Żeby im się chciało - jak zaangażować niezaangażowanych na lekcji?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czasem zdarza się, że mamy w klasie ucznia, któremu z pozoru nic się nie chce. No właśnie-z pozoru, bo kiedy znajdziemy "na niego sposób" to może okazać się, że zaangażuje się na lekcji i zatraci bez opamiętania.

Niekiedy "stajemy na uszach" by zachęcić i zmotywować do działania tych, którzy często są "na nie". Podczas naszego spotkania z Państwem dzielimy się własnymi sposobami, które są skuteczne na lekcjach języka polskiego, jak i w edukacji wczesnoszkolnej. I nie wykluczone, że nasze sposoby zadziałają na biologii, matematyce, czy też języku angielskim również w pracy z uczniami w szkole ponadpodstawowej. A kto wie- może staną się one inspiracją do własnych poszukiwań?

Niekiedy nasze sposoby angażowania uczniów okazują się skuteczne w klasie X, natomiast zawodzą w klasie Y. No cóż, zdarza się. Dlatego wspólnie się inspirujmy i dzielimy doświadczeniami, bo nie ma dwóch takich samych uczniów, ani dwóch takich samych klas.

Motywacja wewnętrzna to najlepsze narzędzie, dzięki któremu rozwijają się ludzie (nie tylko młodzi i nie tylko nasi uczniowie). Nie zawsze jednak jest ona wystarczająca. Wtedy z pomocą przychodzą sprawdzone lub zupełnie nowe pomysły jak zaangażować na lekcji niezaangażowanych. Stąd też bliskie są nam słowa Jana Dormana - wielkiego człowieka teatru - "Należy dziecko stawiać w takich sytuacjach, które pozwolą mu na nowo odkryć niezwykłość rzeczy zwyczajnych". Z naszego doświadczenia pracy z uczniami wiemy, że czasami najprostsze rozwiązania są najbardziej skuteczne. Czasami wystarczy kartka i flamaster, innym razem "porwiemy" naszych uczniów poprzez zabawę ruchową, a jeszcze innego dnia świetnie sprawdzą się kostki do gry czy też samoloty z papieru. Pamiętajmy jednak o tym co najważniejsze. Po pierwsze ma być efektywnie, po drugie - efektownie. Nigdy odwrotnie!

W trakcie spotkania jasno podkreślamy: chcemy Was zainspirować, a nie dać receptę, zgodnie z którą rozwiążemy wszystkie problemy. Najważniejsze w angażowaniu młodych ludzi jest poszukiwanie dróg, ale też nasza autentyczność. Jeśli my sami nie jesteśmy przekonani do jakiegoś pomysłu (choćby wydawał się bardzo atrakcyjny), istnieje spora szansa, że i młodym ludziom też nie przypadnie do gustu. Wyczują brak autentyczności.

Najważniejszym wnioskiem, płynącym jednak ze spotkania, jest ciągłe stawianie sobie pytania: po co? Im więcej celowości w naszych działaniach, tym lepsze efekty osiągniemy i tym większa liczba dzieciaków zaangażuje się w to, co proponujemy na lekcjach. Trzymamy kciuki za Wasze próby. I czekamy na relacje. Bo #razemMożemyWięcej :-)

Zapraszamy:

Specjalnie dla Was dorzucamy tez notatki graficzne wykonane przez Mateusza Łyska – BelfryBazgrolą:

Notka o autorkach:

Ewa Kempska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (obecnie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego). Reżyser Teatru Dzieci i Młodzieży z dyplomem Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (Wydział zamiejscowy we Wrocławiu). Ukończyła m.in. Terapię przez sztukę przy Teatrze Ludowym w Krakowie, Pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Terapię zaburzeń w mówieniu, czytaniu i pisaniu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od wielu lat prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi i młodzieżą. Założycielka szkolnej grupy teatralnej „Turlicki”, którą prowadzi od 2002 r. przygotowując spektakle teatralne, jak i warsztaty. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Pracuje w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Skupnia–Florka w Gliczarowie Górnym - szkole na najwyższym poziomie - bo… najwyżej położonej n. p. m. w Polsce. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Pomysłodawczyni i koordynatorka Konkursu Filmowego „Lektury w kadrze” oraz Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Baśnie, naturalnie!”. Inicjatorka projektów, realizowanych za pośrednictwem platformy eTwinning: „Stworzeni z wyobraźni”, „Usłysz legendę”, „Tęczowa gramatyka” oraz innych projektów rozwijających umiejętności językowe uczniów. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie