Matematyka z odrobiną magii

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Matematyka jest nauką, która dostarcza narzędzi do poznawania środowiska i opisu zjawisk, dotyczących różnych aspektów działalności człowieka. Niestety, bardzo często kojarzy się dzieciom z obliczaniem przykładów i rozwiązywaniem stereotypowych zadań z treścią. Monotonia. A wystarczy dodać odrobinę magii i nauka matematyki nabiera innego wymiaru.

Planując nauczanie matematyki należy postawić trzy zasadnicze pytania:

  1. Dlaczego w życiu potrzebna jest matematyka?
  2. Co zrobić, aby nauka matematyki nie była nudna?
  3. Jakie metody stosować, aby uczeń zapamiętał i zrozumiał?

Następnie trzeba koniecznie przyjrzeć się potrzebom i zamiłowaniom dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Co lubią dzieci? Na pewno lubią ruch, różnego rodzaju gry, niespodzianki, zagadki, lubią budować, badać i eksperymentować, lubią odkrywać tajemnice, mają ogromną potrzebę zabawy oraz fikcji i fantastyki. Dzieci przede wszystkim lubią działać. Trzeba im to po prostu umożliwić. Dlatego powstał projekt eTwinning „Tajemnice zamku Królowej Matematyki”.

Projekt był realizowany w klasach 1- 3 w formie gamifikacji. Uczniowie realizowali zadania wplecione są w baśniową fabułę. Królowa Matematyka zaprosiła ich do swojego zamczyska na bal „Mistrzów Matematyki”. Zaproszenie zostaje przyjęte i od tego momentu zaczyna się matematyczna przygoda. Do zamku prowadzą różne drogi, które trzeba odnaleźć na mapie i poruszać się według kodu. W balu uczestniczyć mogą wyłącznie uczestnicy, którzy poznają tajemnice Królowej skrywane w różnych miejscach i komnatach zamczyska. Zatem dzieci stają przed ogromnym wyzwaniem. Muszą uporządkować warzywa w zamkowej piwnicy i zadania kulinarne kuchni, zajrzą do Komnaty Figur Geometrycznych, Komnaty Liczb, Komnaty Poszukiwaczy Czasu itp. Dzięki różnorodności zadań dzieci odkrywają, że matematyka jest wszędzie. Przeliczają, mierzą, ważą, kiszą ogórki, odczytują przepisy, liczą książki w zamkowej bibliotece, tworzą zestawienia inwentaryzacyjne, budują, eksperymentują, doświadczają, grają i rysują itp. Do wykonania zadań wykorzystują różnorodne narzędzia, w tym komputery i roboty edukacyjne. A wszystko to we współpracy, której towarzyszy zabawa i emocje. Projekt kończy się balem i uzyskaniem mistrzowskiego certyfikatu.

O tej magii w matematyce szerzej opowiadam w swoim wystąpieniu podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022. Serdecznie zapraszam:

I jeszcze skecznotka autorstwa Vitii Hoffmann:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 5 w Słupsku. W szkole pracuje 32 lata, niemal równie długo prowadzi teatrzyk szkolny "Pleciugi". Prowadzi zajęcia z programowania w klasach 1-3. Autorka książki „W górę kurtyna”, pisze także scenariusze przedstawień dla dzieci. Prowadzi stronę „Dziecko w szkole i na scenie” (www.dorotadankowska.pl) oraz blog klasowy (d-klasa.blogspot.com). Członkini grupy Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie