Miro, to nowa nazwa dawnego narzędzia - RealtimeBoard (pisałam o wykorzystaniu już wcześniej), podobnie w przypadku darmowego narzędzia Wakelet, które nieustannie rozwija swoje możliwości w kierunku #appsmashing, czyli tworzenia miejsca, w którym można animować aktywności z wykorzystaniem różnych, współdziałających aplikacji. Postanowiłam zebrać pomysły związane z Miro (pod oknem kolekcji Wakeleta jest opis w j. polskim).
Przede wszystkim wykorzystuję Miro do współpracy przy stworzeniu struktury odniesień, nawiązań i kontekstów do tekstu literackiego. Dzięki połączeniu Miro i Wakelet mogę zaprosić uczniów do umieszczania w jednym zbiorze nie tylko informacji dotyczących wskazanych aluzji i skojarzeń kulturowych, ale również do umieszczenia refleksji czy zbioru argumentów względem wykorzystania danego tekstu literackiego jako bazy interpretacyjnej do na przykład filmu. Wykorzystując wspólnie stworzoną tablicę (Miro), uczniowie ciągle mają ją pod ręką w jednym zasobie i dodają w komentarzach (wpisach) swoje pomysły w zależności od tematu (aluzja, reinterpretacja, intertekstualność).
Rekonstrukcja wydarzeń
Nauczyciel przygotowuje tablicę z umieszczonymi na osi czasu wydarzeniami. Przed rozpoczęciem czytania uczniowie losują dany punkt z planu wydarzeń, a następnie podczas czytania uzupełniają go na tablicy. Tablicę Miro nauczyciel umieszcza w kolekcji Wakelet, a uczniowie umieszczają w kolekcji komentarze. Propozycje: „moim zdaniem najciekawsze wydarzenie, to…”, „losy tego bohatera powinny zakończyć się inaczej”. Tablica Miro służy jako pomoc dla uczniów – zawsze mogą do niej zajrzeć bez przełączania się na inne okno.
Kontekst literacki
Tablica Miro służy do analizy właściwego tekstu. Uczniowie, podzieleni na zespoły, uzupełniają informacje dotyczące kontekstów literackich (np. literacki, historycznoliteracki, czyli epokowy, mitologiczny, biblijny, filozoficzny, kulturowy, biograficzny, historyczny, religijny, społeczny, polityczny, egzystencjalny...). Po umieszczeniu tablicy Miro w kolekcji Wakelet, uczniowie tworzą mosty według polecenia „Z jakim tekstem kultury kojarzy ci się dany motyw z tekstu literackiego? Udowodnij zauważone powiązanie, pisząc uzasadnienie”.
Interaktywne wideo w odwróconej lekcji
W tablicy Miro umieszczamy link do nagrania materiału edukacyjnego, wykładu. Wokół materiału umieszczamy pytania kierunkowe, a wyznaczone grupy uczniów mają za zadanie umieścić na tablicy odpowiedzi. Uczniowie z innych grup mogą dodawać do tablicy własne refleksje w nieprzydzielonych im pytaniach. Po umieszczeniu odpowiedzi, tablica Miro dołączona zostaje do kolekcji, w której uczniowie dokonują wpisów opiniujących treść materiału filmowego (np. „Zgadzam się z autorką wykładu, ponieważ…). Wymagane jest stworzenie uzasadnienia i odwołanie się do treści lektury.
Żywa książka lub fan fiction
Nauczyciel umieszcza w tablicy Miro znacznik osi czasu i podstawowe wydarzenia z powieści lub filmu. Uczniowie umieszczają odnośniki do danych punktów, tworząc alternatywne wersje zdarzeń (czyli odnogi linii czasowych, multiwersum) albo uzupełniają wydarzenia postaci drugoplanowych, dopisując ich historię. Po umieszczeniu tablicy Miro w kolekcji Wakelet, uczniowie dzielą się swoimi refleksjami, które nowe historie zaciekawiły ich najbardziej.
Tablica graficznych refleksji
Tym razem kolekcja Wakelet powstaje sukcesywnie wraz z uczniami podczas analizy powieści lub filmu, np. pomysł "Booksnaps" Stacey Roshan. Tablica Miro dołączona do kolekcji jest miejscem, w którym uczniowie umieszczają podsumowania w formie graficznej (infografiki, gify, memy, komiksy, książeczki Book Creator, dynamiczne slajdy w Canva, zdjęcia rysunków, stop-motion z green screen...).
Debata
Tablica Miro jest świetną przestrzenią do burzy myśli albo gromadzenia argumentów do późniejszej debaty. Szczególnie dwa typy debaty dają się łatwo zaaranżować w tablicy Miro: debata „chodzona” i 6 kapeluszy. W tej pierwszej nauczyciel umieszcza w tablicy Miro tylko dwa znaczniki: „tak” i „nie” po przeciwległych stronach. W tablicy może być umieszczonych również kilka pytań problemowych i kilka linii ze znacznikami – tablica jest bardzo duża, starczy miejsca na kilka opinii w danej sprawie. W rzeczywistej debacie chodzonej uczniowie stają bliżej „tak” lub bliżej „nie” – z zależności od tego, jakie mają zdanie odnośnie do danego stanowiska. W Miro możemy poprosić uczniów nie tylko o umieszczenie znacznika, ale i o uzasadnienie (jest opcja anonimowej pracy – tylko nauczyciel widzi, kto umieścił daną treść, co pozwala na poczucie bezpieczeństwa i daje uczniom odwagę do wypowiadania się). Po umieszczeniu tablicy Miro w kolekcji Wakelet, prosimy uczniów o ustosunkowanie się do dwóch wypowiedzi, stosując konstrukcję „Nie zgadzam się/zgadzam się z opinią, że [tutaj cytat wypowiedzi z Miro], ponieważ… [tu uzasadnienie podane przez danego ucznia]”.
Metoda 6 kapeluszy pozwala przyjąć perspektywę myślenia danej osoby przy ocenie zjawiska, postępowania bohatera czy intencji autora. Każdy kolor kapelusza w metodzie sześciu kapeluszy myślowych Edwarda De Bono oznacza różne spojrzenie na problem, a także odmienne perspektywy, z jakich można go ocenić.
W tablicy umieszczamy symbole (uwaga!) tylko 5 różnych kapeluszy i podpisujemy role. Dzielimy uczniów na 5 zespołów i dajemy czas, by uzupełnili tablicę.
Biały kapelusz myślowy – symbolizuje logiczne podejście do analizy problemów. Tu liczą się twarde dane – fakty, liczby, zestawienia. Pomóc mogą takie pytania jak to, z jakich elementów składa się analizowany przez nas problem i jakich rezultatów oczekujemy, aby uznać go za rozwiązany.
Czerwony kapelusz myślowy – jest związany z uczuciami, intuicją i wrażeniami. Tu na analizowany problem powinniście spojrzeć subiektywnie. Zastanówcie się, jakie emocje wywołuje w Was dany problem, a jaki jego rozwiązania. Co podpowiada Wam intuicja, kiedy myślicie o przyczynach i możliwych rozwiązaniach tej sytuacji?
Czarny kapelusz myślowy – pesymizm. Waszym celem jest krytyczna ocena analizowanego problemu oraz pomysłów na jego rozwiązanie. Powinniście w tym celu zadawać jak najwięcej pytań i starać się przewidzieć przyszłość. Czy proponowane rozwiązania mają szansę się sprawdzić? Dzięki temu, pomimo pesymizmu, powinniście być w stanie wybrać najbardziej realne rozwiązanie problemu. Należy unikać ogólników i pytań retorycznych.
Żółty kapelusz myślowy – optymizm. Zastanówcie się, kto zyska na rozwiązaniu problemu? Jakie korzyści mogą płynąć z wyzwania, jakie przed postawiono np. przed bohaterem? Optymistyczny sposób myślenia o rozwiązywaniu problemów pozwala przeanalizować również korzyści, jakie niosą one ze sobą. Dzięki temu mamy większą motywację, stajemy się bardziej konstruktywni i mamy więcej pomysłów.
Zielony kapelusz myślowy – możliwości. Należy kreatywnie poszukiwać nowych rozwiązań analizowanego problemu. Nie trzeba podawać logicznych argumentów – wystarczy wytyczenie nowych dróg! Nawet najbardziej szalone pomysły mogą okazać się kluczem do sukcesu. Zastanówcie się, jak ten problem rozwiązałby bohater? Co powiedziałby na to Wasz pies? Co wyzwanie samo powiedziałoby o sobie, gdyby mogło stanąć obok Was?
Szósty, czyli niebieski kapelusz myślowy, który symbolizuje organizację, to przestrzeń w kolekcji Wakelet. To tam uczniowie stają się bezstronnymi obserwatorami analizowanego problemu. Uporządkować trzeba będzie to, co udało nam się wymyśleć do tej pory, a następnie wyłonić z tego listę priorytetów, wytyczających drogę do celu, czyli rozwiązania problemu. Tu warto też zastanowić się nad tym, który kapelusz sprawił największe trudności i do czego poprowadziła uczniów analiza dokonana z ich udziałem pięciu pozostałych kapeluszy.
Rezultaty badania opinii publicznej
Metoda „fish bowl” pozwala na analizę z dystansu sposobu argumentowania osób biorących udział w rozmowie. A gdyby tak zebrać opinie na dany temat od wielu osób, a potem rozważać nad wynikami? Dzielimy uczniów na kilka grup, każda z nich ma przeprowadzić badanie opinii publicznej dowolnymi środkami (najlepiej w formie ankiet, do których link umieszczają we wspólnej kolekcji Wakelet). Po przeprowadzeniu badania, uczniowie z danej grupy umieszczają w formie wykresu swoje wyniki w tablicy Miro dołączonej do kolekcji, następnie zarówno uczniowie z danej grupy, jak i z innych, zapisują w tablicy Miro propozycje wyjaśnienia przyczyn powstania takiego wyniku.
O autorce: Joanna Waszkowska jest nauczycielką języka polskiego w II Liceum Ogólnokształcącym im. E. Plater w Sosnowcu. Microsoft Innovative Educator Expert oraz Ambasadorka eTwinning. Entuzjastka gamifikacji, mediów cyfrowych oraz edukacji globalnej w nauczaniu. Pracuje metodą scaffolding autorsko dostosowaną do nauczania literatury, kultury i języka polskiego. Należy do grupy Superbelfrzy RP, autorka bloga http://uczycielnica.blogspot.com/, w którym ukazał się ten artykuł. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze