Moje małe Show(bie), czyli jak złapać kontakt z uczniem…

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy pięć lat temu rozpoczynałam swoją przygodę z „Cyfrową Szkołą”, najbardziej w pracy na lekcji z uczniami, brakowało mi narzędzia, które dawałoby mi możliwość przesłania uczniom materiałów i otrzymania od nich zwrotnie – wypełnionego lub wykonanego ćwiczenia.

O Google for Education nie miałam pojęcia, o Classroom tym bardziej, o innych platformach słyszałam co nieco, ale moje pojęcie na ten temat było dość mętne. Potrzebne mi było narzędzie proste, łatwe w obsłudze, intuicyjne – zarówno dla mnie, bardzo wtedy początkującej e-nauczycielki, jak i (wtedy) raczkujących w kontaktach z technologią cyfrową uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej. Mój mentor w sprawach technologii podsunął mi aplikację Showbie i moja miłość do niej, od pierwszego wejrzenia, trwa po dziś dzień…

Aplikacja działa zarówno pod systemem iOS (iPad), jak i na Androidzie, jest też wersja webowa. Do jej działania potrzebne jest połączenie z Internetem. W swojej podstawowej wersji jest bezpłatna, wersja płatna oferuje o wiele więcej miejsca (czytaj: możliwości tworzenia zadań dla uczniów), dołączenia wszystkich nauczycieli i uczniów szkoły. Służy zarówno nauczycielom, jak i uczniom, jest też możliwość dołączenia rodziców oraz współpracy z innymi nauczycielami. Aplikacja daje możliwość przekazania materiałów uczniom i zebrania od nich odpowiedzi. Zadaniem mogą być: polecenia słowne, linki, filmiki, dokumenty, zdjęcia, nagrania głosowe. W takiej też formie może wykonane zadanie przesłać nauczycielowi uczeń. Ale po kolei.

Aby skorzystać z Showbie, należy pobrać aplikację na urządzenie mobilne lub wejść na komputerze na stronę www.showbie.com i założyć sobie konto, wybierając odpowiednią rolę – Uczeń (Student), Nauczyciel (Teacher), Rodzic (Parent). Kiedy tworzymy konto nauczycielskie, podajemy swój adres e-mail, nazwę użytkownika, imię i nazwisko, opcjonalnie też nazwę szkoły. Aby założyć konto dla ucznia, wystarczy nazwa użytkownika oraz hasło, choć są też inne opcje logowania (z użyciem e- maila lub przez konto Google). W klasach młodszych opcja logowania tylko przy użyciu nazwy użytkownika jest bardzo wygodna (i wystarczająca). Proces zakładania konta z uczniami dobrze jest przeprowadzić w klasie, korzystając ze strony www., pamiętając, by uczniowie natychmiast zapisali swoją nazwę użytkownika i hasło. Jest oczywiście możliwość zresetowania hasła uczniowskiego przez nauczyciela, nauczyciel też – po zalogowaniu się ucznia do klasy widzi jego nazwę użytkownika, więc w przypadku utraty danych logowania, dostęp można łatwo odzyskać.

Nauczyciel tworzy swoje konto podobnie, używając oczywiście opcji „Teacher”. Po założeniu go loguje się i zakłada dla swoich uczniów wirtualną klasę. Ja podaję w nazwie klasy przedmiot i poziom – np. „J.polski – kl. VI”. Po założeniu klasy system generuje czterocyfrowy kod, który dajemy uczniom, by zalogowali się do niej. I to w zasadzie wszystko. Teraz od inwencji nauczyciela zleży, w jaki sposób użyje tej „przestrzeni wspólnej”.

Ja z niej korzystam, gdy chcę przygotować lekcję dla klasy. Najczęściej jest to lekcja powtórkowa, o której z góry wiadomo, że angażuje uczniów w różnym stopniu i tempie. Zamiast wykonywać zadania „jednym frontem” z wszystkimi uczniami, wcześniejsze przygotowanie i zapisanie zadań powtórkowych w aplikacji daje mi komfort dostosowania tempa lekcji do preferencji i możliwości uczniów. Przygotowuję dla nich rózne zadania, umieszczam w odpowiedniej zakładce, a każdy z nich wybiera dowolnie kolejność ich wykonywania, a po wykonaniu zamieszcza je w Showbie. Nie muszę pilnować, czy wszyscy pracują, wystarczy, że określę kryteria oceny pracy własnej na lekcji, a po lekcji ocenię pracę uczniów. Wystawione przeze mnie oceny też umieszczam w aplikacji, przy zadaniu każdego ucznia. Mogę też skomentować poziom wykonania zadania – słownie bądź w postaci nagrania głosowego.

Jakie zadania mogę zamieścić w Showbie? Mogą to być zwykłe krótkie polecenia, mogą to być zdjęcia, które uczeń może w aplikacji opisać, mogą to być linki do zadań interaktywnych , prezentacje, pdf-y, filmiki lub zadania w formie dokumentów tekstowych, dodane jako załączniki z komputera lub Google Drive. Prawda, że wygodne? Uczeń ma możliwość zajrzenia do swoich/ moich zadań nie tylko w klasie, ale także w domu, co przy lekcjach powtórkowych jest bardzo cenne. Materiały szczególnie ważne lub dobrze/ ciekawie opracowane, zarówno nauczyciel, jak i uczeń może dodać do swojego portfolio i odnaleźć je przy okazji innego zadania.

Wspomniałam, że aplikacja pozwala na współpracę kilku nauczycieli w tej samej klasie. Może więc służyć do realizacji projektów międzyprzedmiotowych, wykonywanych pod kierunkiem kilku nauczycieli.

Jest jeszcze kilka ciekawych możliwości – np. inicjowanie dyskusji, opcja ta jest dostępna z poziomu nauczyciela, on ją może włączyć i zakończyć. Inną ciekawą możliwością jest podział klasy na grupy, co też przydać się może w czasie pracy nad projektem. Można przygotowane zadania zablokować , pokazać uczniom tylko w podglądzie lub udostępnić do edytowania. po zakończeniu pracy można zadania zarchiwizować lub całkowicie usunąć.

Czasem wykorzystuję też Showbie do zadań domowych, oczywiście muszę zadbać o to, by uczniowie mieli dostęp do Internetu- i to nie tylko w domu, ale np. podczas zajęć świetlicowych w szkole, by ze strony rodziców nie padł zarzut, że wymagam od nich czegoś, co nie jest obowiązkowe. Bardzo przydatna jest też aplikacja, gdy kogoś z uczniów nie ma w szkole – wystarczy, by zajrzał do zadania domowego na Showbie, a problem z brakiem informacji o „przerobionym” w szkole materiale i zadaniu znikł.

Czy są minusy? Oczywiście. Aplikacja działa po podłączeniu do sieci, a więc sieć szkolna musi być dość wydolna, by szybko pobrać lub przesłać zadania. Konstruując lekcję w showbie muszę pamietać, by dodawać zadania od ostatniego – nie ma możliwości zmiany kolejności w umieszczonych już zadaniach. W wersji bezpłatnej aplikacj jest też ograniczona liczba zadań – tylko 10, a uczniów tylko 35 w klasie. Ale – na szczęście – nasze klasy nie są tak liczne.

Reasumując – świetne narzędzie, wielofunkcyjne, darmowe, intuicyjne. Wykorzystuję je już od prawie pięciu lat. Polecam.

 

Notka o autorce: Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody (2001r.), długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE, realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła” (2013) i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan” (2015), trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT, posiada tytuł Apple Distinguished Educator 2015. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie