Pozwólcie uczniom zabłysnąć

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Do odważnych świat należy! To dotyczy również nauczycieli, którzy dzisiaj starają się eksperymentować w dydaktyce z nowymi technologiami i metodami pracy. Wielu z nich nie spodziewało się, że tak niewielka zmiana może zmienić tak wiele w edukacji uczniów. O tym rozmawiamy dziś z Agnieszką Bilską, nauczycielką z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach.

W zasadzie wszystko sprowadza się do pewnego eksperymentu, który potem szybko może przerodzić się w edukacyjną praktykę. Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne są wszędobylskie – są z nami w codziennym życiu, kiedy śpimy – są obok nas, kiedy jemy, pewnie znajdują się na stole kuchennym, idą z nami w torbach i kieszeniach do szkoły lub pracy... Skoro zawsze są obok nas, to znaczy, że również w edukacji powinny zostać sensownie wykorzystane. Bardzo wiele zależy tu od nauczyciela i jego planu wykorzystania technologii w służbie edukacji. Posłuchajmy rozmowy nagranej podczas konferencji „Szkoła z klasą 2.0” w Warszawie:

{mp3}abilska_szkola20{/mp3}

Pani Agnieszka zaproponowała kiedyś swoim uczniom gimnazjum, aby jako pracę domową zrobili multimedialne prezentacje o sobie. I tak się zaczęło... Uczniowie zaczęli przygotowywać wspaniałe prezentacje multimedialne i filmy. Przykłady ich pracy widzieliśmy podczas wspomnianej konferencji, a ten film (który już pokazywaliśmy jakiś czas temu), też jest ich dziełem:

Warto pokazywać nauczycieli, którzy w naszych polskich warunkach potrafią uczyć nowocześnie. Może dzięki temu więcej osób przełamie swój strach przed zaproszeniem uczniów do bliższej współpracy na rzecz podniesienia jakości procesu nauczania? Warto pozwolić uczniom zabłysnąć – w końcu szkoła jest dla nich. Dobrze użyte w procesie nauczania technologie wyzwalają kreatywność w edukacji – pamiętajmy o tym.

[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]   (Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie