Dlaczego uczniowie nie proszą o pomoc — i jak to zmienić?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielu uczniów potrzebujących pomocy w procesie uczenia się, nie prosi jednak o pomoc. Wolą ukryć się ze swoim problemem niż poprosić o pomoc. Dla wielu z nich proszenie o pomoc jest jak przyznaniem się do porażki, a szkoła nie lubi porażek, oczekuje bez wysiłkowego sukcesu.

Życie pokazuje, że sukcesy osiąga się w procesie oraz z pomocą i współpracą z innymi. W tym wpisie trzy skuteczne strategie, jak uczyć uczniów proszenia o pomoc.

Modelowanie

Strategia polega na modelowaniu poprzez przykład proszenia o pomoc. Jeśli w klasie nie ma zwyczaju przyznawania się do potrzeby pomocy, to uczniowie nie będą o nią się zwracać. Ale gdy poszukiwanie pomocy staje się widoczne, zaczyna być naturalne.

Autorka artykułu, z którego korzystam, proponuje zamieścić w klasie specjalną tablicę, na której uczniowie umieszczają w czasie uczenia się karteczki samoprzylepne z pytaniami i wątpliwościami. Na początku stosowanie takiej tablicy może nie być popularne wśród uczniów, ale wystarczy jedna karteczka, aby zmienić uczniowskie nastawienia.

Inny sposób to wykorzystanie techniki świateł drogowych. Uczniowie wystawiają odpowiednie światła: zielone wszystko rozumiem, żółte – mam pewne wątpliwości, czerwone – nie rozumiem. Następnie uczeń „żółty” prosi o wyjaśnienie ucznia „zielonego”, a uczniowie czerwoni idą do nauczyciela, który pomaga im zrozumieć problem.

O pomoc może też prosić sam nauczyciel. Uczniowie lubią pomagać, a już szczególnie nauczycielowi, czują się wtedy docenieni, a jednocześnie uczą się prosić o pomoc.

Kluczem jest to, że nie wystarczy powiedzieć uczniom, że mają prosić o pomoc, muszą zobaczyć to w działaniu.

Struktura

Ustawienie w rzędach ławek sprzyja izolacji i nie pomaga w proszeniu o pomoc. Lepsze jest ustawienia ławek do pracy w grupach. Naturalna pomoc występuje w pracy w parach i grupach, wtedy uczniowie wzajemnie sobie tłumaczą i uczą się od siebie. W małej grupie zdecydowanie łatwiej przyznać się, że się czegoś nie rozumie.

Uczniowie pracując w grupach obserwują siebie wzajemnie i naśladują. Badanie wykazało, że goście hotelowi byli o 19 procent bardziej skłonni do ponownego użycia ręczników, gdy powiedziano im, że większość innych osób to robi. Ta sama zasada dotyczy uczenia się: gdy szukanie pomocy jest normą, uczniowie przyjmują ją naturalnie.

Autorka artykułu proponuje wybrać uczniów na lekcję (lub kilka lekcji), tych którzy będą pełnić funkcję ekspertów i pomagających. Trzeba najpierw sprawdzić, czy mogą być ekspertami, a następnie nauczyć ich jak pomagać innym.

Po pewnym czasie można wybrać innych ekspertów.

Korzystne jest wprowadzenie zasady Zapytaj trzech przed mną — uczniowie proszą o wyjaśnienie trzech rówieśników, zanim poproszą nauczyciela.

Kluczem jest stworzenie takiej atmosfery w klasie, kiedy szukanie pomocy staje się oczekiwaniem, a nie wyjątkiem.

Komunikacja

Największą blokadą przed proszeniem o pomoc jest okazanie słabości przed rówieśnikami. Wiele zależy od podejścia do proszenia i udzielania pomocy.

Badania pokazują, że uczniowie uczący się skutecznie i przekonani do tego, że wysiłek się opłaca znacznie częściej szukają pomocy. Badacze upatrują brak proszenia o pomoc w tym, że wielu uczniów nie wierzy, że może się poprawić.

Profesor Caroll Dweck zauważa, że wiele osób sądzi, że człowiek rodzi się z określoną inteligencją, a prawdą jest, że inteligencja jest plastyczna i można ją rozwijać wkładając wysiłek we własny rozwój. Można do tego uczniów przekonywać.

Można również omawiać z uczniami potrzebę udzielania sobie wzajemnie pomocy i o nią proszenie. Uczniowie mogą opowiedzieć o sytuacjach, jak się zmagali, szukali pomocy i odnieśli sukces.

Łączy się to z potrzebą poczucia kompetencji – dam radę. Uczniowie widząc swój rozwój (np. poprawę sprawdzianu) zaczynają wierzyć, że warto wkładać wysiłek i korzystać z pomocy innych w uczeniu się. Narzędziem do uwidocznienie uczenia się może być Zeszyt pomagający się uczyć.

Innym potężnym narzędziem jest bilet tak zwana wyjściówka. Pod koniec zajęć uczniowie zapisują jedno pytanie lub koncepcję, z którą wciąż mają problem. Wyjściówki zbiera nauczyciel i dostosowuje swoje nauczanie do pozyskanych informacji. Co ważniejsze, nauczyciel jasno daję uczniom do zrozumienia, że ich ciekawość i zadawanie pytań są pomocne mu w nauczaniu.

Warto zadbać, aby przekształcić klasę z miejsca cichej walki w centrum wspólnej nauki.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Cathleen Beachboard w Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie