Dobre wychowanie potrzebuje wielu nauczycieli…

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła jest miejscem, w którym uczniowie spędzają większość swojego czasu i jednym z najważniejszych miejsc, w którym kształtowane są ich postawy, nawyki oraz styl życia. Natomiast wychowawca, zwłaszcza ten pierwszy – w przedszkolu i w klasach I-III, to osoba odpowiedzialna za wprowadzenie małego człowieka w świat wartości. To bardzo trudna rola, często przypominająca „występ jednego aktora”.

Niniejsza prezentacja ma na celu pokazać sposób realizacji celów i zadań w obszarze wychowawczym, postawionych sobie przede wszystkim przez wychowawcę, aby ten proces nie był nudny, a nauczyciel nie pozostawał w nim osamotniony. Jest propozycją, jak w atrakcyjny sposób wdrażać szkolny program wychowawczo-profilaktyczny i klasowy plan pracy wychowawczej angażując w to przedsięwzięcie głównie rodziców, a także innych nauczycieli i ich wychowanków, szkolnych specjalistów, inne podmioty z otoczenia dziecka i spoza niego. Jest też zachętą dla wychowawców do podejmowania jeszcze większego wysiłku, by tak „niestandardowo”, a przy tym bardziej efektywnie pielęgnować wśród swoich uczniów wszelkie wartości, wpajać im zasady dobrych manier, czyli ogólnie mówiąc - zasady dobrego wychowania.

Każdy chyba nauczyciel doświadczył tego, że w tak dużej zbiorowości, jak szkolna, a nawet tej niewielkiej, jak zespół klasowy, nie sposób uniknąć trudnych sytuacji, które przeszkadzają w osiąganiu celów edukacyjnych i wychowawczych, a jego rola w procesie wychowawczym jest bardzo trudna. Różnorodność grupy uczniowskiej, w której funkcjonują dzieci z różnych środowisk, poddawanie ich różnym oddziaływaniom wychowawczym to główne czynniki determinujące wyrabianie w każdym dziecku aktywności własnej kształtującej w nim osobowość zgodnie z uznawanymi społecznie normami, zasadami, ideałami.

Rodzi się zatem pytanie: Czy wychowawca ma moralne prawo (obowiązek) kształtować postawy uczniów i ingerować w ich osobowość, sposób życia, wartości i upodobania? Czy kształcąc postawy, nie ogranicza się autonomii uczniów i wolności wyboru? Choć wątpliwości te są zasadne, to jednak warto pamiętać, że od postaw ludzi zależy jakość życia zbiorowego i indywidualnego. Ogromne znaczenie ma tutaj postawa wobec samego siebie, a więc poczucie własnej wartości, które wpływa na satysfakcję z życia i tendencje samorealizacyjne. Ponadto, kształtowanie postaw uczniów przez szkołę dyktują również wymogi społeczne i interesy ogółu.

W tak dużej zbiorowości, jak społeczność szkolna, a nawet tej niewielkiej, jak zespół klasowy, nie sposób uniknąć trudnych sytuacji, które przeszkadzają w osiąganiu celów edukacyjnych i wychowawczych. Różnorodność grupy uczniowskiej, w której funkcjonują dzieci z różnych środowisk (obejmujących swym zasięgiem wszelkie bodźce działające na nie z zewnątrz i to już od pierwszych chwil jego życia), poddawanie ich różnym oddziaływaniom wychowawczym (w domu, w grupie rówieśniczej, w szkole, w innych miejscach czasowego pobytu, np.: kolonie, obozy, świetlice wiejskie, itp.) to główne czynniki determinujące wyrabianie w każdym dziecku aktywności własnej kształtującej w nim osobowość zgodnie z uznawanymi społecznie normami, zasadami, ideałami.

Dla mnie, jako nauczycielki, a przede wszystkim wychowawczyni, proces wychowawczy stanowi priorytet, ponieważ w moim przekonaniu, dobrze wychowane dziecko doskonale poradzi sobie w przyszłości z pełnieniem różnych ról społecznych. Uznałam więc, że realizację zadań ujętych w „Szkolnym programie profilaktyczno-wychowawczym” i w „Klasowym planie pracy wychowawczo-profilaktycznej” powinnam poszerzyć i uatrakcyjnić, aby jeszcze efektywniej realizować i osiągać zamierzone cele/rezultaty w obszarze wychowawczym.

W tym przekonaniu utwierdziły mnie:

  • własne wieloletnie doświadczenie w pracy wychowawczo-opiekuńczej, w tym obserwacje zmieniających się zachowań uczniów w różnych sytuacjach, które niejednokrotnie potwierdziły, że tzw. dobre maniery/savoir-vivre/zasady dobrego wychowania są coraz częściej lekceważone przez rodziców, a co za tym idzie i przez uczniów;
  • zauważalny wzrost zachowań agresywnych wśród dzieci i młodzieży, coraz rzadsze używanie tzw. „magicznych słów”: dzień dobry/do widzenia, proszę, dziękuję, zbyt małe uwrażliwianie dzieci przez rodziców na kształtowanie postaw prospołecznych (własne obserwacje i doświadczenia w bieżącej pracy);
  • świadomość, iż otoczenie ucznia w szkole musi być przyjazne, bezpieczne i zdrowe, musi stwarzać warunki do rozwoju potencjału i zainteresowań dziecka w zgodzie z samym sobą i ze światem.

Dlatego wydaje mi się koniecznością podjęcie jeszcze większego wysiłku, by pielęgnować wśród swoich wychowanków takie wartości jak miłość, przyjaźń, tolerancja, szacunek czy prospołeczność, a także wpajać im zasady dobrych manier, savoir-vivre, czyli ogólnie mówiąc - zasady dobrego wychowania.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020 w Warszawie:

 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Notka o autorce: Joanna Kubicka jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. K. K. Baczyńskiego w Strzelcach. Ma ponad 30-letnim staż pracy w edukacji wczesnoszkolnej. Pasjonatka edukacji, autorka kilku klasowych projektów edukacyjnych oraz innowacji pedagogicznej „Oto ja – naukowe rozważania drugoklasisty”. Jest szkolną liderką Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia uczniów, mogącą pochwalić się wieloma prestiżowymi sukcesami swoich wychowanków w konkursach plastycznych na każdym szczeblu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie