K jak kreatywność – czyli jak rozwijać kreatywność i wyobraźnię dzieci

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dzisiejszych czasach dzieci wręcz bombardowane są wieloma bodźcami z otoczenia, a ich nadmiar prowadzi do rozproszenia uwagi oraz trudności w koncentracji. Dzieci słuchają, ale nie słyszą. Bardzo trudno zainteresować je czymś na dłużej. Szybko się nużą i szukają innej aktywności. Przed nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej stoi nie lada wyzwanie.

Obecnie mam klasę pierwszą składającą się z 26 nadruchliwych dzieciaków, u których koncentracja jest bardzo krótkotrwała. Poszukiwałam sposobów na to, aby je zainteresować nauką i wciągnąć w przygodę edukacyjną, rozbudzić aktywność twórczą, kreatywność i wyobraźnię. Wszak nauka wcale nie musi być nudna. I znalazłam: bajanie na dywanie. Okazało się, że współczesnym dzieciom nikt nie opowiada baśni, ciekawych historii. Wymyśliłam "literkowe opowieści", które snułam przed wprowadzaniem każdej litery. Opowieść zawsze kończyła się w nieodpowiednim momencie, a dzieci pytały: co było dalej? Odpowiadałam, że nie wiem, same muszą dokończyć tę historię.

Tak powstawały nasze niesamowite opowieści z Literkowa, miasteczka w Krainie Alfabetu. Trzy opowieści sfilmowaliśmy. Każdy film powstawał przy użyciu innego narzędzia, dzięki czemu dzieci nauczyły się, że nowoczesne technologie można wykorzystywać do pracy twórczej. A podczas procesu tworzenia ćwiczą cierpliwość, uważność, rozwijają wyobraźnię, kształcą mowę opowieściową, współdziałają w zespołach i przy tym fantastycznie się bawią.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024 w Warszawie. Dzielę się sposobami pracy z gromadką pierwszoklasistów przy realizacji animacji poklatkowych ich własnych opowieści:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Oprócz zajęć dydaktycznych prowadzi teatrzyk szkolny Pleciugi oraz zajęcia z programowania w klasach 1-3. Autorka książki W górę kurtyna, pisze także scenariusze przedstawień dla dzieci. Prowadzi stronę Dziecko w szkole i na scenie (www.dorotadankowska.pl) oraz blog klasowy (d-klasa.blogspot.com). Członkini grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie