To też uczenie się, ale inne niż myślimy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
nowe technologie w edukacjiNieformalne aktywności, których pełno w naszym codziennym życiu mogą wymiernie wspierać proces uczenia się i stąd powinny być uznawane za wartościowe i istotne dla podnoszenia poziomu kompetencji człowieka – uważają eksperci brytyjskiej Futurelab, którzy przygotowali raport na temat edukacji nieformalnej z wykorzystaniem cyfrowych technologii.
 
Takie narzędzia jak telewizja, telefony komórkowe i internet odgrywają znaczącą, wspierającą rolę w uczeniu się osób dorosłych i w edukacyjnym krajobrazie (w Wielkiej Brytanii) można dostrzec wiele cennych inicjatyw na pograniczu zabawy i nauki. Raport Futurelab „Edukacja nieformalna dorosłych przy wykorzystaniu technologii“ prezentuje przegląd różnych aktywności – od wspólnej gry w Wii Fit po uczestnictwo w społecznościach online – które mogą sprzyjać samokształceniu. Tego typu nieformalna edukacja dorosłych jest odpowiedzią na wyzwania zmieniającego się społeczeństwa – czytamy w raporcie.
 
Raport zawiera dane z badania opinii publicznej w Wielkiej Brytanii. Aż 94% dorosłych respondentów odpowiedziało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy podejmowali aktywności edukacyjne (nieformalne), a 79% przyznało, że korzystali z różnego rodzaju zasobów edukacyjnych, najczęściej w internecie, telewizji lub na płytach DVD. 48% badanych przyznało, że uczą się w czasie wolnym, ponieważ lubią się dokształcać, 33% - ponieważ stymulują w ten sposób mózg. Średnio w tygodniu dorośli w Wielkiej Brytanii spędzają 8,5 godziny na nieformalnej nauce, wykorzystując różne technologie do pogłębiania wiedzy i umiejętności.
 
Futurelab dostrzega szansę na zintensyfikowanie działań edukacyjnych skierowanych do dorosłych, stąd też razem z raportem upowszechnia materiały informujące dorosłych, z jakich źródeł mogą skorzystać aby uzupełnić / pogłębić swoją wiedzę. Przykładowe inicjatywy wykorzystują telefony komórkowe do nauki języków obcych, czy też analizowanie rodzinnych historii przy wykorzystaniu zasobów internetu.
 
Polityka edukacyjna rządu przywiązuje coraz większe znaczenie do obszaru technologii cyfrowych. Opublikowany w czerwcu tego roku raport Cyfrowa Brytania określa kierunki działania na rzecz zwiększenia partycypacji społecznej w cyfrowej rzeczywistości, z naciskiem na edukację. Inny rządowy raport, Rewolucja w Uczeniu się (The Learning Revolution), opublikowany w marcu 2009, zakreśla strategię działania na rzecz rozwoju nowej edukacji.
 
„Musimy uznać i mocno wspierać wszystkie możliwe sposoby uczenia się, bez względu na to, czy nauka ma miejsce w tradycyjnych formach, czy w czasie wolnym.“ – mówi Cassie Hague z Futurelab. „Nie możemy oczywiście ignorować wyzwań związanych z korzystaniem z technologii w uczeniu się, a ponadto musimy razem współpracować, aby podnosić poziom tego uczenia się i wykorzystywać możliwości, które technologie stwarzają w tym procesie.“
 
Raport z badań dostępny jest na stronie internetowej Futurelab (PDF).
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie