W poszukiwaniu lepszych efektów uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Seminarium pn. „Neurodydaktyka - szansą na lepsze efekty uczenia się”, zorganizowane niedawno w CEN w Koszalinie, stało się okazją do przybliżenia nauczycielom znaczenia i zasady tej nowej dydaktyki XXI wieku. Jej zastosowanie w szkole powinno podnieść efekty uczniowskiego uczenia się. Spróbujmy ją zastosować na przykład organizując seminaria.photo: sxc.hu

Neurodydaktyka staje się dziś ważna dla coraz szerszego grona nauczycieli. Bierze się to przede wszystkim z potrzeby akcentowania indywidualizacji uczenia się i motywowania uczniów do niego. Jej założenia i zasady dydaktyczne są istotne dla wszystkich, którzy pragną osiągnąć wyższe efekty szkolnego uczenia się. A kiedy stanie się ona ważna dla oświatowych decydentów?

Seminarium - jest znaną nauczycielom formą studiowania na wyższych uczelniach i metodą nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych. Jest interesującą i aktywizującą metodą pracy pod kilkoma warunkami. Jednym z nich jest stawianie na samodzielność uczestników i proponowanie atrakcyjnego tematu. Neurodydaktyka jest takim ciekawym tematem dla tych, którzy zrozumieli jej piękno, znaczenie i wielkość. Ona dziś rośnie w siłę. Zrodzona 20 lat temu rozwija się i rozszerza, choć dla jej entuzjastów zbyt powoli.

Słowo seminarium ma kilka znaczeń. W okresie międzywojennym w Polsce tak nazywano zakłady kształcenia nauczycieli szkół powszechnych i wychowawczyń przedszkoli. Na uczelniach wyższych oznacza formę zajęć dydaktycznych, prowadzoną w celu pogłębienia wiadomości z pewnej dziedziny wiedzy oraz opanowanie jej naukowych metod. Udział studenta w seminarium, np. magisterskim, polega na samodzielnym opracowaniu wybranych zagadnień naukowych oraz uczestnictwie w dyskusjach nad nimi.

Seminarium - jako metoda nauczania jest zalecane w wyższych klasach szkoły ponadgimnazjalnej, w tym na zajęciach fakultatywnych. Polega na rzetelnym przygotowaniu tematu przez uczniów (uczestników) i jego zaprezentowaniu na forum oraz wywołaniu dyskusji uczestników. Wymaga odpowiednio wcześniejszego powiadomienia, przygotowania i ukierunkowania uczniów. Ich przygotowanie, po wspólnym ustaleniu tez prezentacji, terminu i planu seminarium, zwykle obejmuje:

  • zbieranie i gromadzenie niezbędnych informacji i materiałów,
  • przeczytanie odpowiedniej lektury, artykułów,
  • przygotowanie prezentacji - wystąpienia przed klasą i notatek.

Seminarium jest metodą aktywizującą. Ma sens, gdy wielostronnie aktywizuje uczniów (studentów, nauczycieli). Jest dobrą metodą pracy, gdy wywołuje pozytywną motywację, aktywizuje i angażuje myślenie, samodzielne poszukiwanie oraz budzi pozytywne emocje. Seminarium wymaga od nauczyciela (organizatora) przede wszystkim:

  • opracowania celów i planu seminarium (prezentacji i dyskusji),
  • określenia zadań (tematów) uczniów i ich ukierunkowania,
  • zapoznania się z odpowiednią literaturą i innymi środkami dydaktycznymi,
  • zaprogramowania sposobu i kolejność wystąpień uczących się.

Styl uczenia się wg neurodydaktyki

Styl uczenia się współczesnego ucznia (dorosłego także) powinien mieć osobisty, indywidualny charakter i być przyjazny ludzkiemu mózgowi, bo tylko wówczas można liczyć na atrakcyjność i skuteczność uczenia się. To właśnie może poprawić jakość szkolnej edukacji. Właśnie neurodydaktyka proponuje taki inny, interesujący styl uczenia się. Domaga się zasadniczej zmiany stylu uczenia się oraz innych dydaktycznych zasad i strategii uczenia się (nauczania). One już dziś w szkole się zmieniają, podobnie jak zmienia się edukacja, polska szkoła i świat cyfrowej epoki.

Stosowane dotychczas w szkołach zasady dydaktyczne odchodzą do lamusa, jak odchodzi tam tradycyjne szkolne nauczanie, oparte na słowie, czyli pogadankach, wykładach, opisach, tłumaczeniach, pokazach i wyjaśnieniach nauczyciela. Dziś trzeba przyjąć nowe reguły gry edukacyjnej i po pierwsze: poznać, zrozumieć i zaakceptować zasady neurodydaktyki - czyli dydaktyki XXI wieku.

Seminarium z neurodydaktyki zorganizowane przez CEN było pierwszym z planowanego cyklu dla zainteresowanych nauczycieli. Na początek podjęto następujące zagadnienia:

1. Edukacja uzasadniona neurologicznie.
2. Uczenie się przyjazne ludzkiemu mózgowi.
3. Główne obszary i adresaci neurodydaktyki.
4. Problemy neurodydaktyki jako edukacji przyszłości. (cdn)

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie