od przedmiotu szkolnego do transparentnej technologii we wszystkich obszarach edukacji. Technologia informacyjne nie może być umiejscowiona jako jeden z przedmiotów szkolnych, ale musi przenikać wszystkie przedmioty. Ma umożliwić ‘odmiejscowienie’ szkoły – bo przecież uczyć się można wszędzie.”

O polskich doświadczeniach we wdrażaniu tego pomysłu mówili nauczyciele z Opolskiego, przedstawiając historię projektu, prezentując jak efektywnie wykorzystać komputery do edukacji szkolnej, a także podkreślając znaczenie wsparcia udzielonego przez samorząd. Na terenie opolskiego zasięgiem projektu objętych jest już 46 tysięcy uczniów.

 

ekosystem edukacyjny według Microsoft

 

Zjazd w Mrozach to jedna z najważniejszych inicjatyw środowiska edukatorów informatyki, okazja do wymiany doświadczeń i pomysłów, prezentacji nowinek technologicznych - urządzeń i aplikacji interaktywnych. Przyjeżdżają tu nauczyciele z całej Polski, swoje produkty dla szkół prezentują najwięksi dostawcy hardware i software.

 

W programie warsztatów i wykładów dla opiekunów szkolnych pracowni zaplanowano m.in. tematy dotyczące organizacji informatyki i wdrażania nowych technologii edukacyjnych w szkołach (e-Szkoła), stosowania narzędzi informatycznych (dziennik elektroniczny w praktyce szkolnej), tworzenia stron edukacyjnych oraz animacji i interaktywnych obrazów wspierających realizację zajęć lekcyjnych, wykorzystania telefonii IP w szkole, prowadzenia e-learningu od najwcześniejszych lat szkolnych, jak również tworzenia narzędzi informatycznych do oceny postępu prac uczniów w edukacji.

 

Honorowy patronat nad tegorocznym Zjazdem objęli Minister Edukacji Narodowej - Katarzyna Hall,  Marszałek Województwa Mazowieckiego - Adam Struzik,  Wojewoda Mazowiecki - Jacek Kozłowski,  Mazowiecki Kurator Oświaty - Karol Semik.

 

nowoczesna edukacja

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie