Projekt przestrzeni do uczenia się i innowacyjnych klas

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projektowanie przestrzeni sprzyjającej zdobywaniu wiedzy przez samych uczniów jest istotną, a mimo to często lekceważoną kwestią. Uczenie się przestaje ograniczać się do murów szkoły i uczelni, może dokonywać się niemal w każdym miejscu. Może się okazać, że szkolna przestrzeń nie sprzyja uczeniu się. Wydaje się wskazane, aby na nowo określić, zaprojektować i przemyśleć wykorzystanie przestrzeni szkolnej i uczelnianej w edukacji.fot. Fotolia.com

Na przestrzeni ostatnich kilku dekad nasze wyobrażenie dobrego środowiska do uczenia się uległo zmianie. Instytucje edukacyjne stawiają czoła nowym wyzwaniom, związanym ze zmianom na skutek rozwoju technologii w dziedzinie nauczania i uczenia się, globalizacji edukacji wyższej i zmian w klimacie gospodarczym. Efektywne wykorzystanie zasobów staje się coraz bardziej istotne, gdyż mechanizmy finansowania instytucji edukacyjnych są silniej ukierunkowane na rezultaty.

Szkoły i kampusy muszą być dobrze połączone z otaczającą je tkanką miejską i społecznością. Przestrzenie do uczenia się powinny być inspirujące i stymulujące. Powinny one zachęcać do podejmowania współpracy i angażowania się w edukację nieformalną oraz serendypność poprzez zapewnianie zasobów umożliwiających organizację nieformalnych spotkań i funkcjonalnych dodatków działających w cyberprzestrzeni. Jako że uniwersytety biją się o najlepszych studentów, posiadanie szerokiego wachlarza usług obejmujących nie tylko stołówki uznaje się za istotną cechę atrakcyjnego kampusu.

W jaki sposób możemy polepszać i wspierać zrównoważony rozwój przestrzeni do uczenia się i nauczania oraz praktyk związanych z edukacją, maksymalizując jednocześnie elastyczność i użyteczność? Wybrane artykuły podkreślają istotę podejścia do projektowania środowiska do uczenia się, skoncentrowanego na użytkowniku. Powszechnie przyjmuje się, że jakość projektowania wzrasta, gdy w procesie projektowania uwzględnia się interesy stron zaangażowanych. Zatem brak udziału uczniów i nauczycieli w procesie podejmowania decyzji związanych z projektowaniem ich środowiska uczenia się i pracy byłby nieuzasadniony. Podejście skoncentrowane na uczniach może także polepszyć skuteczność przestrzeni.

Przeczytaj artykuły w numerze 34 eLearning Papers. Przykłady ilustrują, jak korytarze i stołówki podwajają możliwości wykorzystania przestrzeni do pracy grupowej i uczenia się nieformalnego. Niech każda przestrzeń stanie się przestrzenią do uczenia się!

Skrót w języku polskim: http://openeducationeuropa.eu/sites/default/files/old/eLPapers_Issue34_PL.pdf

Poszczególne artykuły (PDF) dostępne są w języku angielskim na stronie http://openeducationeuropa.eu/pl/paper/projekt-przestrzeni-do-uczenia-si-i-innowacyjnych-klas (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji  Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie