Witamy w domenie publicznej 2013

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

1 stycznia jest świętem otwartej edukacji. Z początkiem 2013 roku dzieła kolejnych twórców staną się wolne dla wszystkich, a zatem będzie można z nich dowolnie korzystać w celach edukacyjnych. Do Domeny Publicznej przejdzie twórczość m.in. Bronisława Malinowskiego, Lucy Maud Montgomery, Bruno Schulza, Edyty Stein, Wojciecha Kossaka, Stefana Zweiga.CC-BY Koalicja Otwartej Edukacji

Domena publiczna (ang. public domain) – w najwęższym znaczeniu jest to twórczość, z której można korzystać bez ograniczeń wynikających z uprawnień jakie mają posiadacze autorskich praw majątkowych, gdyż prawa te wygasły lub twórczość ta nigdy nie była lub nie jest przedmiotem prawa autorskiego. Pojęcie to wywodzi się z angielskiego systemu prawnego i początkowo oznaczało grunty należące do państwa, które zostały udostępnione do bezpłatnego użytku publicznego, co później zostało rozciągnięte na także na własność intelektualną, która z różnych względów nie jest objęta ochroną prawa autorskiego i może w związku z tym być wykorzystywana bezpłatnie przez każdego (Wikipedia).

Pojęcie domena publiczna nie jest terminem prawniczym z polskiego systemu prawa (takie pojęcie w polskim prawie nie występuje), ale raczej popularną nazwą koncepcji, zgodnie z którą istnienie zasobu twórczości dostępnej bez ograniczeń dla każdego jest warunkiem swobodnego rozwoju kultury i nauki. Jest to zatem koncepcja bardzo ważna dla nauczycieli i uczniów, gdyż mogą oni korzystać swobodnie w nauce z zasobów znajdujących się w domenie publicznej – na przykład remiksować istniejące teksty, tworzyć ich wersje cyfrowe, multimedialne, komiksowe itp. Należy jednak pamiętać, że w Polsce osobiste prawa autorskie są niezbywalne. Dlatego należy podać nazwisko autora - nawet, jeżeli się tego zrzekł (chyba, że autor nie jest znany).

Pełna lista twórców przechodzących do Domeny Publicznej z dniem 1 stycznia 2013 roku dostępna jest na stronie Koalicji Otwartej Edukacji (ODT).

Koalicja Otwartej Edukacji zaprasza na obchody Dnia Domeny Publicznej w dniu 4 stycznia do lokalu państwomiasto w Warszawie, na ulicy Andersa 29 od godz. 18:00. W programie m. in.: prezentacja twórców, których dzieła przechodzą do Domeny, dyskusja o korzystaniu z domeny publicznej w wirtualnych projektach z udziałem: Łukasza Kozaka (blog Discarding Images), Doroty Kawęckiej (innemuzeum.pl) Tomasz Ganicza (Wikimedia Polska), Łukasza Kowalskiego (Teatr NN), jak również happening oparty o wymianę darów Kula, opisaną przez Bronisława Malinowskiego.

Więcej informacji o domenie publicznej w Wikipedii lub na stronie http://domenapubliczna.org/.

(Źródło: Wikipedia, KOED)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie