Jak budować więź z naturą?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Poproszeni o przywołanie z pamięci miejsca, krajobrazu, który nam się bardzo podoba, uspokaja nas, odpręża najczęściej wskazujemy na krajobraz naturalny – plaża, góry, las, jezioro... Obcowanie z naturą to niezwykle ważny element naszego życia wpływający nie tylko na nasze samopoczucie, ale jak wskazują prowadzone badania, bezpośrednio na nasze zdrowie. Jako ludzie jesteśmy częścią natury, a niejednokrotnie musimy żyć w oderwaniu od niej, zamknięci w miastach, budynkach naszych domów, szkół, w pracy. Tak samo jak dorośli, a nawet bardziej, kontaktu z naturą potrzebują nasi uczniowie.

Podczas INSPIR@CJI 2022 dzieliłam się swoimi doświadczeniami z realizacji projektu „Eko Rok ze Źródłami w naturze”, i z perspektywy nauczyciela i organizatora. W prezentacji wraz z Alicją Łopuszyńską opowiadałam o tym, jak taką więź z przyrodą można budować. Opowiadamy o potrzebie zmiany myślenia o lekcjach w przyrodzie i pokarzemy przykłady zajęć, które pomagają oswoić naturę wokół nas. Czasem nie potrzeba wiele, wystarczy zacząć od otwarcia oczu i dostrzeżenia trzech ciekawych rzeczy.

Niezwykle istotne w tym procesie są nasze zmysły. Wyłączenie niektórych, a wyostrzenie pozostałych może pokazać inny świat przyrody pełen magii. Mówimy o działaniach bazujących na uważności, naszych odczuciach, emocjach. Dlatego ważne jest, aby nauczyciele, szczególnie przedmiotów przyrodniczych rozumieli, że nie zawsze najważniejsze jest rozpoznanie i oznaczenie gatunków podczas zajęć terenowych, zmierzenie, obliczenie, zważenie jako cel sam w sobie. Aby nasi uczniowie chcieli odkrywać tajemnice świata przyrody, byli jej ciekawi, dbali o nią, chronili i do niej powracali, powinni nauczyć się ją odczuwać, oswajać, tworzyć więź, a przede wszystkim dobrze poczuć się w naturze.

Zapraszam do obejrzenia naszego wystąpienia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Anna Romańska jest nauczycielką przyrody i geografii w Szkole Podstawowej nr 130 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, trenerką i edukatorką. Pasjonatka nowych technologii i ich wykorzystania w edukacji. Preferuje metody pracy oparte na doświadczaniu i bezpośrednim kontakcie ze środowiskiem. Twórca autorskiego programu kształcenia przyrody Widzę, doświadczam, działam oraz innowacji pedagogicznej Multimedialna przygoda z przyrodą. Współtwórca ścieżki Odkrywcy świata w ogólnopolskim programie edukacyjnym #Superkoderzy.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie