Tworzą gry, by zdobyć potrzebną im wiedzę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Istnieje szkoła, w której uczniowie zdobywają wiedzę na przedmiotach takich jak „Bycie, Przestrzeń i Czas”, „Sporty dla Umysłu” lub „Tak To Działa”. To niezwykłe miejsce znajduje się w Nowym Yorku i nazywa się Quest to Learn. Natomiast, co może zdziwić wiele osób, istotnym (być może najważniejszym) elementem procesu kształcenia w tej szkole są gry.www.q2l.org

Po sukcesie, jakim okazało się stworzenie w 2007 r. Nowym Yorku pierwszej szkoły Quest to Learn, drugi jej oddział otworzony został jesienią tego roku w Chicago. Program nauczania opiera się na rozwiązywaniu w kreatywny sposób problemów obecnych w rzeczywistym świecie. Gry i ich projektowanie są główną metodą pracy i uczenia się.

Gry jako droga i cel

Na czym opiera się model uczenia w Quest to Learn? Zdaniem twórców szkoły jej funkcją jest motywować i angażować uczniów poprzez ukazywania ciekawego celu uczenia się. Jest nim umiejętność rozumienia skomplikowanych systemów i rozwiązywanie złożonych problemów, współpracy oraz krytycznego i twórczego funkcjonowania w świecie mediów. Autorzy szkoły, wywodzący się z Institute of Play, uznali, że do zdobycia powyższych umiejętności najlepszą drogą jest projektowanie gier i uczenia się bazujące na mechanizmach w grach istniejących.

Jak czytamy na stronie Institute of Play, gry wspierają te kluczowe w XXI wieku umiejętności, ponieważ kreują fascynujący złożony świat lub przestrzeń, który gracze muszą poznać i zrozumieć poprzez samodzielną eksplorację. Stanowią więc oparte o zasady systemy kształcenia. Gry kreują nieodpartą potrzebę, by wiedzieć, pytać, badać, przyswajać i opanować pewne umiejętności i zawartość wiedzy ukrytą w grze.

Misje zamiast lekcji

Dlatego też uczniowie nie dostają na lekcji odtwórczych zadań do rozwiązania, ale „misje”, w których muszą wykorzystać wiedzę teoretyczną i zastosować ją w praktyce, współpracując ze sobą i rozwijając umiejętności korzystania z mediów elektronicznych. Katie Salen, która stworzyła Quest to Learn, mówi, że program szkoły przeznaczony jest do stymulacji nauki, która odbywa się w trakcie gry – to działanie polegające na dokonywaniu eksperymentów.

www.q2l.org

Źródło: http://q2l.org/node/14

W szkole nie istnieje podział na tradycyjne przedmioty, a nowe technologie są całkowicie zintegrowane ze wszystkimi zajęciami. Na przykład nauka matematyki odbywa się w dwóch blokach zajęć: w połączeniu z nauką fizyki, chemii i biologii na przedmiocie The Way Things Work (Tak To Działa) oraz w relacji do języka jako kodu, w połączeniu z programowaniem na zajęciach zwanych Codeworlds (Szyfr światów). O ciele, zdrowym odżywianiu i relacja międzyludzkich uczniowie dowiadują się na Wellness (Zdrowie/Dobre samopoczucie), a w budowaniu społeczności pomaga im wewnątrzszkolny serwis Being Me (Będąc sobą). Na wszystkich tych zajęciach, a w szczególności na Sports for the Mind (Sporty dla Umysłu), uczniowie projektują gry i używają cyfrowych mediów. Poprzez interdyscyplinarne zajęcia uczniowie stają się badaczami, historykami oraz biologami, dzięki podcastom, filmowi oraz grom.

Jak napisała o Quest to Learn amerykańska dziennikarka Sara Corbett z New York Times: "Jeśli dzieci mogą budować, grać i rozumieć dobrze działające gry, to możliwe, że kiedyś zrozumieją i zaprojektują inne systemy, które będą dobrze funkcjonować. A świat jest pełen skomplikowanych systemów."

Uczenie dla przyszłości

W filmie promującym szkołę New Learners Of The 21st Century wypowiada się chłopiec, który twierdzi: my nie wgapiamy się całymi dniami w ekrany komputera, ale dużo rozmawiamy ze sobą i z nauczycielami. Quest to Learn założyło, że odpowiedzią na wyzwania przyszłości jest uczenie poprzez zabawę i środowisko oparte o schematy obecne w grach, aby wydobyć z uczniów ich kreatywność i umiejętności projektowania, zwiększyć ich zaangażowanie i motywację. Cały czas przed oczami nauczycieli jest idea uczenia kompleksowego, interdyscyplinarnego, uczącego widzenia połączeń między różnymi ścieżkami wiedzy. Poprzez pracę zespołową, opartą na projektach i eksperymentach, wspólnym tworzeniu gier, młodzi ludzie nabywają biegłości w wyrażaniu swojego zdania, opinii, krytycznego myślenia i budowaniu swojej wiarygodności.

Wśród niezbyt kolorowej rzeczywistości polskiej edukacji dobrze jest pocieszać się myślą, że gdzieś istnieje już szkoła, która spróbowała dogonić teraźniejszość i pomaga młodym ludziom przygotować się do przyszłości.

Źródło: Quest To Learn, Institute of Play

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie