Po co nam wyciszenie i cisza?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Cisza jest przeciwieństwem gwaru, hałasu i braku spokoju. Niezbyt pasuje do szkolnej atmosfery i pracy. Czy ma ona jakiś związek z uczeniem się, edukacją i szkołą oraz z kondycją ucznia? Warto zrozumieć jest znaczenie i sposoby wyciszenia się, aby usłyszeć własne myśli i odnaleźć wewnętrzny spokój.

Czytanie czy mówienie o znaczeniu ciszy i potrzebie wyciszenia w obecnych czasach (dynamicznych, hałaśliwych zmiennych) pachnie trochę podejrzanie, dziwacznie, ale nabiera wagi i znaczenia. W czasach szybkiego tempa życia, rosnącej agresji, brutalności, chaosu wartości, ignorancji i mowy nienawiści oraz powszechności hałasu – cisza staje się sposobem na odzyskanie równowagi i spokoju ducha. Tego potrzebuje ludzki mózg.

Ciągły pośpiech i napięcia

Cyfrowa epoka to życie w ciągłym pośpiechu, często w hałasie, stresie i napięciu. To zalew milionem przeróżnych informacji, w tym często określanych jako postprawda. To także zagłuszanie naszych myśli i własnych opinii przez telewizję, radio, Internet informacjami i muzyką pełną bylejakości, ale także nieustanne zatopienie w telefonach komórkowych, Internecie i tabletach itp. Znamy to. Dokąd to prowadzi człowieka? A paradoksalne jest w tym to, że niektórzy wierzą, że wszyscy uczniowie lubią uczą się w hałaśliwych grupach. Ja także nie.

Chwil ciszy i wyciszenia potrzebuje każdy. Bo ludzki mózg potrzebuje nie tylko aktywności i koncentracji, ale też wyciszenia, relaksu i okresów ciszy oraz snu. Okazuje się, że cisza może być też przedmiotem badań naukowych i ma duże znaczenie w wychowaniu oraz dla zachowania zdrowia, czyli w higienie psychicznej. Stąd pytanie: Jak ukazać nauczycielom i młodzieży potrzebę oraz sedno i sposoby wyciszenia? [1][2].

Czym jest więc cisza? Ma różne znaczenia, ale najczęściej jest to:
1/ brak jakichkolwiek odgłosów, dźwięków,
2/ stan atmosfery bez wiejącego wiatru
3/ wewnętrzny spokój ducha,
4/ słowo – wezwanie do milczenia,
5/ okres spokoju, wyciszenia się, dochodzenia do psychicznej równowagi [3] - itp.

Chwile ciszy mają znaczenie

Czy w takiej sytuacji mamy chwilę tylko dla siebie? Czy znamy sposób na odzyskanie wewnętrznego spokoju? Co zrobić, aby słyszeć własne myśli i emocje? Czy prawdą jest, że w pośpiechu i nadmiernym napięciu tracimy wiele okazji do poznania samego siebie? Czy dostrzegamy, co jest w życiu ważne, a co jest zbędne i szkodliwe? Warto uchwycić i zrozumieć to, co jest między aktywizmem a wyciszeniem [4].

Cisza i wyciszenie mają doniosłe znaczenie w zachowaniu równowagi i odzyskaniu straconego wewnętrznego spokoju ducha. Niektórzy nawet twierdzą, że paradoksalnie jest tak, że im bardziej się wyciszamy, tym w rzeczywistości więcej słyszymy. Co więc zrobić, aby usłyszeć własne myśli i klarowniej widzieć siebie samego?

Ciekawą publikacją właśnie o znaczeniu ciszy dla człowieka jest praca Erlinga Kagge [1] pt. Cisza. Opowieść o tym… . Jest to książka ukazująca doniosłe znaczenie ciszy i wyciszenia się w życiu. To opowieść – jak informuje jej podtytuł – skandynawskiego podróżnika i myśliciela, odpowiadająca na pytania: Jak bardzo jest nam potrzebna cisza? Dlaczego ją straciliśmy i jak ją odzyskać? Jej autor samotnie zdobył oba bieguny i Mount Everest miał podczas swoich wypraw dosyć czasu by odkryć znaczenie ciszy dla współczesnego człowieka. Szukał odpowiedzi na podstawowe pytania o sedno ciszy, sposób jej odnalezienia, a także: dlaczego w obecnych czasach jest ważniejsza niż kiedykolwiek dotąd? Odpowiedzi na te pytania powinien poznać każdy z nas. Bo cisza i wyciszenie są ważne:

Cisza jest źródłem wielkiej Mocy (Tao Tse)

Cisza jest pożądana

Często w pośpiechu, nawale codziennych spraw tracimy to, co jest dla nas naprawdę ważne. Znaczenie relaksacji, wyciszenia i ciszy jest dość znane, ale często niedoceniane. Są one potrzebne każdemu, młodemu i dorosłemu. Są też ważne w uczeniu się. W tym celu warto z uczniami o tym rozmawiać i uwrażliwiać ich na potrzebę pracy nad sobą. Trzeba też poznać sposoby (ćwiczenia), organizowania zabaw relaksacyjnych i wyciszających uczniów w szkole, a także dzieci w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej [5].

Ciekawe spojrzenie na znaczenie ciszy w naszym życiu prezentuje prof. Teresa Olearczyk [2] w książce pt. Pedagogika ciszy. Tu pojęcie „ciszy” stało się przedmiotem jej analiz i badań naukowych. Przypomniała w niej, że cisza jest jednym z najstarszych i najbardziej pożądanych zjawisk w świecie, pomostem łączącym świat zewnętrzny z wewnętrznym. Jest odpowiedzią na potrzeby współczesnego człowieka. Refleksja nad ciszą naznaczona jest całą gamą znaczeń. Z pewnością współczesny człowiek potrzebuje wyciszenia i refleksji nad sobą.

Człowiek przecież lubi rozumieć i wiedzieć więcej oraz racjonalnie postępować. Ale tu w dużej mierze chodzi właśnie o to, aby lepiej, głębiej zrozumieć wpływ dobrych i złych warunków życia, pracy, nauki, przebywania w danym miejscu, na psychiczne zdrowie. To rozumienie wpływów jest przecież tylko uchwyceniem sedna faktycznego ich znaczenia dla naszego organizmu. A jego zdrowie jest przecież najważniejsze.

 

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

 

Bibliografia:

1. KAGGE E., Cisza. Opowieść o tym, dlaczego straciliśmy umiejętność przebywania w ciszy i ją odzyskać, Warszawa: Wydaw. Muza, 2017.
2. OLEARCZYK T., Pedagogika ciszy, Kraków: Wydaw. WAM 2010.
3. Słownik Języka Polskiego - www.sjp.pl/cisza.
4. SAWIŃSKI J. P., Między aktywizmem a wyciszeniem. [w:] PAWELSKI L. (red.), Innowacyjność w zarządzaniu edukacją, Szczecinek: Wydaw. PSNT, 2015, s. 341-348.
5. WYCECH B., Zabawy relaksacyjne i wyciszające na zajęciach terapeutycznych, Warszawa: Wydaw. RAABE/Literka.pl 2014.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie