Sidebar

15
N, Cze

Oświatowy bełkot

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tuwim napisał wiersz Dzieci Wariaci. Ciekawe, co dziś poświęciłby nauczycielom? Większość szkolnych lekcji XXI wieku to przewracanie stron podręcznika pod dyktando nauczyciela, krzyżykowanie i strzałkowanie rozwiązań w ćwiczeniówkach, tresura do pseudo-testów i przygotowanie do egzaminów zewnętrznych na zasadach 3Z (zakuj, zdaj, zapomnij) – wyścig szczurów na zgliszczach kultury narodowej. Kultury narodowej! A cóż to takiego. Dawniej byli zaborcy i okupanci oraz ZSRR. A teraz? A teraz jest uMENczenie!(C) Tomasz Trojanowski - fotolia.com

Kto z „produktów” MEN rozumie „Rejs”, Bareję, Wajdę, Holland, Kaczmarskiego, Tischnera, Bocheńskiego, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Mrożka, Gombrowicza, Schulza, Dołęgę-Mostowicza?

Kto pójdzie na Wyspiańskiego, Kantora, Szajnę, Lupę? Kto odważy się rozumowo uzasadnić Reya w jego czasach (i czasach współczesnych). Kto ma odwagę analizować Sikorskiego (Władysława), Powstanie Warszawskie, Okrągły Stół, Lecha (Wałęsę), Mackiewicza? Lepiej pograć w gry komputerowe?

Czy ktoś coś powie o dekadzie dr. Marcina Lutra (2007 – 2017). A może ktoś porówna Konstytucję 3 Maja z konstytucją Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych i RFN? Czy ktoś coś powie o rodzinie, jej planowaniu i rozwoju? Co z wygnaniem ze Lwowa, co z wygnaniem Niemców i ewangelików?

MEN kreuje sztuczny świat, w którym radośnie uczestniczymy w cyfryzacji szkoły, chociaż w szkołach brakuje nie tylko prawdy, ale brakuje też kredy, papieru, mazaków, nadal wisi jedna tablica, a ławki poustawiane są frontem do niej. Uczniowie gadają sobie do pleców. Słuchają przekaźnika nakręconego podstawą programową, który nadaje w tempie uniemożliwiającym jakąś głębszą refleksję. Bo nie ma czasu. Autonomia nauczyciela jest iluzoryczna, co by MEN nam nie mówił. Bo zawsze jest jeszcze dyrekcja, która pyta o wyniki egzaminów. A ich pytają w samorządach. A tamtych pytają ci na górze. W świecie ustawianym pod wskaźniki żadna autonomia nie ma sensu. Bo liczą się wskaźniki, a autonomię możesz sobie mieć w ... (głębokim poważaniu) jeśli zrealizujesz wskaźniki...

W tym kreowanym przez MEN sztucznym świecie radośnie uczestniczymy w szkole wielokulturowej… Staramy się rozumieć inność i odmienność, ale nie wiemy, co to jest kultura, tradycja i norma. Nie wiemy, co to kultura narodowa. Polska. Nie wiemy, co to Kujawy, Mazowsze…

W tym kreowanym przez MEN sztucznym świecie radośnie uczestniczymy w programie wspierania ucznia zdolnego, marzymy o nim, poszukujemy go. Ale nie znajdziemy takich wielu, bo nie wszyscy marzą o spełnieniu widzimisię urzędników, którzy chcą, aby wszyscy rozwijali ten sam zestaw umiejętności i w takim samym zakresie. I żeby jeszcze było to porównywalne do innych krajów. Nic więc dziwnego, że uczniowie zakuwają, zdają i zapominają – i nadal nic nie potrafią. Marzą o jednym – wyjechać stąd, wyjechać, wyjechać…bo prowadzą ich w większości zmęczeni i niedopłacani nauczyciele.

Mc Donalds, Must be the Music, Oktoberfest – to jest to… Za pieniądze podatnika, który nie jest skończonym idiotą. I wie, że to PO/PIS na wodę, fotomontaż. Tu zbiera się głosy na wybory. Im więcej głupków zatrudnimy, tym więcej głosów zdobędziemy. Do sejmu, do rady, do zdrady…

Podobno wystawiliśmy 470.000 dyplomów szkół wyższych w jednym roku. My kulturnyj narod. Oj Polacy, Polacy… szkoda. Szkoda.
Oliwa w ogniu? Szkoda, że nie w głowie…

Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
Brawo, bardzo się cieszę, że tak to Pan potraktował. Że nie jest o tym, jak szkoła odstaje od wymogów współczesności, ale o tym, że tej współczesności bezrefleksyjnie i bez próby walki ulega, osuwając się w Must Be the Music, McDonalds' itd. Że...
Brawo, bardzo się cieszę, że tak to Pan potraktował. Że nie jest o tym, jak szkoła odstaje od wymogów współczesności, ale o tym, że tej współczesności bezrefleksyjnie i bez próby walki ulega, osuwając się w Must Be the Music, McDonalds' itd. Że to jest sytuacja Wajda vs. Cameron oraz Kaczmarski vs. Oktoberfest.

Esencją tej diagnozy jest jednak dla mnie świadomość, że edukacja jest częścią i w jakiś sposób emanacją kultury. To, co Pan opisuje, to przecież "psienie", które da się zauważyć wszędzie. Wpływ szkoły na to jej własne kulturowe otoczenie jest oczywiście wzajemny. Autonomia i zamordyzm MEN. Gdyby nagle MEN znikł (za czym dość tęsknię), jednak nie zapanowałaby szczęśliwość i uwielbienie dla wymienionych przez Pana twórców, a Must Be the Music miałby te same wyniki oglądalności, które ma i dzisiaj. Na dobrą szkołę, moim zdaniem, nie ma realnego popytu. Nie ma go wśród rodziców i wśród uczniów (choć u nich obudzić byłoby go łatwo). Wśród nauczycieli jest popyt na autonomię, rozumianą jako uwolnienie od absurdalnych i uciążliwych procedur - mam jednak spore wątpliwości, czy jest wśród nich potrzeba samodzielności w doborze na przykład interesujących propozycji programowych dla uczniów. Losy niektórych szkolnych podręczników zdają się sugerować, że niezupełnie - nauczyciele też wolą rozwiązania proste, a najprostszym są testy, np. PISA.

Nad społecznie uświadamianą wartością wiedzy samej dla siebie (a nie tylko użytecznej w osiąganiu bogactwa, czy pozycji społecznej) i paru innymi takimi rzeczami przyjdzie długo pracować. Z kilku powodów da się uznać, że szkoła może być jednym z miejsc, gdzie tę pracę powinno się podjąć, a zatem warto inwestować zarówno w nauczycielską autonomię (bez której dobrych nauczycieli nigdy nie będzie), jak w treść tego, co dzieciom oferuje szkoła. Ale moim zdaniem to z całą pewnością nie jest jedyne i porawdopodobnie nawet nie najważniejsze miejsce, od którego trzeba zacząć. Z pewnością społeczny popyt na dobrą szkołę jest czymś, co wymaga promocji.
More
Paweł Kasprzak
This comment was minimized by the moderator on the site
This comment was minimized by the moderator on the site
Nauczyciele, rodzice i uczniowie zachowują się prawidłowo i logicznie - działają zgodnie z zasadami, celami i wymaganiami sytemu, przełożonych, przywódców i kontrolerów. Szkoła każe uczyć się i zdobywać jak najlepsze ocen zgodnie z ustalonymi...
Nauczyciele, rodzice i uczniowie zachowują się prawidłowo i logicznie - działają zgodnie z zasadami, celami i wymaganiami sytemu, przełożonych, przywódców i kontrolerów. Szkoła każe uczyć się i zdobywać jak najlepsze ocen zgodnie z ustalonymi kryteriami, więc wszyscy starają się spełnić te wymagania jak najlepiej - przecież za to są nagradzani - nauczyciele i uczniowie. Droga jest wyznaczona jednoznacznie: najpierw testy gimnazjalne, a na zakończenie matura. Tą drogą idą wszyscy. Czy są jakieś powody żeby z niej zbaczać ?
More
Wiesław Mariański
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie