O potrzebie i sposobach zmiany edukacji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy z nas może mieć wpływ na zmianę edukacji szkolnej. Wystarczy tylko… zacząć współpracować, przygotowywać małe i duże zmiany w szkole oraz wdrażać je w życie. Proste? No nie, nie takie proste, ale na pewno jest to możliwe. Jeśli tego naprawdę chcemy, zacznijmy zmiany w edukacji od naszej szkoły, w której uczymy lub do której chodzą nasze dzieci.

Przyzwyczailiśmy się do modelu szkoły, który został wymyślony ponad 200 lat temu. Którego zadaniem, przez wiele dekad, było przede wszystkim przygotowanie robotników do pracy w fabrykach. „Gdzie jesteśmy dzisiaj i jakiej szkoły potrzebujemy?” – pyta Oktawia Gorzeńska, dyrektorka 17 LO w Gdyni, eduzmieniaczka, blogerka, która została zaproszona do wystąpienia na TEDxGdynia.

„Edukację bardzo łatwo jest zmienić (…) Zmiana zależy od nas samych i od tego, czy w dyskusję o edukacji się włączymy” – uważa Gorzeńska. Wiele publicznych szkół w Polsce już rozpoczęło taką zmianę - możemy korzystać z ich bogatych doświadczeń. Musimy podjąć się tego wyzwania - żyjemy w innych czasach, w których zachodzą głębokie procesy automatyzacji i robotyzacji naszego świata. Wyzwaniem dla nas i naszych uczniów będzie znalezienie miejsca, w którym ludzie i roboty mogą żyć obok siebie i przyczyniać się do rozwoju cywilizacji człowieka.

Zapraszam na wystąpienie Oktawii Gorzeńskiej na TEDxGdynia:

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie