Stop dokuczaniu - materiały dla nauczycieli

fot. Cartoon Network

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dokuczanie to powtarzające się, celowe złe traktowanie innych, sprawianie im przykrości, ranienie ich. Może zdarzyć się każdemu, w każdym miejscu, w którym przebywają uczniowie - w szkole, domu i oczywiście w Internecie. Zjawisko to nie omija szkół i stąd warto zajrzeć na stronę internetową oraz skorzystać z publikacji i poradników przygotowanych w ramach kampanii edukacyjnej Cartoon Network "Bądź kumplem, nie dokuczaj".

Instytut Badań Edukacyjnych prowadził badania w szkole podstawowej (jeszcze przed reformą minister Zalewskiej) i wyniki potwierdziły, że skala zjawiska jest duża. Ponad połowa dzieci w szkole podstawowej doświadcza minimum raz w miesiącu niemiłego zachowania w szkole ze strony swoich kolegów/koleżanek w postaci: obgadywania, izolowania, nastawiania klasy przeciwko komuś.

Do najczęstszych form dokuczania można zaliczyć:

  • Obgadywanie, izolowanie, nastawianie klasy przeciwko komuś.
  • Wyzywanie, obrażanie, krzyk.
  • Ośmieszanie, wyśmiewanie, poniżanie.
  • Agresja materialna (np. zabieranie i niszczenie przedmiotów).
  • Przemoc fizyczna (celowe potrącanie, zamykanie gdzieś, bicie).
  • Agresja elektroniczna (np. udostępnianie poniżających/ośmieszających informacji, zdjęć, filmów).

Materiały metodyczne dla nauczycieli

Szkoła powinna być uwrażliwiona na pojawiające się przypadki dokuczania, ponieważ ich skutki mogą być bardzo niekorzystne dla rozwoju, a nawet życia i zdrowia dziecka, wobec którego rówieśnicy zachowują się nieprzyjaźnie. Dlatego organizatorzy kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” we współpracy z ekspertami Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowali dla nauczycieli scenariusze zajęć.

W scenariuszu przeznaczonym dla klas I-III „Jesteśmy zespołem – płynemy razem” zwrócono uwagę na naukę współpracy i integrację grupy uczniów. Gry, zabawy i fabuła zaproponowana w scenariuszu pomaga najmłodszym uczniom i uczennicom zrozumieć ideę i znaczenie pracy zespołowej, życzliwości i zaufania. Kolejny scenariusz „Dokuczanie nie bawi” – pozwala dzieciom dostrzec różnicę między zabawą a dokuczaniem. Dzieci, poprzez aktywne ćwiczenia, opisują swoje zachowania oraz oceniają swoje reakcje i emocje na sytuacje związane z zabawą oraz dokuczaniem.

W scenariuszu zajęć dla klas IV–VI „Dobra zabawa i Dokuczacz”, wykorzystano abstrakcyjną postać Dokuczacza. Podczas realizowanych zajęć uczniowie i uczennice dowiadują się, czym różni się dokuczanie od zabawy i jak reagować w sytuacjach, kiedy ktoś im dokucza. Uczniowie i uczennice, poprzez aktywizujące ćwiczenia, opisują swoje zachowania oraz oceniają swoje reakcje i emocje na sytuacje związane z zabawą oraz dokuczaniem. Kolejny scenariusz – „Różne perspektywy” uczy, jak reagować w sytuacji przemocowej. Zajęcia uwrażliwiają uczniów i uczennice na sytuację osoby doświadczającej przemocy.

Wszystkie materiały dla szkół można znaleźć na stronie kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” - http://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/#/dla-szkol. Zachęcamy do korzystania!

Konkurs dla klas

W ramach kampanii Cartoon Network zaprasza też klasy I-VI szkół podstawowych do udziału w konkursie „Wymarzony Dzień Kumpla”. Do wygrania są vouchery na zakup wyposażenia szkolnego oraz tablety, a zadaniem konkursowym jest przygotowanie przez klasę pod opieką wychowawcy kreatywnego pomysłu na obchody „Dnia Kumpla”. Organizatorzy czekają na zgłoszenia do 13 maja. Wszystkie szczegóły zabawy i regulamin dostępne są na stronie kampanii.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

(Źródło: Cartoon Network)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie