Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła wymaga od uczniów, aby się uczyli, a nauczyciele przekazują im, czego mają się nauczyć. To się nie zmienia od dawien dawna. Ale z drugiej strony nie starcza w szkołach czasu, aby rozmawiać o jednej z najważniejszych kompetencji kluczowych, a może i o najważniejszej – uczeniu się uczenia (ang. learning to learn). Dobrze, że MEN podjęło działania na rzecz zmniejszenia podstaw programowych, bo może dzięki temu znajdzie się czas w szkole, aby uczyć uczniów, jak mają się uczyć. A ważną pomocą dla nauczycieli mogą okazać się Vademeca opublikowane przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Vademeca o uczeniu się uczenia dostosowane są do poszczególnych etapów edukacyjnych i są już dostępne do pobrania:

Vademeca powstały w oparciu o polskie i międzynarodowe badania naukowe dotyczące efektywnego uczenia się oraz sprawdzone praktyki edukacyjne. Przygotowali je wspólnie eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych, nauczyciele praktycy z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz badacze z Uniwersytetu SWPS.

W tych materiałach znajdziemy omówienie podstaw prawnych dotyczących zmian w zadawaniu prac domowych oraz mechanizmów i uwarunkowań uczenia się, ale przede wszystkim konkretne informacje i wskazówki, jak wspierać uczniów i uczennice w tym, żeby chcieli i potrafi samodzielnie się uczyć. Przedstawiono w nich między innymi sześć strategii uczenia się, które wg badań są najskuteczniejsze, pokazano, jak zaplanować lekcję, żeby uczniowie maksymalnie z niej skorzystali, omówiono zagadnienia związane z udzielaniem informacji zwrotnej i motywowaniem uczniów. W vademecach zamieszczono także scenariusze zajęć z uczniami z przykładami prac domowych oraz konkretne pomysły i przykłady z praktyki szkolnej.

Instytut Badań Edukacyjnych planuje też opracowanie kolejnych poradników dotyczących uczenia się – dla uczniów i rodziców (wkrótce).

(Źródło: IBE, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie