Lekcja historii żywej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W przededniu 74 rocznicy wybuchu II wojny światowej na polach pod Mławą odbyła się rekonstrukcja wydarzeń z września 1939 r. Bitwa pod Mławą była jedną z dłużej trwających w kampanii wrześniowej – wojska niemieckie zostały tu zatrzymane przez broniących się w umocnieniach żołnierzy polskich aż przez cztery dni. Ponowne zmagania żołnierzy w 2013 r. obserwowało około 10 tysięcy osób. Była to żywa lekcja historii najnowszej.(C) Edunews.pl

Co roku w lipcu kawalkada samochodów ciągnie z wielu miast Polski pod Grunwald, aby przekonać się, czy na pewno znów pokonamy Zakon Krzyżacki. Takie wydarzenia przyciągają także zainteresowanych z krajów sąsiednich. Planowana na 20 października 2013 r. rekonstrukcja bitwy pod Lipskiem (zwanej też Bitwą Narodów), w jej 200-lecie, może przyciągnąć na pola bitwy około 100 tysięcy osób. Także z Polski, ponieważ środowiska rekonstruktorów epoki napoleońskiej są w naszym kraju bardzo silne.

Rekonstrukcje wydarzeń historycznych przyciągają uwagę wielu osób swoim rozmachem, oryginalnymi strojami, sprzętem, jedzeniem i oczywiście dramatyzmem odgrywanych wydarzeń – wszystkim, czego zazwyczaj nie doświadczamy w naszej codzienności. Inscenizacje bitew czy odgrywanie wydarzeń historycznych sprzed kilkuset czy kilkudziesięciu lat, cieszą się dużą popularnością i są wartościową formą spędzania czasu wolnego z bliskimi. Grupy rekonstruktorów pełnią rolę kulturotwórczą. Nie tylko jest to spektakl dla gości, ale przede wszystkim element integrujący lokalne społeczności, pobudzające kreatywne zachowania mieszkańców. Tak właśnie co roku dzieje się w Mławie, nieco ponad 100 kilometrów od Warszawy.

Wydawana przez Kurier Mławski z okazji Rekonstrukcji gazeta „Kurier z pola bitwy“ przynosi wiele ciekawych wypowiedzi mieszkańców Mławy, dla których udział w Rekonstrukcji stał się wydarzeniem osobistym, społecznym i kulturalnym. „Warto brać udział w tych rekonstrukcjach, bo w nich przecież przedstawiamy prawdziwą historię, pokazujemy wartości i dajemy świadectwo prawdzie“ – mówi Henryk Kacprzak, rekonstruktor. „Myślę, że udział w nich jest dla mnie również swego rodzaju zapisaniem się w historii.“ – mówi Dariusz Tadrzyński. „Dzięki uczestnictwu w rekonstrukcjach mogę dowiedzieć się więcej o historii naszego kraju. Mogę zrozumieć ludzi, którzy żyli tu przed nami, poznać ich kulturę, zachowania i zwyczaje. Jest to dla mnie żywa lekcja historii.“ – mówi Natalia Dunajska.

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu „prosto z pola bitwy“ pod Mławą:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie