Sidebar

22
N, Cze

Strach przed testami

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nadmierny niepokój i strach mogą mieć na człowieka wyniszczający wpływ. W szkole mogą blokować uczenie się uczniów. Strach przed egzaminem zmniejsza koncentrację uczniów, zaburza ich pamięć i możliwość przetwarzanie i przywołanie informacji, w sumie wpływa na zmniejszenie wydajności (Szafranski, Barrera, & Norton, 2012).

Jednak pewne formy sprawdzania są uczniom potrzebne. Dobrze, gdy widzą ile się nauczyli i nad czym powinni jeszcze popracować.

Najłatwiejszą formą sprawdzania jest test. Dlatego tak często jest on wykorzystywany. Niestety, sprawdzian w szkole często jest traktowany jako straszak, nauczyciele maja nadzieję, że strach przed testem zmobilizuje uczniów do nauki.

Strach przed testami wpływa również na nauczycieli. Zmieniają sposoby nauczania, aby podporządkować je wynikom egzaminów testowych (Saeki, Pendergast, Segool, & von der Embse, 2015). Zmiany te często obejmują zawężenie programu nauczania i stosowanie metod, które przynoszą przeciwny efekt do zamierzonego (Nathaniel, Schultz i Draughn, 2015).

Wydaje się, że główny lęk dotyczy oceniania. Na stosunek do ocen ma też wpływ atmosfera, jaką tworzy nauczyciel wokół ocen i relacje między nauczycielem a uczniami (den Brok, Brekelmans i Wubbels, 2004).

Co zrobić, aby ograniczyć lęk przed testem? Oto kilka wskazówek:

  • Nauczyciel uprzedza uczniów o zakresie materiału obowiązującego na teście. Uczniowie osiągają lepsze wyniki, gdy wiedzą, czego mogą się spodziewać i jak mogą się do testu przygotować.

Nauczyciel: Powiem, wam co będzie na teście, abyście mogli się dobrze przygotować. Chciałabym/chciałbym abyście dobrze wypadli.

  • Po wykonaniu testu omawiane są jego wyniki oraz prawidłowe i błędne odpowiedzi.

Nauczyciel: Omówimy prawidłowe i błędne odpowiedzi, aby skorzystać w przyszłości z wyników testu.

  • Uczniowie wiedzą, po co biorą udział w teście, co on sprawdza i jak mogą wykorzystać informację o wynikach.

Nauczyciel: Zanim przystąpimy do testu, chciałabym/chciałbym wam powiedzieć, dlaczego przeprowadzam ten test i jak możecie z jego wyników skorzystać w dalszej nauce.

  • Nauczyciel nie okazuje obawy o wyniki testu i nie podkreśla niebezpieczeństwa przegranej. Uznaje test jest sprawdzianem – w jakim stopniu uczniowie z nauczycielem opanowali materiał. Nie jest ważna ocena, ważne jest ile się nauczyliśmy.

Nauczyciel: Ten test bada ile się wspólnie nauczyliśmy. Dla mnie to też będzie użyteczna informacja, czy osiągnęliśmy zakładane cele.

Kilka wniosków z badań nad testami

Uczniowie są bardziej zmotywowani i odnoszą sukcesy, gdy rozumieją wartość zadań edukacyjnych (Martin, 2001).

Osiągnięte sukcesy na poprzednich testach zmniejszają lęk uczniów przed testem (Hattie, 2012). Oceny stają się rodzajem samospełniającej się przepowiedni: uczniowie, którzy radzą sobie dobrze na testach przewidują, że zrobią je dobrze, podczas gdy uczniowie, którzy zmagają się z problemami, nadal będą prawdopodobnie mieli trudności.

Warto zadbać o to, aby uczniowie byli w stanie przewidzieć trafnie wyniki jakie osiągną na teście. Pomaga im w tym znajomość oczekiwań i celu uczenia się i brak porównywania się z kolegami z klasy (Ormrod, 2014).

W erze testomanii testy mają się dobrze i pewnie pozostaną w edukacji, a wraz z nimi lęk. Jako nauczyciele możemy dążyć do tego, aby lęk uczniów zmniejszać i aby dawki testowania były małe, a testy i lęki ułatwiały naukę zamiast ją hamować.

 

Bibliografia:

Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge.

Martin, A. J. (2001). The Student Motivation Scale: A tool for measuring and enhancing motivation. Australian Journal of Guidance and Counselling, 11(1), 1-20.

Ormrod, J. E. (2014). Educational psychology: Developing learners. Pearson.

Szafranski, D. D., Barrera, T. L., & Norton, P. J. (2012). Test anxiety inventory: 30 years later. Anxiety, Stress & Coping, 25(6), 667-677.

Nathaniel, P., Schultz, B. K., & Draughn, J. D. (2015). Readying students to test: The influence of fear and efficacy appeals on anxiety and test performance. School Psychology International, 36(6), 620-637.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

Inspiracja artykułem prof. Curtisa Chandlera z Brigham Young University Idaho w Middleweb.com.

  

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Wkuwanie pod testy

>> O testach

>> Zamiast testów - OK zeszyt

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Uczenie "pod test" jest zmorą szkolnictwa. Nie jest to jednak wina testu jako techniki, ani też jego kosztów psychicznych (na dłuższą metę niemożliwych do uniknięcia). Jedynym sposobem pozbycia się tego problemu (i większości strachu) jest...
Uczenie "pod test" jest zmorą szkolnictwa. Nie jest to jednak wina testu jako techniki, ani też jego kosztów psychicznych (na dłuższą metę niemożliwych do uniknięcia). Jedynym sposobem pozbycia się tego problemu (i większości strachu) jest rezygnacja z egzaminów po poszczególnych etapach edukacyjnych. [LINK=https://eduopticum.wordpress.com/2019/02/22/stluczmy-ten-termometr/]Matura sama w sobie nie służy niczemu[/LINK] (świadectwo ukończenia szkoły średniej może spełniać jej rolę symboliczną), dlaczego więc nie wrócić do egzaminów organizowanych przez uczelnie? To z pewnością skłoniłoby nauczycieli do uczenia przedmiotów, zamiast technik zdawania testów.
More
Robert Raczyński
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie