ABC motywowania uczniów do uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Atrakcyjna edukacja stawia motywowanie uczących się na pierwszym miejscu. Od kilku lat zainteresowanie nauczycieli motywowaniem uczniów do uczenia się i dyrektorów szkół zachęcaniem swych pracowników do lepszej pracy, wysiłku, innowacji, utrzymuje się na wysokim poziomie. Problem jest więc bardzo ważny, choć mocno osobisty i dość delikatny.(C) Tomasz Trojanowski - fotolia.com

Bardzo ważne jest dotarcie do osobistych wartości i cech danego człowieka, a tak naprawdę do jego wewnętrznego napięcia w mózgu. Znane jest i powtarzane powiedzenie odnoszące się do motywacji, że – „kto chce - szuka sposobu, kto nie chce – szuka powodu“. Szkoła ma sporo możliwości, aby motywację w uczniach i nauczycielach wywoływać, rozwijać i wspierać.

Choć motywowanie nie jest zadaniem łatwym, jednak możliwym, a wręcz koniecznym. Nie jest też działaniem skomplikowanym. Wymaga odpowiednich umiejętności, wiedzy, przekonania o potrzebie i oczywiście - motywacji, bo jedynie zmotywowany może skutecznie motywować. Motywowanie powinno być przede wszystkim skuteczne - twierdzi wielu zajmujących się tym zagadnieniem. Powinno być nade wszystko dla zainteresowanych ciekawe i akceptowane oraz uznane za ważne.

Dobrze jest rozumieć sedno samej motywacji i strategie motywowania uczniów w różnym wieku oraz ludzi dorosłych. Sposobów jest bardzo wiele. Ich skuteczność jest różna, bo ona zależy w dużej mierze od typu inteligencji motywowanych osób. Jaką strategię wykorzystać w motywowaniu uczniów do uczenia się i pracy nad sobą oraz nauczycieli?

Oto wykaz wybranych strategii motywowania uczniów:

A

Autoprezentacja - Pokazać siebie, własne umiejętności, zainteresowania, wiedzę;

Autorytety i autorefleksja - Pokazać wielkich ludzi i uczyć autorefleksji;

B

Bunt młodych - Wykorzystać w edukacji bunt młodości;

Budowanie - Budować szklane szkoły i klasy

C

Ciekawość - Budzić, pogłębiać i pielęgnować zaciekawienie;

Cele osobiste - Stawiać uczniom osobiste cele edukacyjne;

D

Doradzanie - Doradzać sposoby uczenia się i zachowania;

Dążenia - Wzmacniać uczniowskie pragnienia, marzenia i dążenia;

E

Edukacja atrakcyjna - Być atrakcyjnym nauczycielem i ciekawie prowadzić lekcje;

Eksperyment - Organizować samodzielne eksperymenty i badania uczniów;

F

Fantazja - Wyzwalać fantazję i wyobraźnię uczniów;

Filmy edukacyjne - Wykorzystywać i tworzyć filmy;

G

Generowanie inicjatyw - Generować nowe pomysły i stawiać na kreatywność;

Geniusz - Każde ucznia traktować jak zdolne dziecko;

H

Higiena psychiczna - Pracować wg zasad higieny psychicznej;

Humor - Lekcje prowadzić dowcipnie i z humorem;

I

Inteligencja - Ćwiczyć wieloraką inteligencję uczniów;

Interaktywna tablica - Wykorzystywać technologie TIK i interaktywną tablicę;

J

Jakość mowy - Mówić do ucznia klarownie i precyzyjnie;

Jawność oceny - Jawnie, obiektywnie i sprawiedliwie oceniać efekty uczenia się;

K

Kary i narody - Uczyć i motywować bez kar i nagród;

Kreatywność - Postawić na uczniowską kreatywność;

L

Lubienie - Stosować reguły wywierania wpływu na ludzi;

Lenistwo - Krytykować paradoksy i lenistwo, ale unikać manipulacji;

Ł

Łamanie schematów - Uczyć niekonwencjonalnie i łamać dydaktyczne schematy;

Łamanie zasad oceniania - Wykorzystać walory uczniowskiej samooceny;

M

Myślenie - Budzić i rozwijać myślenie uczniów;

Motywatory - Stosować różnorodne strategie motywowania;

N

Neurodydaktyka - Poznać i wykorzystać zasady neurodydaktyki;

NLP - W edukacji wykorzystać walory strategii NLP;

O

Organizacja uczenia się - Organizować edukację służącą człowiekowi;

Ocenianie motywujące - Stosować zasady motywującego oceniania;

P

Pracować nad motywacją - Pracować nad rozwojem motywacji uczniów;

Poznać przyczyny - Poznać, zdiagnozować przyczyny niskiej motywacji uczniów;

R

Równość - Równo traktować wszystkich uczniów;

Reguły gry - Wspólnie ustalić zasady (reguły) postępowania w klasie, szkole;

S

Samodzielność - Stawiać na samodzielność i odpowiedzialność ucznia;

Suplikacja - Zastosować strategię suplikacji;

T

Twórczość (kreatywność) - Postawić na uczniowską zaradność i kreatywność;

Temperament - Zachęcać do nauki wg temperamentu ucznia;

U

Umiejętności - Ze szkoły uczynić akademię umiejętności;

Uważność - Uwagę skupić na uważności;

W

Wymaganie - Wymagać wysiłku, pracy i konsekwencji;

Wolność - Dać poczucie wolności, ale też wdrażać do regularności i samodyscypliny;

Z

Zainteresowanie - Za priorytet szkoły przyjąć rozwój poznawczych zainteresowań;

Zaintrygowanie - Na początku zajęć zaintrygować uczniów tematem - zadaniem;

Ż

Życzliwość - Postawić na życzliwość i partnerstwo;

Życiowe cele - Wskazać praktyczne cele i wywołać uczniowski entuzjazm.

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie