K jak kreatywność – czyli jak rozwijać kreatywność i wyobraźnię dzieci

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dzisiejszych czasach dzieci wręcz bombardowane są wieloma bodźcami z otoczenia, a ich nadmiar prowadzi do rozproszenia uwagi oraz trudności w koncentracji. Dzieci słuchają, ale nie słyszą. Bardzo trudno zainteresować je czymś na dłużej. Szybko się nużą i szukają innej aktywności. Przed nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej stoi nie lada wyzwanie.

Obecnie mam klasę pierwszą składającą się z 26 nadruchliwych dzieciaków, u których koncentracja jest bardzo krótkotrwała. Poszukiwałam sposobów na to, aby je zainteresować nauką i wciągnąć w przygodę edukacyjną, rozbudzić aktywność twórczą, kreatywność i wyobraźnię. Wszak nauka wcale nie musi być nudna. I znalazłam: bajanie na dywanie. Okazało się, że współczesnym dzieciom nikt nie opowiada baśni, ciekawych historii. Wymyśliłam "literkowe opowieści", które snułam przed wprowadzaniem każdej litery. Opowieść zawsze kończyła się w nieodpowiednim momencie, a dzieci pytały: co było dalej? Odpowiadałam, że nie wiem, same muszą dokończyć tę historię.

Tak powstawały nasze niesamowite opowieści z Literkowa, miasteczka w Krainie Alfabetu. Trzy opowieści sfilmowaliśmy. Każdy film powstawał przy użyciu innego narzędzia, dzięki czemu dzieci nauczyły się, że nowoczesne technologie można wykorzystywać do pracy twórczej. A podczas procesu tworzenia ćwiczą cierpliwość, uważność, rozwijają wyobraźnię, kształcą mowę opowieściową, współdziałają w zespołach i przy tym fantastycznie się bawią.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024 w Warszawie. Dzielę się sposobami pracy z gromadką pierwszoklasistów przy realizacji animacji poklatkowych ich własnych opowieści:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Oprócz zajęć dydaktycznych prowadzi teatrzyk szkolny Pleciugi oraz zajęcia z programowania w klasach 1-3. Autorka książki W górę kurtyna, pisze także scenariusze przedstawień dla dzieci. Prowadzi stronę Dziecko w szkole i na scenie (www.dorotadankowska.pl) oraz blog klasowy (d-klasa.blogspot.com). Członkini grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie