ABC motywowania uczniów do uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Atrakcyjna edukacja stawia motywowanie uczących się na pierwszym miejscu. Od kilku lat zainteresowanie nauczycieli motywowaniem uczniów do uczenia się i dyrektorów szkół zachęcaniem swych pracowników do lepszej pracy, wysiłku, innowacji, utrzymuje się na wysokim poziomie. Problem jest więc bardzo ważny, choć mocno osobisty i dość delikatny.(C) Tomasz Trojanowski - fotolia.com

Bardzo ważne jest dotarcie do osobistych wartości i cech danego człowieka, a tak naprawdę do jego wewnętrznego napięcia w mózgu. Znane jest i powtarzane powiedzenie odnoszące się do motywacji, że – „kto chce - szuka sposobu, kto nie chce – szuka powodu“. Szkoła ma sporo możliwości, aby motywację w uczniach i nauczycielach wywoływać, rozwijać i wspierać.

Choć motywowanie nie jest zadaniem łatwym, jednak możliwym, a wręcz koniecznym. Nie jest też działaniem skomplikowanym. Wymaga odpowiednich umiejętności, wiedzy, przekonania o potrzebie i oczywiście - motywacji, bo jedynie zmotywowany może skutecznie motywować. Motywowanie powinno być przede wszystkim skuteczne - twierdzi wielu zajmujących się tym zagadnieniem. Powinno być nade wszystko dla zainteresowanych ciekawe i akceptowane oraz uznane za ważne.

Dobrze jest rozumieć sedno samej motywacji i strategie motywowania uczniów w różnym wieku oraz ludzi dorosłych. Sposobów jest bardzo wiele. Ich skuteczność jest różna, bo ona zależy w dużej mierze od typu inteligencji motywowanych osób. Jaką strategię wykorzystać w motywowaniu uczniów do uczenia się i pracy nad sobą oraz nauczycieli?

Oto wykaz wybranych strategii motywowania uczniów:

A

Autoprezentacja - Pokazać siebie, własne umiejętności, zainteresowania, wiedzę;

Autorytety i autorefleksja - Pokazać wielkich ludzi i uczyć autorefleksji;

B

Bunt młodych - Wykorzystać w edukacji bunt młodości;

Budowanie - Budować szklane szkoły i klasy

C

Ciekawość - Budzić, pogłębiać i pielęgnować zaciekawienie;

Cele osobiste - Stawiać uczniom osobiste cele edukacyjne;

D

Doradzanie - Doradzać sposoby uczenia się i zachowania;

Dążenia - Wzmacniać uczniowskie pragnienia, marzenia i dążenia;

E

Edukacja atrakcyjna - Być atrakcyjnym nauczycielem i ciekawie prowadzić lekcje;

Eksperyment - Organizować samodzielne eksperymenty i badania uczniów;

F

Fantazja - Wyzwalać fantazję i wyobraźnię uczniów;

Filmy edukacyjne - Wykorzystywać i tworzyć filmy;

G

Generowanie inicjatyw - Generować nowe pomysły i stawiać na kreatywność;

Geniusz - Każde ucznia traktować jak zdolne dziecko;

H

Higiena psychiczna - Pracować wg zasad higieny psychicznej;

Humor - Lekcje prowadzić dowcipnie i z humorem;

I

Inteligencja - Ćwiczyć wieloraką inteligencję uczniów;

Interaktywna tablica - Wykorzystywać technologie TIK i interaktywną tablicę;

J

Jakość mowy - Mówić do ucznia klarownie i precyzyjnie;

Jawność oceny - Jawnie, obiektywnie i sprawiedliwie oceniać efekty uczenia się;

K

Kary i narody - Uczyć i motywować bez kar i nagród;

Kreatywność - Postawić na uczniowską kreatywność;

L

Lubienie - Stosować reguły wywierania wpływu na ludzi;

Lenistwo - Krytykować paradoksy i lenistwo, ale unikać manipulacji;

Ł

Łamanie schematów - Uczyć niekonwencjonalnie i łamać dydaktyczne schematy;

Łamanie zasad oceniania - Wykorzystać walory uczniowskiej samooceny;

M

Myślenie - Budzić i rozwijać myślenie uczniów;

Motywatory - Stosować różnorodne strategie motywowania;

N

Neurodydaktyka - Poznać i wykorzystać zasady neurodydaktyki;

NLP - W edukacji wykorzystać walory strategii NLP;

O

Organizacja uczenia się - Organizować edukację służącą człowiekowi;

Ocenianie motywujące - Stosować zasady motywującego oceniania;

P

Pracować nad motywacją - Pracować nad rozwojem motywacji uczniów;

Poznać przyczyny - Poznać, zdiagnozować przyczyny niskiej motywacji uczniów;

R

Równość - Równo traktować wszystkich uczniów;

Reguły gry - Wspólnie ustalić zasady (reguły) postępowania w klasie, szkole;

S

Samodzielność - Stawiać na samodzielność i odpowiedzialność ucznia;

Suplikacja - Zastosować strategię suplikacji;

T

Twórczość (kreatywność) - Postawić na uczniowską zaradność i kreatywność;

Temperament - Zachęcać do nauki wg temperamentu ucznia;

U

Umiejętności - Ze szkoły uczynić akademię umiejętności;

Uważność - Uwagę skupić na uważności;

W

Wymaganie - Wymagać wysiłku, pracy i konsekwencji;

Wolność - Dać poczucie wolności, ale też wdrażać do regularności i samodyscypliny;

Z

Zainteresowanie - Za priorytet szkoły przyjąć rozwój poznawczych zainteresowań;

Zaintrygowanie - Na początku zajęć zaintrygować uczniów tematem - zadaniem;

Ż

Życzliwość - Postawić na życzliwość i partnerstwo;

Życiowe cele - Wskazać praktyczne cele i wywołać uczniowski entuzjazm.

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie