Po co edukacja rozwijająca kluczowe kompetencji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przez kilka stuleci edukacja opierała się na modelu dostarczania wiedzy. Uczeń przychodził do szkoły, by od nauczyciela dowiedzieć się czegoś istotnego. Nauczyciel wykładał, wymagał przyswojenia i opanowania materiału. Nie zwracano uwagi na proces uczenia się. Odtworzenie treści, w formie najbardziej zbliżonej do oryginału, było podstawą oceny postępu nauczania.PHOTO: SXC.HU

Obecnie obserwuje się zmiany na wielu płaszczyznach. Po pierwsze trudno zdefiniować "materiał", nikt nie jest w stanie przewidzieć, czego będą potrzebowali uczniowie w perspektywie kolejnych piętnastu lat. Mnogość informacji dostępnych w internecie stanowi dodatkowe wyzwanie. Szkoły powinny przygotować uczniów do tego, że będą zmuszani weryfikować swą wiedzę i uczyć się przez całe swe życie. Model oparty na odtwarzaniu nie jest już wystarczający. Absolwent powinien nie tylko posiadać wiedzę, lecz także umieć szukać informacji, współpracować w zespole, odnaleźć się w wielokulturowym społeczeństwie, być otwartym na nowe rozwiązania – ten zestaw wiedzy, postaw i umiejętności to właśnie kompetencje.

Wyzwania globalizacji

Ze względu na globalizację, ekonomia państw europejskich przeszła znaczące zmiany. Przedsiębiorstwa o skali światowej większość swej produkcyjnej aktywności przenoszą do krajów, w których surowce i siła robocza są najtańsze. Oznacza to utratę pracy przez wielu niskowykwalifikowanych pracowników. Potrzebują oni nowych umiejętności i doświadczenia – muszą przyjąć postawę aktywnego uczenia się przez całe życie. Jeśli Europa chce utrzymać pozycję ekonomiczną, która gwarantuje swoim obywatelom dobrobyt i stabilność finansową, powinna zagwarantować wysokie standardy nauczania. Edukacja nie powinna koncentrować się tylko na przekazywaniu wiedzy, lecz na najbardziej efektywnym rozwijaniu talentów i zdolności. Szkolnictwo powinno wspomagać rozwój osobisty i wzmacniać indywidualne predyspozycje uczniów. Podstawą prawną takiego kierunku myślenia jest Strategia Lizbońska (społeczeństwo wiedzy, skupienie się na zasobach), a edukacja rozwijająca kluczowe kompetencje jest podstawą strategii "Uczenia się przez całe życie".

W jaki sposób szkoła może wspierać tego typu politykę edukacyjną? Przede wszystkim zwracając uwagę na sam proces uczenia się. Badania neurobiologiczne wskazują, że efektywne nauczanie powinno być powiązane z emocjami. Jeśli ludzie mają uczyć się przez całe życie, powinni kojarzyć naukę z czymś przyjemnym. Pożądany efekt osiągniemy, jeśli wzmocnimy u uczniów świadomość procesu uczenia się, przekonamy ich, że warto planować i realizować swój indywidualny proces, że warto rozwijać kompetencję nazwaną – umiejętność uczenia się.

Dlaczego nie?

Pytanie brzmi raczej – dlaczego nie zacząć nauczać w oparciu o kluczowe kompetencje? Dlaczego nie zmieniać naszego dotychczasowego stylu nauczania, kiedy świat wokół nas się zmienia? Jakie z takiej zmiany możemy mieć korzyści? Sami staniemy się uczniami w procesie uczenia się przez całe życie!

Projekt "Aqueduct" zajmuje się promocją Strategii Lizbońskiej, skupiając się na rozwijaniu u uczniów kluczowych kompetencji w kontekście dziedzictwa kulturowego. Ludzie powinni być świadomi swojej tożsamości, by mieć odwagę otwierania się na nowe rozwiązania. Dziedzictwo jest wszędzie, dlatego proces nauczania jest możliwy do przeprowadzenia w bardzo różnorodnym środowisku.

Czy możemy zmienić metody nauczania? Na pewno tak! Więcej na stronie projektu: the-aqueduct.eu.

(Źródło: Małopolski Instytut Kultury - projekt Aqueduct)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie